Pagina 1 van 3
Rolkooi voor 75
Geplaatst: za dec 17, 2005 20:22
door LENZ
Ik zoek een goed adres voor een rolkooi in mijn 75.
Bij voorkeur een FIA goedgekeurde, gaarne jullie ervaring met de verschillende rolkooi bouwers.
Ik wil meer dan een schroefkooi, behalve veiligheid is de extra stijfheid van de body ook erg belangrijk, maar mijn budget is beperkt, rond de 1000 euro.
RE: Rolkooi voor 75
Geplaatst: za dec 17, 2005 21:21
door Remco S
informeer eens bij remola, en anders bij gerben, die weet ook wel goede adresjes
RE: Rolkooi voor 75
Geplaatst: za dec 17, 2005 22:08
door Mike
Sparco leverd ze nieuw
RE: Rolkooi voor 75
Geplaatst: za dec 17, 2005 22:25
door DENNIS
RE: Rolkooi voor 75
Geplaatst: za dec 17, 2005 23:46
door LENZ
Dat zijn allemaal schroefkooien, remco ik heb het er van de week nog met gerben over gehad.
RE: Rolkooi voor 75
Geplaatst: zo dec 18, 2005 13:41
door vV
ik denk dat je voor een budget van 1000,= niet zo veel verder komt dan Remola. Een kooi zoals bv rees cees erin heeft zitten krijg je daar niet voor ben ik bang....
Alleen de afgifte van het FIA certificaat kost geloof ik al iets van 250-275...
RE: Rolkooi voor 75
Geplaatst: zo dec 18, 2005 16:57
door LENZ
Ja en daar twijfel ik nu sterk over. Waarschijnlijk zal ik dat FIA verhaal nooit nodig hebben aangezien ik vooral trackdays ed voor ogen heb, alhoewel een stap maken naar ZAC moet ook een mogelijkheid zijn, veel meer dan dit zit er waarschijnlijk oa financieel niet in. Ben ook (nog) niet in het bezit van een licentie. Heb tot voorkort veel plezier gehad op diverse circuits met mijn 75 V6 en 155 V6, maar buiten dat het zonde zou zijn als daar iets mee zou gebeuren, vind ik de extra veiligheid van een rolkooi en goede stoel en gordels toch wel erg belangrijk.
Een reden voor een FIA certifcaat kan zijn dat een 75 hiermee evt weer makkelijker te verkopen is.
Een relatief goedkope sparco of omp schroefkooi met certificaat zie ik ook niet zo zitten, denk dat dit weinig toevoegd aan de stijfheid van de auto, of zie ik dit verkeerd, mensen ervaringen met een schroefkooi.
Heb een remola kooi gezien in de auto van DJ(mijn oude 75) en dit zag er erg goed uit en mooi strak langs de carrosserie.
RE: Rolkooi voor 75
Geplaatst: zo dec 18, 2005 17:20
door Rees Cees
idd een schroefkooi voldoet aan de standaard eisen (FIA) maar breng naar mijn mening ook niet echt stijfheid in de auto.
Een schroefkooi steunt meestal slechts op 6 punten , vaak op de bodem, vast. Een gelaste kooi is vaak (mits niet naar een schroefkooi gelopieerde) op meer dan 6 punten afgesteund dus geeft meer stijfheid (bijv. naar de wielophanging). Doorlassen geeft absoluut de extra stijfheid aan de auto en is zeker een must voor wat voor racer dan ook.
Ga dus voor een kooi die aan je verwachtingen, mogelijkheden (ook financieel) voldoet. een schroefkooi is er vanaf ongeveer 500 euro. Voor een beetje gelaste kooi betaal je al gauw 1500 euro fo meer (die van mij was 2000 euro). Nog een tip: laat de kooi door een KNAF erkend bedrijf maken als je voor een vaste kooi gaat.
Waarom? als je later een certificaat er bij wilt hebben dan kun je dat gemakkelijk via dat bedrijf regelen. De kosten voor een certificaat zijn ongeveer 200 euro.
