Pagina 1 van 10

Anabole kuur Alfasud; Welke oliesoort?? 10W40 of 10W60

Geplaatst: vr jan 07, 2011 13:06
door martijnsud
Heb op dit moment op mijn 1.7 QV motor in mijn Alfasud de bekende K&N trommels zitten. Dit geeft een subliem geluid bij acceleratie! :D
Echter het grote nadeel van deze luchtfilters is het aanzuigen van warme lucht.
Sprak vandaag met Louis (van Lingen Alfaparts) en deze melde mij dat dit wel 12 pk aan motorvermogen kan kosten!

De originele luchtfilter bak schijnt een goed alternatief te zijn (na lichte aanpassingen). Echter ben ik mijn verslavende geluidje kwijt :(
Airbox van AHM autosport is ook heel mooi maar echt te duur!

Dus heeft iemand een goed alternatief of suggesties?

Alvast bedankt voor de reacties.

Martijn

RE: Inlaat lucht verbetering voor Alfasud

Geplaatst: di jan 11, 2011 22:31
door martijnsud
Helemaal niemand met suggesties of ervaringen? :(

RE: Inlaat lucht verbetering voor Alfasud

Geplaatst: di jan 11, 2011 23:50
door matthijs
Gat in de motor kap? Wel iets tegen regenwater verzinnen. Ik heb het hier wel eens langs zien komen, maar dat was voor de sier. Ik ben zelf helemaal van het geluid idee af. Van mij mag het zo stll mogelijk als het maar optimaal presteert. Ik zou iets maken met een groot diameter, zo min mogelijk flexibel ribbel spul en aansluiten aan de voorkant zodat het koele lucht krijgt.

RE: Inlaat lucht verbetering voor Alfasud

Geplaatst: wo jan 12, 2011 09:43
door Erwinn
Is er geen ruimte voor slangen naar luchtfilters? Meen zoiets gezien te hebben op de ex race sprint van Rogier :)

RE: Inlaat lucht verbetering voor Alfasud

Geplaatst: wo jan 12, 2011 15:53
door alfaqv75
pk verlies is alleen in de file, daarna heb je echt voldoende rij wind...

anders zelf wat maken geen optie??
(voor stof moeten we ook eens gaan kijken of we wat moois kunnen bouwen, zo moeilijk lijkt het niet en he tvoorbeeld van AH motorsport is erg mooi en goed na te bouwen)

Re: RE: Inlaat lucht verbetering voor Alfasud

Geplaatst: wo jan 12, 2011 19:30
door giuliettaevo
pk verlies is alleen in de file, daarna heb je echt voldoende rij wind...
Lijkt me sterk :? ... want waar gaat die wind allemaal doorheen? juist, die warme radiateur. :wink:

Origineel voeren ze ook al koude lucht aan van langs de radiateur, exact om die reden.

een soort van bak maken die aansluit op de kap en een goede aanvoer heeft van frisse lucht is waarschijnlijk de beste optie, maar zal wel veel werk zijn gok ik. :(

RE: Inlaat lucht verbetering voor Alfasud

Geplaatst: wo jan 12, 2011 19:54
door martijnsud
Iedereen bedankt voor de reacties, heeft me tot nadenken gezet :lol:


Het mooi K&N geluid zal ik straks wel kwijt zijn maar ik wil de originele bak gebruiken. Linksvoor op de bak zit de normale aanzuiging,
ik wil aan de rechter voorzijde ook z'n aanzuiging maken. En dan de koude lucht opzuigen achter de koplampen links en rechts.

Waarom 2 aanzuig punten? :shock: De Alfasud krijgt namelijk een anabole kuurtje :banana:

Is bovenstaand verhaal een verbetering of afbreuk aan motorvermogen?

