Pagina 1 van 2

Hoe Tune ik mijn alfa 1.7 16v??

Geplaatst: vr jul 08, 2005 22:05
door 16vee
Ik heb een alfa 1.4 omgebouwd naar een 16V. Dit is wel snel, maar nu moet het natuurlijk nog sneller :twisted: . Ik hoor heel veel mensen praten over uitlaat spruitstukken, nokkesassen, koppen flowen enz. Maar wat is nu in volgorde hoe ik het beste kan beginnen. Sport demper heb ik al, en ook een K&N lnlegfilter.

Wie kan mij aan snelle onderdelen helpen? Ik zoek dus het snelle uitlaatspruitstuk zowieso!!

Alvst bedankt! :D :D

RE: Hoe Tune ik mijn alfa 1.7 16v??

Geplaatst: za jul 09, 2005 13:40
door ALFADELTA1975
Hey,

Ben zelf ook aardig bezig, stap voor stap dan op een goede manier.

Jouw vraag wordt regelmatig gesteld, dus je kunt een en ander al lezen uit een oudere topic.

Hieronder heb je alvast een link.

http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic.php?t=3788

http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic.php?t=3675

GreetZ!

-CHRISS-

RE: Hoe Tune ik mijn alfa 1.7 16v??

Geplaatst: wo jul 13, 2005 00:57
door Alfa33
een ander uitlaatspruitstuk geeft niet echt meer vermogen. De standaard versie is al heel goed ontworpen. Dus daar kan je een hoop euro's in kwijt met nauwelijks vermogenstoename.

Je kan je 16v nog wel chippen mocht je dat nog niet gedaan hebben. Een Squadra chip geeft de 16v iets van 12 PK erbij en meer koppel waar die wat soepeler van wordt.

Sja verder kan je er race cams opzetten en ga zo maar door. Oh niet te vergeten....gewicht reductie geeft je ook een hoop extra acceleratie. 100 kilo minder is vrij eenvoudig te realiseren en kost niks. De eerste 100 kilo reductie geeft hetzelde resultaat als 20 pk winnen door opvoeren.

dus chippen, sport pijp, open air filter en 100 kilo eraf doe je het met 5,86 kilo per pk echt niet slecht!! Mag je achteraan de rij bij Maseratie aansluiten :wink:

RE: Hoe Tune ik mijn alfa 1.7 16v??

Geplaatst: wo jul 13, 2005 16:36
door Mobster
Al eens je 16V op de testbak gezet?

Ik heb er eentje met 170 K op de teller, squadra-chip, zonder katalysator & emissieblokje, open luchtfilter met airbox.

Deze geeft 135 Pk op de vermogensbank.

Op papier is alles leuk, maar of de PK's er echt zijn is wel de vraag...

RE: Hoe Tune ik mijn alfa 1.7 16v??

Geplaatst: wo jul 13, 2005 21:41
door alfaqv75
"een ander uitlaatspruitstuk geeft niet echt meer vermogen."

Hier ben ik het niet helemaal mee eens (en niet omdat een een CSC spagetti spruitstuk op mijn 33 16V heb) maar om de volgende redenen:
de latere 33 16V zijn uitgerust met een soort spagetti, echter hebben ze kosten besparend toch een realtief simpel exemplaar gemaakt. Eigenlijk komen de 2 verkeerde cilinders bij elkaar, kloppen de lengtes en of diktes ook niet.

Het eerste type spruitstuk is ook niet alles. Het spaghetti spruitstuk zou volgens de italianen 8 pk meer geven, aantal Nm is onbekend. Echter kan ik 1 ding zeggen, de pk en Nm winst is misschien niet zo schrikbarend, maar het spaghetti spruitstuk verbreed wel je koppelkrommme aanzienlijk. Dit spaghetti spruitstuk is voor het midden toeren gebied ontworpen en daardoor kan je in een breder toeren gebied gaan rijden.

Ik kreeg voelbaar veel meer kracht vanaf 3000 tpm tot 4500 tpm!

Minpunten zijn er ook: het spaghetti spruitstuk ligt een stuk lager, mijn QV is madeno verlaagt en dan met het spaghetti sprtuistuk lig je nog maar 6cm!!! boven de grond! Nog een nadeel (maar wat eigenlijk een voordeel is) is dat je die klap bij 4500tpm niet meer zo hevig hebt. Bij een standaard 16V voel je ineens bij de 4500tpm hem echt gaan trekken, bij mij is dat nu een heel stuk minder!

Verder voor het sneller maken is veel mogelijk, alleen hoeveel wil je uitgeven. Heb dat al eens eerder aan je gevraagt, want dat is het belangrijkste om te weten. Een paar snelle nokken assen kosten 1200 euro, gebalanceerd krukasje al gauw 600 euro.......Een echt snel en goe blok kost gewoon ontzettend veel geld! Daarom is de tip om je auto veel lichter te maken een goede. Ik ga daar na de vakantie mee beginnen, heb al eens eerder het verschil mogen voelen bij een 75ts met en zonder alle overbodige onderdelen. En dat is echt waanzinnig, je denkt echt veel meer pk's te hebben en hij wordt ook beduidend sneller.

Ik wil dus na de zomer eraan beginnen, ook bestel ik dan definitief mijn lexaan ruiten, misschien als er meerdere belangstelling hebben dat ik korting kan gaan regelen. Denk al wel aan een bedrag van minimaal 160 euro!

RE: Hoe Tune ik mijn alfa 1.7 16v??

