Pagina 1 van 3
Onderstuur en bandenspanning
Geplaatst: di dec 27, 2005 18:25
door LC
In het laatste KB met veel plezier het artikel van Andretti Molletti over ondersteltuning gelezen. Eén ding verbaasde me: Of ik heb het altijd verkeerd begrepen, òf de grootmeester heeft zich vergist
Ik dacht altijd dat bij onderstuur de bandenspanning vóór moest worden VERLAAGD, omdat dat iets meer grip zou geven (door de plattere band iets meer rubber op de weg), maar in het artikel wordt beweerd dat de bandenspanning juist moet worden VERHOOGD.
Ook in de praktijk leek het me te werken: Onze boodschappen Panda (op enge smalle Poolse Viking-bandjes) onderstuurde hopeloos, op het gevaarlijke af in de regen. Dit heb ik toch wat kunnen corrigeren door de spanning van de voorbanden te verlagen naar 1,7 bar ipv de voorgeschreven 2,0 bar (achter gewoon 2,0 gelaten).
Hoe zit het nu echt?

RE: Onderstuur en bandenspanning
Geplaatst: di dec 27, 2005 18:35
door @lfa@lgra
Bandenspanning voor omhoog betekent: MEER overstuur en dus uiteraard ook omgekeerd: MINDER onderstuur. Met een hogere bandenspanning vervormd de band namelijk minder en zal hij een kleinere bochtstraal volgen.
Het klop dus wat "Dottore" schreef.
Bij een relatief smal bandje onder de Panda zul je het minder merken, althans ik merk er onder onze Duck ook geen moer van, maar onder echte auto's merk je het echt wel.
RE: Onderstuur en bandenspanning
Geplaatst: di dec 27, 2005 21:52
door LC
Zo zie je hoe groot de rol van de suggestie kan zijn. Ik heb destijds bij mijn cursus 75 3.0 ook de bandenspanning voor verlaagd om het onderstuur in de regen te beperken. Ik dacht toen te voelen dat het werkte... Zal wel niet dus. In mijn vakgebied heet dat placebo-effect

. Zo denk ik ook altijd dat mijn auto lekkerder rijdt als er nieuwe olie in zit....

Re: RE: Onderstuur en bandenspanning
Geplaatst: di dec 27, 2005 21:59
door Dottore M
In mijn vakgebied heet dat placebo-effect

. Zo denk ik ook altijd dat mijn auto lekkerder rijdt als er nieuwe olie in zit....