Een certificaat geeft je ALTIJD de zekerheid van goedkeuring door een TC (technische commissie) bij elk nationaal en internationaal evenement.
Zoals al eerder door andere beweerde mensen (ook hier op het forum) is een zelfbouw kooi
niet een garantie voor een wedstrijdauto. Ik bedoel dat je zelf kunt bouwen, ook volgens de FIA regels, maar als je niet kunt aantonen bij een TC dat de kooi volgens de regels gebouwd is (komt dus neer op een certificaat van een erkend bouwer) kun je terug naar huis

. De TC heeft ten alle tijden het recht om je auto af te keuren voor een race als ze niet alle documenten hebben en je auto niet voldoet aan de gestelde regels voor het evenement.
Er is maar 1 simpele reden voor afkeur: Veiligheid en aansprakelijkheid zowel voor jezelf als alle
andere betrokkenen.
Succes met je beslissing.
RE: Rolkooi voor 75
Geplaatst: zo dec 18, 2005 17:30
door LENZ
Ok bedankt voor het uitgebreide antwoord kees.
Is een kooi van bv remola met of zonder certificaat verschillend, of moet zo'n bedrijf erkend zijn en alles wat ze bouwen voldoet aan fia normen of zit daar ook weer verschil in.
Snap ik het goed dat je een vaste kooi kan laten maken volgens FIA normen, maar dat het uiteindelijke certigficaat een adminstraief iets is wat je erbij kan kopen en zelfs later mocht je aan een race klasse gaan meedoen waarbij een certificaat verplicht is.
Klopt het dat zo'n certificaat niet verplicht is voor de ZAC.
RE: Rolkooi voor 75
Geplaatst: zo dec 18, 2005 17:35
door Het-Licht
Ik denk dat je met jouw budget niet veel verder zal komen dan een schroefkooi van OMP of Sparco. Een op maat gemaakte die nog gekeurd is ook is denk een stuk duurder... Ik zelf heb een OMP kooi in me 75 (die ook ook voor trackdays gebruik). Hij zat los bij me 75 toen ik hem kocht dus heb ik die er maar in gezet, maar persoonlijk zou ik liever voor een Sparco gaan omdat die een wat betere pasvorm heeft (ik heb namelijk in me dashbord en de scheidingsplaat van de kofferbak moeten zagen om hem pas te krijgen). En voor wat extra stijfheid zorgt een kooi altijd wel en als je wat meer wilt kan je op plaatsen waar de kooi bijvoorbeeld stijlen raakt hem vast lassen, maar zo ultiem als een op maat gemaakte kooi zal het nooit worden...
Re: RE: Rolkooi voor 75
Geplaatst: zo dec 18, 2005 17:49
door Rees Cees
Ok bedankt voor het uitgebreide antwoord kees.
Is een kooi van bv remola met of zonder certificaat verschillend, of moet zo'n bedrijf erkend zijn en alles wat ze bouwen voldoet aan fia normen of zit daar ook weer verschil in.
Snap ik het goed dat je een vaste kooi kan laten maken volgens FIA normen, maar dat het uiteindelijke certigficaat een adminstraief iets is wat je erbij kan kopen en zelfs later mocht je aan een race klasse gaan meedoen waarbij een certificaat verplicht is.
Klopt het dat zo'n certificaat niet verplicht is voor de ZAC.
Een lijst van erkende bedrijven is op aanvraag bij de KNAF verkrijgbaar (effe bellen dus). Iid het certificaat is een papieren aangelegenheid en kan ook bij het betreffende bedrijf achteraf (je kunt het er dus bij kopen). Verplichting voor de ZAC? weet ik niet, wederom mailen of op de website van de ZAC kijken bij het technisch reglement.
voor schroefkooien het volgende:
(ervaring met de 33) Ik heb zowel OMP als Sparco gemonteerd voor derden en mezelf. Ik vond persoonlijk de OMP beter omdat daat geen bouten door de hoofdbuizen gaan in tegenstelling tot de Sparco kooi. (pasvorm van beide kooien is beroerd

) dus zelf de doosjes voor de afsteuning maken of laten maken (leuk werk om dan de boutjes vast te krijgen).
