Gebruikersavatar
m1993w
Junior Member
Junior Member
Berichten: 77
Lid geworden op: di mar 14, 2023 12:07
Locatie: Wierden, Overijssel

155 8v TS 1.8 —-> 2.0

vr mei 16, 2025 20:02

Goedenavond!

Zijn er hier mensen met ervaring om een 1.8 TS motor van een 155 om te bouwen naar een 2.0?

:jumping:
S.C.A.R.B. 09410

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4252
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: 155 8v TS 1.8 —-> 2.0

vr mei 16, 2025 20:35

Nee, maar wat scheelt het aan pk's en Nm's?

En heb je al zo'n motor, of moet je gaan zoeken?

Gebruikersavatar
m1993w
Junior Member
Junior Member
Berichten: 77
Lid geworden op: di mar 14, 2023 12:07
Locatie: Wierden, Overijssel

Re: 155 8v TS 1.8 —-> 2.0

vr mei 16, 2025 20:46

Ik heb een 1.8 TS motor liggen. Een krukas van een 105 2L heb ik ook liggen en een set extra drijfstangen en zuigers van een 164 2.0 TS. Aangezien de motor toch gereviseerd moet worden (o.a. bussen zijn ovaal) dacht ik het is misschien een kleine moeite en wat het precies scheelt, ja zeg het maar. Wat ik veel teruglees is of hoger in de toeren bij een 1.8 en dus vermogen bovenin, en bij een 2.0 meer vermogen onderin.
Dat vermogen onderin lijkt me vooral leuk vandaar dat ik het wil overwegen.
Laatst gewijzigd door m1993w op vr mei 16, 2025 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.
S.C.A.R.B. 09410

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4252
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: 155 8v TS 1.8 —-> 2.0

vr mei 16, 2025 21:21

Aha, dat klinkt sowieso als een leuk project!

Gebruikersavatar
Performa
Guru
Guru
Berichten: 1264
Lid geworden op: di dec 18, 2007 01:11
Locatie: Antwerpen

Re: 155 8v TS 1.8 —-> 2.0

vr mei 16, 2025 22:42

fout volgens mij heb je gewoon grotere zuigers en bussen nodig want enkel de boring wijkt af.fout Volgens mij is de cilinderkop standaard ook het zelfde en heb je idealiter ook een 2.0 stuurdoos nodig maar mogelijk kan de 1.8 ecu voldoende compenseren op de waardes van lhm en lambda.
Laatst gewijzigd door Performa op za mei 17, 2025 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

Gebruikersavatar
m1993w
Junior Member
Junior Member
Berichten: 77
Lid geworden op: di mar 14, 2023 12:07
Locatie: Wierden, Overijssel

Re: 155 8v TS 1.8 —-> 2.0

za mei 17, 2025 07:42

De boring van een 1.8 is 84mm en van een 2.0 is ook 84mm. Het zal hem dus in de slag 80 vs 90mm orgineel moeten zitten. De boring/slag van een 1.7 is wel anders.

De cilinderkop is inderdaad hetzelfde.

Aansturing zal niet een probleem worden zat te denken om er een megasquirt oid voor te gaan gebruiken.
S.C.A.R.B. 09410

Gebruikersavatar
Performa
Guru
Guru
Berichten: 1264
Lid geworden op: di dec 18, 2007 01:11
Locatie: Antwerpen

Re: 155 8v TS 1.8 —-> 2.0

za mei 17, 2025 21:45

Je hebt gelijk.
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5625
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: 155 8v TS 1.8 —-> 2.0

zo mei 18, 2025 20:01

een nordkrukas heeft slag 88.5, een 155 2 liter as 90mm.alle 155 koppen zijn gelijk, alleen verschil met of zonder vvt.
Een tijdje geleden stond een compleet 155 2 liter blok te koop bij Bert Jonker in Eindhoven, compleet met computer etc. wellicht heeft hij hem nog.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
m1993w
Junior Member
Junior Member
Berichten: 77
Lid geworden op: di mar 14, 2023 12:07
Locatie: Wierden, Overijssel

Re: 155 8v TS 1.8 —-> 2.0

zo mei 18, 2025 20:33

Klopt inderdaad. Qua slag mis je dan 1,5mm t.o.z.v. origineel 1962cc ipv 1993cc uit mn hoofd (dat zal geen zoden aan de dijk zetten gok ik).

