Dat vraag ik mij dus al jaren af.
Is het niet mogelijk om een motor te maken zonder inlaatnokkenas?
Door directe brandstof- en zuurstofinjectie toe te passen wordt die nokkenas toch overbodig. Directe benzineinjectie bestaat reeds, dus moet je wel nog een zuurstofinjectiesysteem zien te maken. Het nadeel is natuurlijk dat je een tank meer te vervoeren hebt, maar deze kan je vullen met vloeibare zuurstof ! En om 1 deel benzine te verbranden heb je 14 delen lucht nodig. Maar het enige wat je van die lucht gebruikt om te kunnen verbranden is de zuurstof. In lucht zit bijna 21 % zuurstof, laten we afronden op 20%. Dat is 1/5 van een deel. Dus om 1 deel benzine te verbranden heb je uiteindelijk maar 2,8 delen zuurstof nodig. Helaas is dit per verbranding en per cilinder, dus in werkelijkheid is zo'n litertje zuurstof onmiddelijk op. Maar je werkt wel met vloeibare zuurstof en dus niet in gasvormige toestand. Maar de kennis van chemie en fysica schiet me te kort om dit te berekenen. Het lijkt me wel fijn om eens een prototype van te maken. Wie durft? Geen inlaatnokkenas wil zeggen: minder te bewegen massa, meer vermogen, snellere respons, minder geluid, compacter. Pure zuurstofinjectie: meer vermogen, zuiniger, hoger rendement, betere emissies. Voor de veiligheid zou ik best zuurstoftank en benzinetank gescheiden houden.

Tis maar een tip.