ik zoek nu al een tijdje naar manieren om mijn ts en giulietta op te voeren (tjoenen) het volgende valt me op:
grotere kleppen heeft schijnbaar weinig nut
Is wel erg weinig ruimte voor bij een 2.0 nord want die hebben al behoorlijke kleppen.
evenals grotere cilinder bussen
Dat maakt wel verschil (moet je natuurlijk ook grotere zuigers nemen

) maar is heel erg duur voor een paar extra pk's en Nm's.
gesmeedde zuigers
Maakt op zich niet echt verschil maar zijn veel sterker en lichter en daarbij kun je ook nog uitvoeringen met verhoogde compressie krijgen.
webers ipv dellorto's
Maakt geen verschil.
andere sjips
Inspuiting wordt wat strakker afgesteld en de ontsteking wat vroeger gezet. Kun je met carbs ook zelf doen.
verwijderen van katten
Ietsje verschil
verjagen van restrictie/emissie sjips
Alles wat met emissie te maken heeft skippen, ook weer een paar pk's.
en zelfs het bewerken van mijn in en uitlaat poorten schijnt inneens niets meer te verbeteren.
Valt mee maar verwacht er niet teveel van.
Rest mij nog 1 vraag . waar waren onze voorvaderen dan in hemelsnaam mee bezig?
Da's heel simpel: vergelijk eens moderne motor met eentje van vroeger. Dan zie je het verschil wel en wat toen als tuning gold zit er nou zelfs standaard bij de Opeltjes al op. Had je toen een een oude Opelmotor met een Alfa nord moeten vergelijken.
Zo'n opel had 1 lullig carburateurtje met ongunstig model inlaat, ongunstige verbrandingsruimte, weinig compressie, kleine kanalen en kleppen (als een D-ketting knapte werden ook de kleppen niet eens geraakt), zeer ongunstig model uitlaatspruitstuk (4-in-1 met lekker veel krappe bochten en van ongelijke lengte) en de nokkenas was 1 heel tam exemplaar (racenokken met veel overlap waren zo met deze setup ook niet mogelijk) die ergens ongustig ingebouwd werd zodat daar ook nog weer een zwaar kleppenmechaniek tussen zat.
En zet daar maar eens zo'n Nord dubbelnokker tegenover met standaard 2 dubbele webers

.
Op zich valt er nog steeds wel wat te tunen hoor. Vooral met andere nokkenassen maak je er een heel andere motor van en daar kun je dan je kleppen en kop nog wat verder bij aanpassen en de boel nog wat balanceren en lichter maken zodat hij ook de hogere toerentallen goed aankan.