diele
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

tuning

di nov 08, 2005 23:55

ik zoek nu al een tijdje naar manieren om mijn ts en giulietta op te voeren (tjoenen) het volgende valt me op: grotere kleppen heeft schijnbaar weinig nut ,evenals grotere cilinder bussen -gesmeedde zuigers,webers ipv dellorto's, andere sjips,verwijderen van katten,verjagen van restrictie/emissie sjips. en zelfs het bewerken van mijn in en uitlaat poorten schijnt inneens niets meer te verbeteren. Rest mij nog 1 vraag . waar waren onze voorvaderen dan in hemelsnaam mee bezig? :?
75 1.8 ie

Landcruiser
MB 320 CR Diele-Tech Reesert
W211 200 cdi
MB 300 CE Reesert.

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: tuning

wo nov 09, 2005 08:20

:?: :?: :?: :?: :?: en hoe kom jij aan deze kennis? ik denk dat met wat zoeken op het forum al je vragen beantwoord zijn.

Uiteindelijk kost elke PK geld, en niet alles is even zinvol. Het gaat om het complete pakket. Dus weer de aloude vraag: wat wil je bereiken en wat is je budget daarvoor.

Als jouw lijstje zou kloppen (oftewel dat niets werkt) reden ze in de challange niet met 2 liters met 180-190 pk, of ts met boven de 200pk.

en ja je hebt (m.i.) gelijk: webers ipv dell-orto brengt niets.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

diele
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

Re: RE: tuning

wo nov 09, 2005 09:16

:?: :?: :?: :?: :?: en hoe kom jij aan deze kennis? ik denk dat met wat zoeken op het forum al je vragen beantwoord zijn.

Uiteindelijk kost elke PK geld, en niet alles is even zinvol. Het gaat om het complete pakket. Dus weer de aloude vraag: wat wil je bereiken en wat is je budget daarvoor.

Als jouw lijstje zou kloppen (oftewel dat niets werkt) reden ze in de challange niet met 2 liters met 180-190 pk, of ts met boven de 200pk.

en ja je hebt (m.i.) gelijk: webers ipv dell-orto brengt niets.
bovenstaande is niet mijn mening ! doch van diverse fora . (en toch ga ik mijn ts-kop bewerken) mijn mening is dat de testbank gelijk heeft. en natuurlijk komen er webers in de Giullietta al was het voor de naam! :D
75 1.8 ie

Landcruiser
MB 320 CR Diele-Tech Reesert
W211 200 cdi
MB 300 CE Reesert.

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo nov 09, 2005 11:03

het gaat altijd om het totaal pakket.

Je kunt bakken met geld uitgeven, maar doe je iets verkeerd (bv combinatie nokkenas/compressie/bewerking) kan je een motor produceren waar niet mee te rijden is.

Geen enkele optimalisatie aan een motor staat op zichzelf. enige uitzondering is denk ik chiptuning, maar ook daar kan het goed verkeerd gaan.
Chiptuning geeft denk ik nog steeds de beste verhouding tussen resultaat en kosten.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

164 Q4

Re: tuning

do nov 10, 2005 16:32

ik zoek nu al een tijdje naar manieren om mijn ts en giulietta op te voeren (tjoenen) het volgende valt me op:
grotere kleppen heeft schijnbaar weinig nut
Is wel erg weinig ruimte voor bij een 2.0 nord want die hebben al behoorlijke kleppen.
evenals grotere cilinder bussen
Dat maakt wel verschil (moet je natuurlijk ook grotere zuigers nemen :wink: ) maar is heel erg duur voor een paar extra pk's en Nm's.
gesmeedde zuigers
Maakt op zich niet echt verschil maar zijn veel sterker en lichter en daarbij kun je ook nog uitvoeringen met verhoogde compressie krijgen.
webers ipv dellorto's
Maakt geen verschil.
andere sjips
Inspuiting wordt wat strakker afgesteld en de ontsteking wat vroeger gezet. Kun je met carbs ook zelf doen.
verwijderen van katten
Ietsje verschil
verjagen van restrictie/emissie sjips
Alles wat met emissie te maken heeft skippen, ook weer een paar pk's.
en zelfs het bewerken van mijn in en uitlaat poorten schijnt inneens niets meer te verbeteren.
Valt mee maar verwacht er niet teveel van.
Rest mij nog 1 vraag . waar waren onze voorvaderen dan in hemelsnaam mee bezig? :?
Da's heel simpel: vergelijk eens moderne motor met eentje van vroeger. Dan zie je het verschil wel en wat toen als tuning gold zit er nou zelfs standaard bij de Opeltjes al op. Had je toen een een oude Opelmotor met een Alfa nord moeten vergelijken.
Zo'n opel had 1 lullig carburateurtje met ongunstig model inlaat, ongunstige verbrandingsruimte, weinig compressie, kleine kanalen en kleppen (als een D-ketting knapte werden ook de kleppen niet eens geraakt), zeer ongunstig model uitlaatspruitstuk (4-in-1 met lekker veel krappe bochten en van ongelijke lengte) en de nokkenas was 1 heel tam exemplaar (racenokken met veel overlap waren zo met deze setup ook niet mogelijk) die ergens ongustig ingebouwd werd zodat daar ook nog weer een zwaar kleppenmechaniek tussen zat.
En zet daar maar eens zo'n Nord dubbelnokker tegenover met standaard 2 dubbele webers :twisted:.
Op zich valt er nog steeds wel wat te tunen hoor. Vooral met andere nokkenassen maak je er een heel andere motor van en daar kun je dan je kleppen en kop nog wat verder bij aanpassen en de boel nog wat balanceren en lichter maken zodat hij ook de hogere toerentallen goed aankan.

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

do nov 10, 2005 16:42

Koop een 75 turbo/V6. Hetgeen stukken goedkoper en staan best leuke,betaalbare
75 V6's te koop.

Ben het eens met Q4. Ik zou starten met kop te laten flowen door een expert. Hetgeen wel
zinvol is en vervolgens HC zuigers en inlaatnokkenas met iets meer lift. Ook geen duur
uitlaatspruitstuk die volgens mij enkel waarde heeft bij nokkenassen met meer duratie.
Meer zou ik voor straatgebruik er niet aandoen.

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

do nov 10, 2005 17:00

Wat is dat toch met chiptuning?? Als je niet airflow vergroot kan je motorvermogen bijna niet vergroten van een atmosferische motor. Zeer marginaal is de mogelijke winst op een atmosferische motor.

Terug naar “Tuning onderwerpen”