Pagina 1 van 2

Sidepipe 75 TS

Geplaatst: wo nov 09, 2005 16:31
door Dennis de Rooy
Voor de track 75 zit ik te denken aan een sidepipe ofwel een uitlaat met een uitgang aan de rechter zijkant. Dan heb je geen extra warmte bij de remmen door de uitlaat en geen grote pot die achter de achteras hangt (ook ivm de warme lucht die bij de bak en remmen weg moet en dan hangt ie dus in de weg).

Op dit moment is het nog een standaard TS. Wat zijn de gevolgen voor het lopen van de motor (door het verlies aan tegendruk)? En zou ik onder de 85 dba blijven?

RE: Sidepipe 75 TS

Geplaatst: wo nov 09, 2005 16:56
door vV
ehhh geluidsmetingen vinden meestal aan de rechterzijde plaats geloof ik. Met een sidepipe blaas je dus regelrecht de microfoon in... Er rijden wel racers met sidepipe dus het moet wel kunnen! maar dan uitmonding links denk ik? volgens mij rijdt Gerard Baggermans o.a. met sidepipe, en hij heeft een TS blok.

RE: Sidepipe 75 TS

Geplaatst: wo nov 09, 2005 17:17
door Dennis de Rooy
Baggermans heeft er aan elke kant 1, maar dat is natuurlijk geen standaard TS :roll:

De turbo-boys hebben ook een side-pipe, maar de turbo werkt ook als geluiddemper. De "Darth Vader - 75" van vd Sluis heeft er ook een, maar daar kan je weer niet onder spieken door de vlakke vloer :wink:

Oh ja, als ik 'm aan de linkerkant doe wordt ik zelf helemaal gek vd herrie :oops:

RE: Sidepipe 75 TS

Geplaatst: wo nov 09, 2005 18:59
door duke
Ik zou zeggen, vergeet die sidepipe. Zoals je zelf al aangeeft heb je misschien minder tegendruk en daardoor wat vermogenverlies. En vermogenverlies is het laatste wat je wil hebben bij een raceauto. Ik denk niet dat het veel uitmaakt voor de versnellingsbak dat je uitlaat er vlak langsloopt. Misschien dat de temperatuur wat oploopt maar dat zal geen 10 graden celcius verschil maken. Je kan ter hoogte van de versnellingsbak nog altijd een hittescherm plaatsen. Voor de achterremmen heeft het al helemaal geen nut, want de achterremmen worden minder belast dan de voorremmen en hebben dus ook een lagere temperatuur.

RE: Sidepipe 75 TS

Geplaatst: wo nov 09, 2005 21:49
door alfaqv75
bij een 4takt met draaiende motor heeft tegendruk toch geen zin meer die wordt opgebouwd na het spruitstuk? Bij 2 takt weet ik wel dat dit ontzettend belangrijk is, en zeker hoe kleiner de cilinder inhoud, hoe groter de tegendruk moest zijn bij 2 takt. Bij turbo motoren heb je daar helemaal geen "last" van en kan de uitlaat heel kort zijn.

echter is het starten wel soms een probleem als er te weinig tegen druk is.

RE: Sidepipe 75 TS

Geplaatst: wo nov 09, 2005 23:12
door TurboMarc
Een kennis van me heeft een TS met sidepipe. Maakt iets meer lawaai maar is zeker onder de 85 db. Bij flink gassen slaan de vlammen eruit :lol:
(Hij rijdt er alleen mee op het circuit)

RE: Sidepipe 75 TS

Geplaatst: wo nov 09, 2005 23:17
door TurboMarc
Ter info,

Zorg dat hij in het midden van de auto naar buiten komt, niet te ver naar achteren want dan zit hij te dicht bij het achterwiel. Dan krijg je na een paar rondjes zandvoort hele vreemde effecten, ik spreek uit ervaring...
Ik heb hem op de racer rechts zitten, voor de gewichtsverdeling...

Re: RE: Sidepipe 75 TS

Geplaatst: wo nov 09, 2005 23:20
door Rees Cees
Ik heb hem op de racer rechts zitten, voor de gewichtsverdeling...
Mot dan wel een heule dikku pijp zijn :blue_lol:

RE: Sidepipe 75 TS

Geplaatst: do nov 10, 2005 07:49
door TurboMarc
Bedankt :evil:

RE: Sidepipe 75 TS

Geplaatst: do nov 10, 2005 08:43
door ronald
Beetje offtopic: klopt het dat bij een turbo motor de uitlaat zo open en kort mogelijk moet zijn? Dus als het qua geluid zou kunnen dan zou een open pijp met een dikkere diameter dan nu het beste zijn?

RE: Sidepipe 75 TS

Geplaatst: do nov 10, 2005 09:53
door Dennis de Rooy
Een kennis van me heeft een TS met sidepipe. Maakt iets meer lawaai maar is zeker onder de 85 db. Bij flink gassen slaan de vlammen eruit
Dat is wat ik wil horen! Heeft hij een aangepaste motor? Wat voor demper?
Goeie tip van het achterwiel, die moet ik goed onthouden!

RE: Sidepipe 75 TS

Geplaatst: do nov 10, 2005 11:39
door TurboMarc
@ronald,
Een turbo wil blazen, zo min mogelijk tegendruk dus! Te turbo dempt een groot gedeelte van het geluid en een eenvoudige absorptie demper voldoet meestal

@dennis,
Demper is zon doe het zelf van het merk Simons dacht ik.
Geen aangepaste motor, standaard TS wel met spaghetti dacht ik.

Re: RE: Sidepipe 75 TS

Geplaatst: do nov 10, 2005 11:48
door ronald
@ronald,
Een turbo wil blazen, zo min mogelijk tegendruk dus! Te turbo dempt een groot gedeelte van het geluid en een eenvoudige absorptie demper voldoet meestal

.
Aha dat dacht ik al!
Zaterdag een hele ochtend bezig geweest om een oude einddemper op te knappen en hem vervolgens leeg te halen om maar iets meer lawaai te krijgen. Gaf dus totaal geen verschil! :evil: Dus hup de demper eronder uit en uit balorigheid maar eens gestart zónder einddemper. Dat ging al beter! Dus snel de bocht van de demper afgeslepen en er een open pijp aan gelast (nouja, gebakken... :oops: ) en nu rij ik dus eindelijk met een beetje geluid rond. :D
Let wel, de cat is helemaal leeg, en verder zit er een CSC middenpijp op, met 2 kleine dempers, en nu dan de open eindpijp. Leuke is wel dat hij nu een stuk beter trekt!! Dat kan toch niet alleen aan die einddemper liggen?

RE: Sidepipe 75 TS

Geplaatst: do nov 10, 2005 11:53
door Dennis de Rooy
MOOI, dat ga ik dus ook ff fixen :D

Mooi plat dempertje is goed te vinden en een mooie JS spaghetti heb ik al.

RE: Sidepipe 75 TS

Geplaatst: do nov 10, 2005 12:46
door DJ
Dennis: met 1 demper ga je het niet redden qua geluidsproductie. Ik heb het op mijn TS geprobeert met 1 grote einddemper (dus niet de standaard demper) gewoon achter en ik werd zelf leip van de herrie. Heb er vervolgens toch weer een middendemper bij gemeubeld maar dan gewoon netjes (universele demper niet de te groot) en nu ben ik geen bodemvrijheid meer kwijt en de herrie is ook binnen proporties.
NB van het weekend nog iemand weg gestuurd zien worden van de N ring vanwege teveel herrie. Dat wil je dus niet.

Gr,
DJ