bertone bartjû

alfamotor tunen van A tot Z

di aug 30, 2005 23:24

Die niet terugschrikt van een uitdaging. :)
Want euhhh.......mijn motorprobleem is niet makkelijk op te lossen. :(
Misschien dat een aantal zich nog mijn topics herinnert.......

Zijn er forummers die (goede) tuning ervaringen met mij willen delen?

Ik zoek dus een ervaren alfa tuner met het liefst wat alfa materiaal op vooraad.
Laatst gewijzigd door bertone bartjû op wo sep 28, 2005 14:21, 2 keer totaal gewijzigd.

Bartman
Guru
Guru

RE: Gezocht : Top(alfa) tuner!!

di aug 30, 2005 23:53

Gewist...
Laatst gewijzigd door Bartman op wo aug 31, 2005 09:05, 2 keer totaal gewijzigd.

bertone bartjû

wo aug 31, 2005 00:15

oke
Laatst gewijzigd door bertone bartjû op wo aug 31, 2005 17:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Bartman
Guru
Guru

wo aug 31, 2005 00:37

Gewist...
Laatst gewijzigd door Bartman op wo aug 31, 2005 09:05, 2 keer totaal gewijzigd.

Doix

wo aug 31, 2005 08:05

Wat is het probleem en wie hebben er al aan gesleuteld?

Grtz,

Aad

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo aug 31, 2005 08:12

mijn mening zonder op bovenstaande in te willen gaan: rollen, en de roller ook de gelegenheid bieden tot het gaatje te gaan. Met een redelijke basisafstelling die de auto denk ik al heeft (heb hem vorige week horen lopen)moet er op de rollenbank uit te komen zijn. ook een dieper liggend probleem kan zo misschien blootgelegd worden. Wel uiteraard met de carburateurs die er definitief op komen!

Na afgelopen week de motor gehoord/gezien te hebben is het een carburateur/mengeselprobleem (denk ik) misschien in combinatie met ontsteking.

En dit kost (in principe eenmalig) enkele honderden euro`s.. en de grote kans dat je er na 5 jaar vanaf bent. (tel je ergernis en kosten van de afgelopen 5 jaar eens op....)
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo aug 31, 2005 08:17

en bedenk dat wie je er ook aan zet weer helemaal opnieuw gaat beginnen ook met zaken die jij/jullie al langs bent gegaan. Want ze willen het toch zeker weten.

Ga naar Speed-centre, bespreek met een kop koffie wat er allemaal gecontroleerd is en wat de motor precies doet, en de verdenkingen die er zijn, dan kan op de rollenbank ook gericht gewerkt worden.

suc6
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Het-Licht
Guru
Guru

wo aug 31, 2005 11:19

Misschien is het wat ver rijden voor je, maar ik denk dat je aan het volgende adres een goede hebt : Autobedrijf van der Wereld in Roelofarendsveen. Daar hebben ze een hele goede rollerbank, veel 2de hands Alfa onderdelen en niet te vergeten : veel verstand van oude en nieuwe Alfa's ! Kijk effe op www.wereldauto.nl en als je er een belletje aan waagt, vraag dan naar Buddy.

164 Q4

wo aug 31, 2005 15:31

Even van een heel andere kant: Je zou eens bougies met glazen isolator (dus waarbij je met draaiende motor in de verbrandingsruimte kunt kijken) moeten proberen. Dan zie je heel erg snel en heel exact wat de verbranding van je motor per cilinder nou doet.
Arme verbranding, rijke verbranding, ontsteking met kuren, je plukt het er zo uit.

Ik werk daar ook altijd mee als ik een heel irritant probleempje heb die ik zo niet kan vinden. Werkt goed.

bertone bartjû

wo aug 31, 2005 17:50

De motor valt op wisselende cylinders uit.
Loopt daardoor onregelmatig en dat merk je het meest in het onderste toerengebied.

@164 Q4:vergelijkbaar iets hebben we gedaan dmv de strobolamp op de verschillende bougiekabels aan te sluiten. Je ziet dan ook het "wegvallen" van de bougie.

Hij verzuipt dan eigenlijk naar onze mening.

Verders alles al gewisselt:
Carburateurs
Sproeierbezetting
Bougies
Ontsteking (inclusief alles)
originele inlaat as
timing van de inlaat as later en vroeger.
Is er nog meer..............? Oja de hoge compressiezuigers heb ik nog niet gewisselt voor originele :)

Maar zoals ik al aangaf, wil ik graag ervaringen delen van forummers die goede ervaringen hebben met Tuners in NL. Brainstormen hebben we al genoeg gedaan. :wink:

Ik denk inderdaad dat een rollerbank in mijn geval goed van pas komt, maar dat een groot stuk op motortuning ervaring aankomt. Er zitten n.l. o.a. onbekende snelle nokkenassen in.

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo aug 31, 2005 17:56

als leek zie ik 't misschien simpeler.....als je de bougie ziet wegvallen (dmv de strobo), want dat begrijp ik uit je laatste post, dan is er toch maar 1 dader: de ontsteking ?
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

wo aug 31, 2005 18:02

tja.......
speed centre lijkt mij een goede oplossing....maar daar was je toch al eens geweest??
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

duke
Advanced Member
Advanced Member

wo aug 31, 2005 18:15

Zeker dat de condensator van de ontsteking het nog doet en wel degelijk de juiste is?
Alfa Romeo: It sounds like a million dollars, and looks like ten million

164 Q4

Re: RE: Gezocht : Top(alfa) tuner!!

wo aug 31, 2005 19:57

De motor valt op wisselende cylinders uit.
Loopt daardoor onregelmatig en dat merk je het meest in het onderste toerengebied.

@164 Q4:vergelijkbaar iets hebben we gedaan dmv de strobolamp op de verschillende bougiekabels aan te sluiten. Je ziet dan ook het "wegvallen" van de bougie.
Dat kan wel eens praktisch zijn maar is nog niet zo ideaal als die speciale bougies.
Hij verzuipt dan eigenlijk naar onze mening.
Dat zou een oranje isolator geven.
Wit is te arm, blauw is goed. Knipperen is het soms even uitvallen van de betr. cilinder en groen is olie dat in de cilinder verbrand.

PS een veel te rijk mengsel geeft ook zwarte rook uit de uitlaat.

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo aug 31, 2005 19:59

Naar ik begrepen heb heeft speedcentre alleen op een technische meting een vermogenstest gedaan. verder geen gelegenheid voor aanpakken van het probleem.

Op de rollenbank kan dacht ik ook bekeken worden of het probleem niet samenhangt met de kleptiming, maar naar ik begrepen heb doet het probleem zich ook voor met standaardnokkenassen en standaard timing.

Terug naar “Tuning onderwerpen”