RE: Rolkooi voor 75
Geplaatst: zo dec 18, 2005 22:13
door berlinista
Natuurlijk is een uitgebreide gelaste kooi een veel betere zaak. Echter, voor jouw doelstelling kan je nog ergens anders aan denken. Je kan dus een OMP of sparco kooi kopen, deze op grotere schetsplaten zetten dan die meegeleverd zijn (die kleine ...). Van OF sparco OF Omp (ik weet het even niet meer zeker) kun je buis en halvemaantjes kopen, waardoor je in een later stadium in staat bent de kooi net zo gek te maken als je zelf wilt. Wij hebben dat in het verleden vaak gedaan met diverse low budget squadra bianca's.
De kooi uitgebreid naar de achterwielophanging, en naar voren doorgetrokken, alsmede de kooi versterkt door een balk onder de dash te lassen overdwars van links naar rechts. Indien de koets fatsoenlijk doorgelast is kun je het dan echt wel zo sterk maken als je wilt.
Een certificaat, bestaande uit een lullig briefje en 2 stickers zit standaard bij deze schroefkooien.
Anderzijds....
Dit speelde al een aantal jaren terug, en ik weet NIET hoe de diverse TC commisarissen tegenwoordig kijken naar uitgebreide schroefkooien.
Anders zou ik maar eens bij mijn grote vriend Peter van Autoschade Wielhoven gaan kijken voor een eenvoudige kooi MET certificaat.
Daar doe je op de lange termijn toch het beste aan, en idd het zinnigste voor de latere doorverkoop.
Weer anderzijds...
Gezien de kosten.. er staat verder in het forum nog een ERG LEUKE 75 TS racer MET kooi te koop. Verkoop de jouwe, bespaar op je kooi, en koop dat ding. Klaar is kees (cees?)
Wielhoven maakt naar mijn idee (al over gehad, niet weer over beginnen) niet de mooiste kooien, maar hij kan WEL lassen en is een STUK beschaafder geprijsd dan een ander. (ik noem verder geen namen) Remola is ook een optie, maar kon hij certificaten leveren?? Weet ik niet meer??
Let ook op met een schroefkooi dat je de inbouwvoorschriften van de KNAF in acht neemt. De Standaard meegeleverde plaatjes zijn NIET voldoende. Er moet een bepaald oppervlak onder staan etc. Staat in het autosport jaarboek. op te vragen bij de KNAF voor ik geloof 30,- punten.
Succes.
Rik
RE: Rolkooi voor 75
Geplaatst: zo dec 18, 2005 22:55
door LENZ
Ok het word me allemaal al wat duidelijker.
3000 voor de gele TS op het forum is misschien het beste, maar heb momenteel gewoon niet de centen tot mijn beschikking.
Huidige TS heb ik voor weinig kunnen kopen en heeft een erg goede body als basis.
Gefaseerd kan ik hier dan een leuke trackday 75 van maken, waarbij de kooi op dit moment het duurste onderdeel is.
Ga deze week bij REMOLA informeren. Hier heb je voor 700 ex een zac kooi en voor 850 ex een FIA kooi, de vraag is zijn dit dezelfde soort kooien met als verschil een bijgeleverd certificaat of is de opbouw van zo'n kooi ook anders.
Mijn vraag aan hun is dan of ik kan beginnen met een kooi voor 700 ex en of hier ook later een certificaat bij te krijgen is en of deze kooi later is uit te breiden met buize naar de voorpoten en naar achter en evt andere verstevigingen.
Bij JS racing kan ik de kooi laten maken zoals ik hem wil, dus met buizen naar achter en naar de voorpoten en een frame in de chassisbalken zodat rijden zonder torsies een optie kan worden. Deze JS kooi past binnen mijn budget, maar dan is het zonder FIA certificaat.