Maar dat is ook zo ! Niks geen placebo aan (maar niet dubbel-blind

)
RE: Onderstuur en bandenspanning
Geplaatst: di dec 27, 2005 22:59
door Rees Cees
psies wat @@ schrijft klopt. door de verlaging van de spanning zal bij het insturen de wang van de band eerst gaan wringen (lees vervormen). er gebeurt dus dan nog niets, je stuurt wel maar de auto gaat nog steeds recht door (onderstuur effect). door de band dus harder op te pompen zal je directer insturen (minder onderstuur dus). aan alles is echter een grens en bij een te hoge snelheid zal je dus ook weer gewoon onderstuur krijgen.
dat onderstuur kun je opvangen door gewoon eens tot in de bocht te remmen (don´t try this at the road). je zult zien dat de auto zijn kont een beetje om gooit (overstuur) en je eigenlijk al in de goede lijn staat om de bocht in te gaan. dit doe je bijvoorbeeld bij het uitremmen van een andere auto op het circuit.
om gelijk nog maar een mythe uit de wereld te helpen:
een voorwielaangedreven auto (lees raceauto) daarbij pomp je de achterbanden veel harder op dan de voorbanden. waarom? je wilt warmte in het loopvlak genereren en niet in de wang. zoals bij het straatverhaal ga je bij een te lagebandenspanning de warmte (vrijving) in de wang steken en niet in het loopvlak.
RE: Onderstuur en bandenspanning
Geplaatst: di dec 27, 2005 23:12
door LC
Ik begin weer wat te twijfelen: Dat verhaal van beter insturen met een hardere, dus stuggere band, is duidelijk. Maar hoe zit het dan met de grip? Heeft een wat zachtere band niet meer grip dan een harde? Ik bedoel met onderstuur niet zozeer het vertraagde insturen, maar juist het naar buiten glijden over de voorbanden. Ik zou me dus kunnen voorstellen dat een iets zachtere voorband weliswaar wat zompiger (in)stuurt, maar uiteindelijk wèl meer grip heeft en dus beter de ingestuurde koers volgt...
Re: RE: Onderstuur en bandenspanning
Geplaatst: di dec 27, 2005 23:21
door Rees Cees
Ik begin weer wat te twijfelen: Dat verhaal van beter insturen met een hardere, dus stuggere band, is duidelijk. Maar hoe zit het dan met de grip? Heeft een wat zachtere band niet meer grip dan een harde? Ik bedoel met onderstuur niet zozeer het vertraagde insturen, maar juist het naar buiten glijden over de voorbanden. Ik zou me dus kunnen voorstellen dat een iets zachtere voorband weliswaar wat zompiger (in)stuurt, maar uiteindelijk wèl meer grip heeft en dus beter de ingestuurde koers volgt...
wat is een zachte band? Neem bijvoorbeeld een Toyo dit is een relatief zachte band. de samenstelling dus vooral het loopvlak is zacht (relatief) daardoor heb je dus meer grip.
echter er is meer.
wat dan? de wang van de band bijvoorbeeld. bij een raceband is die erg stug terwijl bij een hoge wegband die vaak slapper is.
ga je een wegband harder oppompen dan kunnen er de volgende dingen gebeuren:
1. de band kan bol gaan staan waardoor er grip verlies is en je weer onderstuur krijgt.
2. de band zal tot een bepaalde druk directer gaan insturen (zoals eerder besproken).
een lagere band (heeft vaak) een stugere wang, daardoor stuurt de auto directer in (ook lever je comfort in).
Maar..................... om wat voor auto gaat het nu eigenlijk en hoe wil je op de limiet gaan rijden?
NB grip zit niet alleen in banden: mechanische grip krijg je door een goede demper veer verhouding (maar nu wordt het nog complexer)
RE: Onderstuur en bandenspanning
Geplaatst: di dec 27, 2005 23:36
door LC
Ik begrijp dat het geen algemeen toepasbaar principe is. Het gaat me niet zozeer om een specifieke situatie maar meer om het begrijpen van het principe van de relatie tussen bandenspanning en stuurkarakter. De hierboven geschetste situatie met de Panda is één voorbeeld: Alledaags voorwielaangedreven autootje, smalle banden van matige kwaliteit, waarbij er sprake was van veel onderstuur bij korte bochten in de regen met relatief lage snelheden. Voor mijn gevoel zou verlagen van de bandenspanning vóór moeten lijden tot meer grip aan de vooras en dus minder onderstuur. Met mijn (916-)GTV (brede lage straatbanden) op het circuit heb ik de voorbanden altijd juist relatief hard tov achter, omdat ik altijd beducht ben hem aan de achterkant plotseling kwijt te raken (heb ik 1x gehad op Assen, was niet leuk). Is dit nu onzin en werkt het averechts?
Re: RE: Onderstuur en bandenspanning
Geplaatst: di dec 27, 2005 23:39
door Rees Cees
op het circuit heb ik de voorbanden altijd juist relatief hard tov achter, omdat ik altijd beducht ben hem aan de achterkant plotseling kwijt te raken (heb ik 1x gehad op Assen, was niet leuk). Is dit nu onzin en werkt het averechts?
Ja met die GTV van die foto zeker
ik rij voor met 1,9 bar en achter met 2,2 tot 2,4 koud gemeten met mijn racer anders krijg ik geen grip achter
NB straatbanden pomp je een 0,5 bar hoger op bij circuit gebruik
Re: RE: Onderstuur en bandenspanning
Geplaatst: di dec 27, 2005 23:47
door LC
op het circuit heb ik de voorbanden altijd juist relatief hard tov achter, omdat ik altijd beducht ben hem aan de achterkant plotseling kwijt te raken (heb ik 1x gehad op Assen, was niet leuk). Is dit nu onzin en werkt het averechts?
Ja met die GTV van die foto zeker
ik rij voor met 1,9 bar en achter met 2,2 tot 2,4 koud gemeten met mijn racer anders krijg ik geen grip achter
NB straatbanden pomp je een 0,5 bar hoger op bij circuit gebruik
Dit was het resultaat op Assen, toen nog wel met smallere banden en Alfa-fietspompen ipv de gele Koni's die ik nu achter heb en die de achterkant veel minder "los" maken. Dit als illustratie van de eerder gemaakte opmerking over de invloed van de demping.

Re: RE: Onderstuur en bandenspanning
Geplaatst: di dec 27, 2005 23:49
door Rees Cees
op het circuit heb ik de voorbanden altijd juist relatief hard tov achter, omdat ik altijd beducht ben hem aan de achterkant plotseling kwijt te raken (heb ik 1x gehad op Assen, was niet leuk). Is dit nu onzin en werkt het averechts?
Ja met die GTV van die foto zeker
ik rij voor met 1,9 bar en achter met 2,2 tot 2,4 koud gemeten met mijn racer anders krijg ik geen grip achter
NB straatbanden pomp je een 0,5 bar hoger op bij circuit gebruik
Dit was het resultaat op Assen, toen nog wel met smallere banden en Alfa-fietspompen ipv de gele Koni's die ik nu achter heb en die de achterkant veel minder "los" maken. Dit als illustratie van de eerder gemaakte opmerking over de invloed van de demping.

ga maar een keer mee met mij en neem die GTV mee, gaan we een keertje fijn sturen op het circuit.
dan ga ik je alles uitleggen over grip en dat soort dingen.
RE: Onderstuur en bandenspanning
Geplaatst: di dec 27, 2005 23:50
door dibro
OT: me gras

Re: RE: Onderstuur en bandenspanning
Geplaatst: di dec 27, 2005 23:51
door Rees Cees
OT: me gras

ja ik heb hem toen zien staan (had de pitbox ernaast).
Re: RE: Onderstuur en bandenspanning
Geplaatst: di dec 27, 2005 23:53
door LC
ga maar een keer mee met mij en neem die GTV mee, gaan we een keertje fijn sturen op het circuit.
dan ga ik je alles uitleggen over grip en dat soort dingen.
Deal!

In 't voorjaar een keer?
Re: RE: Onderstuur en bandenspanning
Geplaatst: di dec 27, 2005 23:54
door Rees Cees
ga maar een keer mee met mij en neem die GTV mee, gaan we een keertje fijn sturen op het circuit.
dan ga ik je alles uitleggen over grip en dat soort dingen.
Deal!

In 't voorjaar een keer?
Zie PB