Geplaatst: wo jul 13, 2005 22:11
door Remco S
Als je de motor gaat opvoeren, denk dan ook eens aan je carter inhoud, 4 liter olie is dan niet veel. Er bestaat dan nog een mogelijkheid om je carter te vergroten naar 6 liter (is wel meer gewicht) maar je motor vind dat dan wel lekker.

RE: Hoe Tune ik mijn alfa 1.7 16v??

Geplaatst: wo jul 13, 2005 22:29
door alfaqv75
dit is alleen bij bochten zeer raadzaam, anders wat vaker verversen is ook een optie. Elke max 15.000km gaat er nieuw in bij mij, dan komt ie er nog enigszins goed uit en tot die tijd hoef ik ook nooit olie bij te voegen! :lol:

RE: Hoe Tune ik mijn alfa 1.7 16v??

Geplaatst: do jul 14, 2005 19:36
door 16vee
He alfaqv33,

daar heb ik tenminste wat aan.

Maar dan heb ik nog 1 vrag. Ik heb het 1990 model uitlaat spruitstuk. Dat is volgens mij de ene waar de 2 verkeerde cilinders bij elkaar komen. Maar welke adviseer je nou, en wat is het verschil dan met een csc.

Verder wat is het gewichts verschil met die ruiten, en wat haal je er allemaal uit dan?

Nog bedankt voor je informatie!

Weet je toevallig ook nog wat alfa spullen te koop, en die spoiler die jij hebt, die moet ik persee ook een hebben.Waar kan je/ik die regelen, en wat koste je dat?

Martin.

RE: Hoe Tune ik mijn alfa 1.7 16v??

Geplaatst: do jul 14, 2005 20:14
door Bartman
Ander spruitstuk brengt je geen pk's. Standaardsysteem is prima.

Koop een Squadra-chip of monteer carburateurs.

RE: Hoe Tune ik mijn alfa 1.7 16v??

Geplaatst: do jul 14, 2005 21:31
door Andretti Molletti
Of laat het doen ;)

RE: Hoe Tune ik mijn alfa 1.7 16v??

Geplaatst: do jul 14, 2005 22:12
door alfaqv75
hey bartman, waar baseer jij je conclusie op??

Ik heb het verschil in het echt geprobeerd, heb met standaard spruitstuk gereden en met CSC spaghetti spruitstuk en merk WEL verschil. Tevens zeggen mannen als madeno en savali dat het wel degelijk werkt en wel met de eigenschappen die ik genoemd heb. (bel ze anders eens op voor hun mening)

Daarnaast zijn beide standaard spruitstukken wel goed, maar optimaal niet. Beide dus niet, een spaghetti is altijd beter (ook al is dat dan weinig en zo). Maar waarom zouden ze dan 400 euro zijn?? Omdat ze niks aan waarde zouden toevoegen???

Wat betreft die spoiler, die is niet meer nieuw te koop. Laatst ging er nog 1 van eigenaar wisselen voor 400 euro.......

De winst van die ruiten weet ik niet want ik weet niet wat het totale gewicht is van alle zijruiten, maar in ieder geval is lexaan de helft aan gewicht van glas. Daarnaast zou je het nog dunner kunnen nemen aan de achterzijde en dan je hele raammechanisme eruit kunnen slopen...........

En er is op het moment veel voor een 33 te koop, alleen exclusieve spullen zoals recaro interieur, spaghetti spruitstuk van CSC, andere bumpers en spoilers, nokkenassen en noem maar op is gewoon waanzinnig duur....... Als je een snelle 33 wilt gaan opbouwen is een 8V een heel stuk goedkoper.
Ik ga over 2 dagen naar italie en zal ook daar mijn ogen open houden en zoeken naar leuk materiaal!!

RE: Hoe Tune ik mijn alfa 1.7 16v??

Geplaatst: do jul 14, 2005 22:14
door alfaqv75
owja, carburateurs op een 16V gaat je ook minimaal 500 euro kosten..........
Maar dat is het wel dubbel en dwars waard als ik de mensen mag geloven die het al hebben......... :lol:

RE: Hoe Tune ik mijn alfa 1.7 16v??

Geplaatst: vr jul 15, 2005 00:19
door Bartman
@alfa33qv:

Praktijkervaring heb ik niet, maar het spruitstuk van een 33 is standaard al zo 'spaghetti' dat er weinig te winnen is. Misschien wel iets, maar niets in de grote dat het een 'getunede' motor wordt.

Waarom Savali en Madeno ze verkopen/adviseren? Wat dacht je zelf?

RE: Hoe Tune ik mijn alfa 1.7 16v??

Geplaatst: vr jul 15, 2005 11:52
door bert
Als men werkelijk bij een 33 16V zoveel pk's kan winnen met montage van een ander uitlaatspruitstuk wat zegt het over de technici van Alfa Romeo?? Je kan erop vertrouwen
dat Alfa Romeo kennis heeft van motorentechniek en de 16V heeft voor een motor uit die
tijd een hoog specifiek vermogen en geen PK vreters. Echt tunen van een 16V is duur.

Vermogen zal eerder minder worden met after market spruitstuk als meer. Meer zou een maximale winst van 5% op kunnen leveren.

Engelse klassiekers voorzien van sport spruitstuk heeft erg veel zin omdat het basis ontwerp echt belabberd is. Met dit soort auto's is veel winst te boeken omdat motor ook al aanzuigt
boven warm uitlaatspruitstuk.

Bij een Alfa Romeo is het al voor mekaar.

RE: Hoe Tune ik mijn alfa 1.7 16v??

Geplaatst: vr jul 15, 2005 13:01
door Mobster
De in-en uitlaatkanalen aan de motor effenen heeft wel zin,
deze zijn qua lage kostprijs te ruw afgewerkt.