RE: Rolkooi voor 75
Geplaatst: ma dec 19, 2005 09:33
door berlinista
OK, bij Jaco een kooi scoren. Is leuk spul. Kan.
700 ex, is 850 inc.
Zonder certificaat.
Wat is je auto waard? Wat wil je nog meer aanpassen? Stoelen, gordels, noem maar op, onderstel...
Remmen en ga zo door.
Wat levert je huidige TS op? Zet m op het forum, probeer dat eerst. Zeg dat je een behoorlijk ding hebt, en dat dat een kleine 2 mille oplevert. De 850 heb je/hou je in de knip. Dan ben je toch al zowat bij die TS racer? Scheelt bergen werk, tijd en moeite, en je maakt nog twee forummers blij, diegeen die jouw TS koopt, en de eigenaar van die TS racer......
Ik weet uit ervaring dat je nooit en te never een gelijkwaardige racer kan bouwen als de blauw gele voor dat geld. Nog nooit heeft een racer meer opgebracht dan dattie gekost heeft.
Hou me ten goede, ik KEN de hele eigenaar van dat gele ding niet eens, dus ik heb er geen enkel belang bij.
Maar JIJ wil leuk spelen voor weinig geld. Misschien kan je wel inruilen of zo? Echt in de rij voor t gele ding staan ze ook niet...
Moeilijk allemaal he?

RE: Rolkooi voor 75
Geplaatst: ma dec 19, 2005 10:26
door bert
Alfa Romeo 75 TS Raceauto
Wegens wijziging werk, bied ik hierbij mijn Alfa Romeo 75 TS aan. De auto is volledig raceklaar gemaakt met kenteken. oa. gelaste SPARCO Kooi met bescherming voor de deuren, SPARCO kuipstoel, Sparco 6 punts gordels, brandblusser, gele konis, negatief camber, dikke stabilisator stang, gechipped en onlangs groot onderhoud ondergaan, zo is de versnellingsbak 50km geleden volledig gereviseerd dus kraakt NIET, de motor volledig afgesteld. De auto is rood van kleur en verkeerd in nette staat. Staat momenteel op slicks. Foto's op aanvraag. Prijs: € 2500 Bij interesse ; 06 22 899 455
Giulia voor bv. cursus
Tk. Giulia Super mét kenteken én APK ! Bouwjaar 1969, dus met staande pedalen. De carrosserie heeft indien gewenst wat aandacht nodig. Is voor het betere gumwerk echter voldoende De auto is voorzien van: 2.0 liter blok met snelle nokkenassen (11,5 graden lift), lichtgewicht zuigers, oliekoeler, kort Alfetta inlaat spruitstuk, snel uitlaatspruitstuk en 2 stuks 40mm Dell’Orto’s met open kelken (eventueel met filters). Kraakvrije versnellingsbak van een 2.0 met 1.3 achteras, dus lekkere korte/snelle bak 2.0 liter remsysteem met Hawk raceblokken, gele Koni’s en verlaagd, carterbeschermingsplaat , 2 nieuwe voorste draagarmen, 2 splinternieuwe en 2 goede Trampio racebanden 185/55/14 op 7-spaaks 1000 Miglia velgen waarmee op de openbare weg gereden mag worden, Sparco rolkooi en racestoel met 4-punts gordel kunststof zijramen, Aluminium brandschot. Samengevat: een leuke auto om naar een drift-cursus, zomeravond competitie, clubdag, slalom of wat dan ook te rijden! Is belastingvrij en voor een paar tientjes te verzekeren via een oldtimer-verzekering. Voor maar € 2.500,= gaat hij weg. Alleen de genoemde onderdelen en het kenteken zijn het al waard!
Deze Alfa's staan geadverteerd op pittalk.nl Het is zonde van het geld om iets te bouwen wat voor minder is aan te schaffen.