Ik begin weer wat te twijfelen: Dat verhaal van beter insturen met een hardere, dus stuggere band, is duidelijk. Maar hoe zit het dan met de grip? Heeft een wat zachtere band niet meer grip dan een harde? Ik bedoel met onderstuur niet zozeer het vertraagde insturen, maar juist het naar buiten glijden over de voorbanden. Ik zou me dus kunnen voorstellen dat een iets zachtere voorband weliswaar wat zompiger (in)stuurt, maar uiteindelijk wèl meer grip heeft en dus beter de ingestuurde koers volgt...
wat is een zachte band? Neem bijvoorbeeld een Toyo dit is een relatief zachte band. de samenstelling dus vooral het loopvlak is zacht (relatief) daardoor heb je dus meer grip.
echter er is meer.
wat dan? de wang van de band bijvoorbeeld. bij een raceband is die erg stug terwijl bij een hoge wegband die vaak slapper is.
ga je een wegband harder oppompen dan kunnen er de volgende dingen gebeuren:
1. de band kan bol gaan staan waardoor er grip verlies is en je weer onderstuur krijgt.
2. de band zal tot een bepaalde druk directer gaan insturen (zoals eerder besproken).
een lagere band (heeft vaak) een stugere wang, daardoor stuurt de auto directer in (ook lever je comfort in).
Maar..................... om wat voor auto gaat het nu eigenlijk en hoe wil je op de limiet gaan rijden?
NB grip zit niet alleen in banden: mechanische grip krijg je door een goede demper veer verhouding (maar nu wordt het nog complexer)