Martijn

RE: Inlaat lucht verbetering voor Alfasud

Geplaatst: wo jan 12, 2011 20:05
door giuliettaevo
zeker een verbetering. :wink:

Re: RE: Inlaat lucht verbetering voor Alfasud

Geplaatst: do jan 13, 2011 09:46
door alfaqv75
zeker een verbetering. :wink:
sorry maar niet helemaal mee eens (ja ik ben eigewijs)

je torretje krijgt een kuurte, daarom zou ik de inlaat ook optimaal maken, je wilt geen bocht voor de carbs (wat je wel hebt met standaard bak), je wilt eigenlijk kelken om een valstroom te krijgen...
dus open kelken, goede bodem maken en het deksel is niet eens belangrijk als de warme lucht maar onder die bodem blijft (maar ook wel weg kan ergens!) (dus bodem, cq deksel mag niet te breed worden)

offtopic: beter warme lucht dan geen lucht (ik adem beter in de zomer als door een rietje), daarnaast zet je raam eens open en steek een vinger naar buiten onder het rijden (binnen 2 tellen is je vinger koud) -> een 33 is vrij open, daarom mijn stelling

RE: Inlaat lucht verbetering voor Alfasud

Geplaatst: do jan 13, 2011 10:18
door martijnsud
Ben ik helemaal met je eens, echter moet je dan een bak maken zoals bij AHM motorsport doen.
Nadeel hiervan is de prijs. Dus dit is een afweging die ik zal moeten nemen.

Martijn

RE: Inlaat lucht verbetering voor Alfasud

Geplaatst: do jan 13, 2011 11:37
door alfaqv75
daarom zeg ik zelf maken, boxerblok is plat aan de bovenzijde, gashendel van linkse carb naar rechtse carb laat je erin vallen, etc etc...
Al neem je een alu plaat met 3 opstaande randen, dan ben je al een heel eind!
(alleen dus 2 gaten erin maken voor de carbs en misschien voor wat slangen die in de weg lopen

RE: Inlaat lucht verbetering voor Alfasud

Geplaatst: vr jan 14, 2011 00:21
door wim V8
Ik ga r vanuit dat je carbs hebt.
Kan je ook de broodtrommeltjes(k&n) laten zitten, kastjes eromheen maken
en daaraan ieder zn eigen slang naar voren richting koele lucht.
Zie foto in de link.
http://alfasud.alfisti.net/asree9.html
Gr. Wim.

Re: RE: Inlaat lucht verbetering voor Alfasud

Geplaatst: vr jan 14, 2011 00:56
door giuliettaevo
zeker een verbetering. :wink:
sorry maar niet helemaal mee eens (ja ik ben eigewijs)

je torretje krijgt een kuurte, daarom zou ik de inlaat ook optimaal maken, je wilt geen bocht voor de carbs (wat je wel hebt met standaard bak), je wilt eigenlijk kelken om een valstroom te krijgen...
dus open kelken, goede bodem maken en het deksel is niet eens belangrijk als de warme lucht maar onder die bodem blijft (maar ook wel weg kan ergens!) (dus bodem, cq deksel mag niet te breed worden)

offtopic: beter warme lucht dan geen lucht (ik adem beter in de zomer als door een rietje), daarnaast zet je raam eens open en steek een vinger naar buiten onder het rijden (binnen 2 tellen is je vinger koud) -> een 33 is vrij open, daarom mijn stelling
Hoe kun je het daar nu niet mee eens zijn? :shock: :?

Tov de originele filter bak is het al een verbetering om meer lucht toe te voeren. Dat een andere bak beter is heb ik zelf ook al gezegd, maar dit is wel degelijk een verbetering.

Wat je met die vinger uit het raam aan wilt tonen snap ik niet helemaal. :? De lucht die onder de motorkap van een 33 terecht komt is warmer als de buitenlucht doordat hij door de radiateur heen is gekomen ( het grootste deel komt daar doorheen, zo open is een 33 voorkant namelijk niet.) Verder is de luchtstroom onder de motorkap niet zo groot als jij schijnt te denken. De lucht waar je door heen rijdt neemt de makkelijkste weg tenslotten en het grootste deel zal dan ook gewoon afbuigen en over en langs de auto stromen. De motorruimte is niet zo makkelijk toegangkelijk voor de lucht doordat hij eerst door een dichte radiateur heen moet en vervolgens een heel obstakel tegenkomt waar hij omheen moet stromen( de motor zelf) voor hij onder de auto kan wegstromen. Hierdoor heb je dus niet heel veel luchtstroom en ook automatisch dus een hogere temperatuur van die lucht.

