_Pieter_
Guru
Guru

Verbeteren luchttoevoer 33 door rijwindvulling ??

ma jan 09, 2006 18:46

Alfisti,

Bij deze een vraag waar ik graag jullie meningen over zou willen weten!

Ik zit er over te denken om wat leuks te gaan doen met de luchttoevoer van mijn 33 16v op injectie. Diegenen die de auto kennen weten dat er standaard een airbox in zit met een plat filter rechts naast de motor. Aan de airbox zit een rubberen slang van ongeveer 50 cm lengte, deze steekt tot voorin de auto vlak achter de bumper. De bumper is gewoon dicht. De bedoeling is duidelijk dat er achter de bumper voldoende koude lucht aanwezig is, immers deze lucht komt van buiten het motorcompartiment.

Nu graag jullie afweging, wat is beter:

1. De huidige situatie, wellicht met een iets dikkere aanzuigbuis (100% koude lucht, geen vuil in filter, maar meer weerstand door het lange buistraject)

2. Rijwindvulling van het standaardsysteem, oftewel een gat in de bumper maken (of de pijp met een bocht naar een rooster) en daarop de pijp aansluiten (meer lucht, rijwindvulling, maar ook een vuiler filter en evt waterproblemen, tevens de vraag of je LMM en overige inspuitelectronica baat heeft bij rijwindvulling)

en dan de "open filter" opties:

3. Open lucht filter met koude lucht buis, bijvoorbeeld de K&N 57i kit (Geen beperkend buistraject en mooi geluid, maar je rijdt voor een deel op warme lucht, zeker 's zomers. Ben een beetje bang voor pingelen en vermogensverlies, precies niet de bedoeling.)

4. Open lucht filter in een gesloten airbox. (Voordeel van open filter + rijwindcompressie, zonder de warme lucht. Maar er is opnieuw een buistraject nodig dat weerstand heeft, plus alle nadelen van punt 2. En je moet gaan fabrieken om een mooie constructie te maken, niet van hout uiteraard :wink: )

Graag zou ik van ervaringen die jullie hebben willen leren. Op het forum zag ik dat velen van jullie hebben al één van deze opties hebben geprobeerd.
Maar met name over rijwindvulling heb ik in combinatie met injectie niets kunnen vinden, graag jullie ideeen!
SCARB # 4710

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: Verbeteren luchttoevoer 33 door rijwindvulling ??

ma jan 09, 2006 23:16

ik heb een gat in de carosserie geslepen en daar een 100mm flexibele buis door heengevoerd die onder de mistlamp uitkomt. Daar zit een roooster achter en dus pak je de rijwind. Ik heb er een open pipercross luchtfilter opzitten en daar de flex. buis overheen geschoven en met een grote slangklem vastgezet.
Ik vind dat de motor beter oppakt en beter aan het gas hangt dan de oude wijze (alleen een open luchtfilter in de motorruimte)

met de injectie heb ik geen probleem en dat kan volgens mij ook niet want de LHm meet hoeveel lucht er binnen komt en past daar de inspuiting op aan..
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

_Pieter_
Guru
Guru

Re: RE: Verbeteren luchttoevoer 33 door rijwindvulling ??

ma jan 09, 2006 23:23

ik heb een gat in de carosserie geslepen en daar een 100mm flexibele buis door heengevoerd die onder de mistlamp uitkomt. Daar zit een roooster achter en dus pak je de rijwind. Ik heb er een open pipercross luchtfilter opzitten en daar de flex. buis overheen geschoven en met een grote slangklem vastgezet.
Ik vind dat de motor beter oppakt en beter aan het gas hangt dan de oude wijze (alleen een open luchtfilter in de motorruimte)

met de injectie heb ik geen probleem en dat kan volgens mij ook niet want de LHm meet hoeveel lucht er binnen komt en past daar de inspuiting op aan..
Dank je voor de ervaring, ik haal hieruit dat jij geen problemen hebt met vocht of het snel vervuilen van je filter?
SCARB # 4710

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

ma jan 09, 2006 23:28

nee niet meer vervuiling dan normaal en het is een hele goedkope oplossing (materiaal kosten 10 euro bij de gamma)

Maxtor
Guru
Guru

ma jan 09, 2006 23:32

Heb je een 2e type 33 blok en dan nog injectie :wink:
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

di jan 10, 2006 08:53

Heb je een 2e type 33 blok en dan nog injectie :wink:
yep. is nooit geleverd in nederland

Huib
Guru
Guru

wo jan 11, 2006 12:27

]

yep. is nooit geleverd in nederland
Jawel alleen niet in de type 2 QV. Er is wel gewoon een type 2 1.7ie geleverd.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

wo jan 11, 2006 18:08

yep klopt, excuseer mijn lompheid :wink:

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do jan 12, 2006 18:12

jier wat tips en wat dingen om eens over na te denken.........

een dikke slang met filter ertussen zo naar je luchtmassameter is niets, bij te veel rijwind kan je je luchtmassameterklep gewoon gaan open duwen (dit is wel extreem uitgelegd....) echter regeld je injectie systeem niet eindeloos bij, dan zou je andere injectoren moeten plaatsen die meer benzine kunnen inspuiten.

En wat als je nu veel meer lucht en benzine in dezelfde 33 16V motor duwt en spuit.........

waar je voor moet zorgen is dat de luchtmassameter zijn lucht zo makkelijk mogelijk moet kunnen aanzuigen en dat de lucht die hij aanzuigt zo koel mogelijk is. Theoretisch moet dan: de lucht zo kort mogelijk voor de luchtmassameter aangezogen kunnen worden, als je een filter bak maakt, maak die dan aan de binnenzijde zo glad mogelijk. Maak een slang naar je voorbumper zodat de bak gevult kan worden met rijwind (dus koelere lucht dan die onder de motorkap......)

