Pagina 1 van 1
GT 1300 Junior naar 2L
Geplaatst: do nov 10, 2005 14:19
door derien
Dit hoort niet echt bij tuning thuis maar weet niet precies waar anders…
Als ik in een GT Junior 1300 lusso een 2L blok met een 1750 achteras zou willen monteren wat moet er dan allemaal nog meer veranderd worden? Versnellingsbak is toch het zelfde op alle modellen? Remmen, heb ik genoeg brakingpower? Heeft iemand wel eens een 2L met 1750 achteras gereden? Zo ja is dat op de snelweg ook te doen?
Re: GT 1300 Junior naar 2L
Geplaatst: do nov 10, 2005 15:01
door Floor
Dit hoort niet echt bij tuning thuis maar weet niet precies waar anders…
Als ik in een GT Junior 1300 lusso een 2L blok met een 1750 achteras zou willen monteren wat moet er dan allemaal nog meer veranderd worden? Versnellingsbak is toch het zelfde op alle modellen? Remmen, heb ik genoeg brakingpower? Heeft iemand wel eens een 2L met 1750 achteras gereden? Zo ja is dat op de snelweg ook te doen?
Bedankt,
Rino
Moet zo wel kunnen, overtuig jezelf eens van de remwerking zoals die nu is. Is die wel voldoende? Daar is nl. nog veel ruimte voor verbetering.
Ik rij met een Giulia Super 2.0 met 2.0 achteras van een Berlina en dat gaat prima, een 1750 zal niet veel anders zijn.
RE: GT 1300 Junior naar 2L
Geplaatst: do nov 10, 2005 15:13
door kroehlur
Versnellingsbak van een 1300 is anders (korte 5). Voor de rest is het gewoon inlepelen die hap en
Remmen is niet echt een probleem vind ik. Anders kan je een set 2000 fusees op de kop tikken en de daarbij horende iets grotere remmen maar is mi niet echt nodig.
Ik weet niet of een 1750 en een 2000 achteras zelfde overbrenging hebben. Is een 1750 ook 4.1:1 of is hij 4.3:1?
RE: GT 1300 Junior naar 2L
Geplaatst: do nov 10, 2005 15:42
door Carabinieri
Versnelingsbak: 1300 t/m 2000 bakken zijn gelijk (uitgezonderd Gt junior 1300 heeft een korte 5), alleen 2000 bakken hebben een andere hoofdlager.
Achteras: Je hebt 10/43 (Berlina) en 10/41 (GTV/spider), beide kunnen met een 2-liter motor, de ene is iets korter dan de andere (of langer

).
Remmen: Standaard is wel voldoende maar je kunt het up-graden met 2-liter schijven en brembo klauwen (zie tuning 105) of 2-liter fusees met bijbehorende schijven en klauwen.
Motor: Je moet geloof ik wel het uitlaatspruitstuk hebben van een 2-liter, deze is iets langer. Die van een 1300 past wel, maar dan moet je wel het een en ander aanpassen.
Correct if I'm wrong

, succes.
RE: GT 1300 Junior naar 2L
Geplaatst: do nov 10, 2005 16:56
door ciclista
Een 1750 achteras is hetzelfde als een 1300 en een 1600: 9/41, duidelijk korter dan de Berlina (10/43)en de Bertone 2 liter(10/41).
Scheelt ongeveer 500 toeren in 5. Ik vind die korte achteras op de snelweg helemaal niks, terwijl de 2 liter juist erg prettig is.
Remmen zijn goed genoeg, desnoods wat sportievere blokken erin.
RE: GT 1300 Junior naar 2L
Geplaatst: zo nov 13, 2005 22:32
door derien
Bedankt voor jullie antwoord. Remmen zijn mij nu duidelijk.
ciclista,
Ik weet niet of ik het verkeerd begrijp... Maar als ik dus een 2L blok met een 2L versnellingsbak (voor de langere 5de) en een 1300 achteras (die zijn allemaal toch het zelfde) Maak de auto op de snelweg te veel toeren.
Ben niet heel technisch maar de auto zal toch nooit meer toeren maken dan een standaard 1300? Je kunt alleen wel harder dus als je harder rijd maakt hij meer toeren? Ik bedoel; als ik in een standaard 1300, 120 km/p rijd dan maar ik net zo veel toeren als een 2L, met 1300 versnellingbak en een 1300 achteras. Of mis ik iets?
Ik begrijp dat een 1750 achteras hetzelfde is als een 1300 en een 1600, maar zijn ze ook allemaal even stevig? Wat zou ik moeten doen om deze "setup" betrouwbaar te maken? Tussen as Cardan?
Ik heb nog geen 1300, maar heb een hele mooie gezien en overweeg deze te kopen, ook al was ik om te beginnen alleen op zoek naar een 1750 of 2000...
Ciao,
RE: GT 1300 Junior naar 2L
Geplaatst: ma nov 14, 2005 12:15
door roel
Even mijn mening:
achteras 1750 = gelijk aan 2 liter Bertone (10/41) en heeft geen sper.
Ik heb er hier eentje liggen van een 1750 en heb de overbrenging even gecontroleerd.
Roel
RE: GT 1300 Junior naar 2L
Geplaatst: ma nov 14, 2005 12:51
door ciclista
@ Roel, dat is wel de goede benadering bij Alfa, gewoon kijken wat je in handen hebt. Is die as te koop?
@Derien, al jouw stellingen kloppen, qua betrouwbaarheid geen verschillen.
RE: GT 1300 Junior naar 2L
Geplaatst: ma apr 10, 2006 21:59
door Dennis Otten
Is een versnellingsbak uit een giulia 1300ti uit 1968 hetzelfde als uit de junior? of het dezelfde bak als uit een 2000?
RE: GT 1300 Junior naar 2L
Geplaatst: ma apr 10, 2006 22:04
door Andretti Molletti
mechanisch-hydraulische koppelingen heren???
lezen jullie het KB wel???

Re: RE: GT 1300 Junior naar 2L
Geplaatst: ma apr 10, 2006 22:43
door Alessandro
RE: GT 1300 Junior naar 2L
Geplaatst: zo apr 16, 2006 13:50
door 156SW
hehe Inderdaad!

RE: GT 1300 Junior naar 2L
Geplaatst: zo apr 23, 2006 11:53
door berlinista
Rino!
Wij moeten even afspreken, tav je 1750.
Tevens kan ik je met dit verhaal ook wel helpen.
Wat ik wel moet weten is het bouwjaar van die 1300. Of dat een unificata is.
Dan is alles goed te doen. Ik heb evt ook nog een 2.0 liggen, met vliegwiel etc.
Wellicht samen met de 1750 een prijs maken.
Groet,
Rik
PS ik heb met Egbertone dezelfde actie uitgehaald. Hij had ook een 1300 junior, nu helemaal 2.0 gebouwd!