Als je nu vanaf voorin de auto, naast de radiateur koude lucht toevoert naar de luchtfilterbak zal deze bak als het ware een overdruk kunnen krijgen, de lucht wordt daar immers uitgezogen door de motor en zal er erg makkelijk instromen. Gevolg is meer en makkelijker lucht voor de motor.

Ik hoop dat het zo duidelijker is. :wink:

En natuurlijk is de oplossing met de AHmotorsport bak het mooiste en het beste. 8)

Re: RE: Inlaat lucht verbetering voor Alfasud

Geplaatst: vr jan 14, 2011 07:51
door martijnsud
Ik ga r vanuit dat je carbs hebt.
Kan je ook de broodtrommeltjes(k&n) laten zitten, kastjes eromheen maken
en daaraan ieder zn eigen slang naar voren richting koele lucht.
Zie foto in de link.
http://alfasud.alfisti.net/asree9.html
Gr. Wim.
Dit is ook wel een hele mooie oplossing....twijfel twijfel... :?

Re: RE: Inlaat lucht verbetering voor Alfasud

Geplaatst: vr jan 14, 2011 07:54
door martijnsud
zeker een verbetering. :wink:
sorry maar niet helemaal mee eens (ja ik ben eigewijs)

je torretje krijgt een kuurte, daarom zou ik de inlaat ook optimaal maken, je wilt geen bocht voor de carbs (wat je wel hebt met standaard bak), je wilt eigenlijk kelken om een valstroom te krijgen...
dus open kelken, goede bodem maken en het deksel is niet eens belangrijk als de warme lucht maar onder die bodem blijft (maar ook wel weg kan ergens!) (dus bodem, cq deksel mag niet te breed worden)

offtopic: beter warme lucht dan geen lucht (ik adem beter in de zomer als door een rietje), daarnaast zet je raam eens open en steek een vinger naar buiten onder het rijden (binnen 2 tellen is je vinger koud) -> een 33 is vrij open, daarom mijn stelling
Hoe kun je het daar nu niet mee eens zijn? :shock: :?

Tov de originele filter bak is het al een verbetering om meer lucht toe te voeren. Dat een andere bak beter is heb ik zelf ook al gezegd, maar dit is wel degelijk een verbetering.

Wat je met die vinger uit het raam aan wilt tonen snap ik niet helemaal. :? De lucht die onder de motorkap van een 33 terecht komt is warmer als de buitenlucht doordat hij door de radiateur heen is gekomen ( het grootste deel komt daar doorheen, zo open is een 33 voorkant namelijk niet.) Verder is de luchtstroom onder de motorkap niet zo groot als jij schijnt te denken. De lucht waar je door heen rijdt neemt de makkelijkste weg tenslotten en het grootste deel zal dan ook gewoon afbuigen en over en langs de auto stromen. De motorruimte is niet zo makkelijk toegangkelijk voor de lucht doordat hij eerst door een dichte radiateur heen moet en vervolgens een heel obstakel tegenkomt waar hij omheen moet stromen( de motor zelf) voor hij onder de auto kan wegstromen. Hierdoor heb je dus niet heel veel luchtstroom en ook automatisch dus een hogere temperatuur van die lucht.

Als je nu vanaf voorin de auto, naast de radiateur koude lucht toevoert naar de luchtfilterbak zal deze bak als het ware een overdruk kunnen krijgen, de lucht wordt daar immers uitgezogen door de motor en zal er erg makkelijk instromen. Gevolg is meer en makkelijker lucht voor de motor.

Ik hoop dat het zo duidelijker is. :wink:

En natuurlijk is de oplossing met de AHmotorsport bak het mooiste en het beste. 8)

Bovenstand verhaal heb ik dus ook in gedachten, echter (volgen Louis) moet je wel uitkijken met de overdruk in de inlaatbuis. Ofwel geen rijwind in de inlaatbuis laten 'drukken'.
Zij hebben hiermee ook getest met de circuit 33 en bleek dat het nadelig werkte. Er wil namelijk 'te veel' lucht in een keer de buis in waardoor het elkaar stemd, je ontwikkelt te veel lucht wervelingen in de buis.

Martijn