Echter, als je nu 100km/h rijd, denk je dan echt dat de lucht onder de motorkap zo veel warmer is dan de rijwind die je vanuit je bumper vangt met als gevolg dat je MERKBAAR minder vermogen hebt???

ik heb de slang tussen de LMM en het inlaatspruitstuk vervangen voor een gladde versie (want daar zitten ribbels in, gevolg, de lucht stroomt niet makkelijk, echter geen merkbaar verschil natuurlijk........maar volgens de theorie al een stuk beter)

Echter is het slechtste van een 33 16V motor nog steeds het inlaatspruitstuk, dat is echt waardeloos ontworpen en haalt een groot deel van de mogelijkhenden weg. Open kelken op je injectie systeem of carbs zijn al veel beter (we hebben het nu alleen even over de luchttoevoer). Ook dan moet theoretsch de lucht zo makkelijk mogelijk aangezogen worden, dus op je carbs open kelken (met eventueel filters) die recht omhoog wijzen (en niet die bochten die standaard naar je luchtfilterbak loopt). Echter kan dan je motorkap de boel weer afsluiten........Maar altijd leuk om hierover te verzinnen........
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Rees Cees

do jan 12, 2006 18:46

, dus op je carbs open kelken (met eventueel filters) die recht omhoog wijzen (en niet die bochten die standaard naar je luchtfilterbak loopt). Echter kan dan je motorkap de boel weer afsluiten........Maar altijd leuk om hierover te verzinnen........
Onzin Gerwin, terug naar school.

die bochten ZIJN Kelken en min of meer zo berekend dat ze de carb´s meer lucht geven dan te korte rechtopstaande kelken. Ook met de standaard broodtrommel.

Als je kelken op de bochten wordt de lucht toevoer naar de motor alleen maar groter bij een 16v boxer met carb´s. dit hebben we ooit een keer op de rollenbank, dus gemeten, getest.

Nu jij weer

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do jan 12, 2006 19:13

terug naar school
zit ik nog steeds op om nog steeds te leren :lol:

deze discussie hebben wij ook al eens vaker besproken, ik blijft echter bij mijn rechte kelken :wink:
Ik geef namelijk ook al aan waarom rechte kelken een probleem kunnen vormen voor een 33 16V, de motorkap.....

oja, dit stukje kan ik niet helemaal volgen:
Als je kelken op de bochten wordt de lucht toevoer naar de motor alleen maar groter bij een 16v boxer met carb´s
bedoel je dat je met die standaard bochten meer lucht aanzuigt dan met open kelken (al dan niet lange of korte)?
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Rees Cees

do jan 12, 2006 19:23

terug naar school
zit ik nog steeds op om nog steeds te leren :lol:

deze discussie hebben wij ook al eens vaker besproken, ik blijft echter bij mijn rechte kelken :wink:
Ik geef namelijk ook al aan waarom rechte kelken een probleem kunnen vormen voor een 33 16V, de motorkap.....

oja, dit stukje kan ik niet helemaal volgen:
Als je kelken op de bochten zet wordt de lucht toevoer naar de motor alleen maar groter bij een 16v boxer met carb´s
bedoel je dat je met die standaard bochten meer lucht aanzuigt dan met open kelken (al dan niet lange of korte)?NEE Goed Lezen
de standaard bocht op een 16v of 8v zuigt voor normaal gebruik net genoeg lucht aan.

een bocht in een kelk die te lang zou zijn omdat ie anders door de motorkap heen zou gaan is geen probleem, het gaat om de lengte van de inlaat (en kelk) tov de uitlaat.

vandaar een keer de test met extra keleken op de standaard bochten (wat gewoon ook kelken zijn omdat ze aan de ene kant een grotere diameter hebben dan aan de kant van de carb´s.

ToonQVp4
Full Member
Full Member

do jan 12, 2006 19:36

NEE Goed Lezen[/quote]

vandaar een keer de test met extra keleken op de standaard bochten (wat gewoon ook kelken zijn omdat ze aan de ene kant een grotere diameter hebben dan aan de kant van de carb´s.[/quote]

en jij moet leren typen cees :lol:
156 sw 2001 facelift 2004 parelmoer wit

gehad:33 1.7 16v QV permanent 4.(2wd :( )'93 :(
2x33 1.4 imola '93
1.7 16v QV '91
Spider 2.0 ts '97

non alfa:

Volvo 850 estate 2.0 '95 dagelijks voor m'n vriendin

Luc33
Guru
Guru

do jan 12, 2006 20:42

......zucht..... En het begon zo mooi [-o<
Luc
33 1.7 16v
146 JTD

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

do jan 12, 2006 21:08

jier wat tips en wat dingen om eens over na te denken.........

een dikke slang met filter ertussen zo naar je luchtmassameter is niets, bij te veel rijwind kan je je luchtmassameterklep gewoon gaan open duwen (dit is wel extreem uitgelegd....) echter regeld je injectie systeem niet eindeloos bij, dan zou je andere injectoren moeten plaatsen die meer benzine kunnen inspuiten.

....
waarom werkt dit bij mijn 8v dan wel en is er zonder slang MERKBAAR mindere reactie op het gas??
Met name vanaf de 80km/u merk je heel duidelijk verschil en bij 200 km/u wordt de klep echt niet opengeduwd dus dan werkt het ook nog goed.

Het principe is dat er altijd koele lucht is en geen warme lucht want dat kost vermogen.
Ik heb het op deze manier uitgevoerd omdat er een open luchtfilter opzat en ik geen origineel luchtfilterhuis had maar naar mijn mening werkt het ook bij een origineel luchtfilter..l

Terug naar “Tuning onderwerpen”