En zat met het idee om het lengte verschil op te vangen om de drijfstang te vervangen voor een setje van een nord (0,9mm langer dan de TS kom je redelijk uit 0,15mm te hoog eigenlijk).

Zal dat een manier zijn? Of kan het wellicht simpeler? Heb toevallig nog een set nord drijfstangen liggen namelijk.
S.C.A.R.B. 09410

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5625
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: 155 8v TS 1.8 —-> 2.0

ma mei 19, 2025 11:43

hangt ervan af van welke 164 je de drijfstangen en zuigers hebt: serie 1 heeft 88.5 slag, die zijn dus pas met de nord krukas. serie 2 164 heeft 90 slag net als 155 2 liter (exact zelfde blokals 164 super tm de zuigerbodemkoeling). .
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
m1993w
Junior Member
Junior Member
Berichten: 77
Lid geworden op: di mar 14, 2023 12:07
Locatie: Wierden, Overijssel

Re: 155 8v TS 1.8 —-> 2.0

ma mei 19, 2025 12:48

Dat is een goeie inderdaad. Heb je misschien enig idee waar ik de info kan vinden om dat te controleren? (Afmetingen e.d.)
S.C.A.R.B. 09410

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5625
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: 155 8v TS 1.8 —-> 2.0

wo mei 21, 2025 09:51

eerlijk gezegd niet... zou moeten lukken aan de hand van onderdeelnummers. internet afstruinen?
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7030
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: 155 8v TS 1.8 —-> 2.0

wo mei 21, 2025 15:55

Staan de afmetingen van de drijfstangen niet in het 4 cilinder boek van Jim Kartalamakis?
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Macaco
Full Member
Full Member
Berichten: 353
Lid geworden op: wo feb 18, 2009 22:56
Locatie: Almelo

Re: 155 8v TS 1.8 —-> 2.0

do mei 22, 2025 00:06

Gemeten een tijdje terug:

------------------------155TS 2.0 - 155TS 1.7 - Nord 2.0
Drijfstang [mm] - 153 - 157 - 157
Gewicht [gr] - 716 - 734 - 718
Zuiger gewicht met pin [gr] - 520 - 488 - 600
Totaal [gr] - 1236 - 1222 - 1318

TS2.0 en TS1.7 heb ik nog wel liggen, zuigers ook (1.7 zijn iets bol aan de bovenkant en de pin offset is groter).
Let ook even op de diameter van de krukasflens (m.b.t. oliekeerring): 84 mm (TS) vs 82 mm (Nord).

Als we dan toch bezig zijn (scheelt je wat motoren kopen :D ):
Bij 155 2.0TS en 164 2.0TS F2 zitten nog wel een paar subtiele verschillen in de basis - productiejaar in casting: 1992 vs 1995 (164 is de allerlaatste versie). Wat ik zie/meet:
1) Skirts van de zuigers 164 iets minder materiaal
2) Nokken van de nokkenassen 164 zijn 3 mm breder (ik bedoel hier niet de duratie)
3) Ribben in het blok 164 ongeveer 1 mm dunner

Foto's volgen nog, nu een issue met het hosting ip. Lukt momenteel niet de url's toe te voegen..
Laatst gewijzigd door Macaco op wo mei 28, 2025 21:42, 2 keer totaal gewijzigd.
GT 1300 Junior '66

Gebruikersavatar
Macaco
Full Member
Full Member
Berichten: 353
Lid geworden op: wo feb 18, 2009 22:56
Locatie: Almelo

Re: 155 8v TS 1.8 —-> 2.0

do mei 22, 2025 00:08

1
Afbeelding
2
Afbeelding
3
Afbeelding
Afbeelding
GT 1300 Junior '66

Terug naar “Tuning onderwerpen”