Pagina 1 van 1
Sper
Geplaatst: za jun 11, 2005 21:31
door TurboMarc
Heb vandaag het differentieel gedemonteerd om de sper te gaan vergroten.
Inhoudelijk ziet het er als volgt uit:
Aan beide kanten zitten dus 4 plaatjes, waarvan er 3 met de aandrijving meedraaien en 1 met het wiel. Hoe het technisch werkt weet ik niet maar vermoed dat het iets met wrijving en warmte te maken heeft. 1/4 van de plaatjes draait met het wiel dus 25% sper. Ik kan een plaatje wat meedraait met de aandrijving vervangen voor een plaatje dat meedraait met het wiel en de volgorde van de plaatjes wijzigen zodat het mooi in balans is. 2/4 = 50% sper ?!
Waar of niet? Is het zo simpel?
De vraag is dus, zijn alle plaatjes even dik? Moet er een bepaald speling in de as tussen de plaatjes zitten etc.
Genoeg reden tot discussie ??
RE: Sper
Geplaatst: za jun 11, 2005 22:12
door G-san
het geheel word met een bepaalde voorspanning gemonteerd, kijk maar in een workshop manual, plaatjes kun je vaak op dikte kiezen
RE: Sper
Geplaatst: zo jun 12, 2005 07:00
door AG
Er is op het ouse forum al heel veel over gepraat daar staat ook een linkje naar GTV6.org waar een goede uitleg wordt gegeven dit doet het echter niet meer dus je zou even op de nieuwe site moeten zoeken.
Maar meet maar eens de plaatjes met de uitsteksels deze zijn er in verschillende diktes en als het goed is de sperplaten ook. Je kan ook proberen om de totale dikte te meten dan de plaatjes in de goede volgorde te leggen en dan met de tussenplaten de orginele dikte weer te maken. Denk er echter wel aan dat de sperplaten die er nu inzitten al versleten zijn. Er moet inderdaad voorspanning op zitten of 0,05 mm speling.
AG
RE: Sper
Geplaatst: zo jun 12, 2005 09:48
door Timmerklits
Aan de hand van hoeveel voorspanning dit heeft kan je het % sper hier uit halen.
Wrijvingskracht = f * Normaalkracht
f = materiaalafhankelijk
Normaalkracht = de kracht waar mee de plaatjes op elkaar worden gedrukt
Vergroot je dus die kracht dan heb je meer wrijvingskracht dus meer sper.
(Dus dikkere plaatjes ertussen)
25% sper wil gewoon zeggen, dat als het verschil in kracht wat tussen beide wielen wordt overgebracht niet hoger dan 25 % komt, dus niet hoger dan de wrijvingskracht, dan werken je twee wielen alsof ze verbonden zijn met elkaar met een starre as.
Wordt het verschil hoger dan gaat er één van de twee banden doorslippen en wordt al je vermogen hier naar overgebracht.
100% sper wil dus zeggen één vaste as wat je aandrijft met twee wielen erop, (vb, gokart)
Je kan dit testen door je differentieel aan ene kant vast te zetten in de bankschroef en aan de andere kant met een momentsleutel zien wanneer hij doorslipt.
Ik weet niet meer vanbuiten hoeveel dit juist is, maar gemmakelijkste is, eerst testen voor dat je iets veranderd, dit als 25% beschouwen, en dan dikker plaatjes, nog eens meten enzo zie je de verschillen.
mvg Nick
mvg Nick
RE: Sper
Geplaatst: di jun 14, 2005 08:31
door Maurizio
Het is wat lastiger... even kort, zo uit mijn hoofd:
Theoretisch:
Je sper moet je dus met de verschillende plaatdikten afstellen. Gemonteerd kom je dan op een bepaalde voorspanning uit. Waarde weet ik zo even niet, staat ook niet in de 75 boeken. Heb eens gehoord dat de waarden uit de Montreal manual komen.
Dit is het beste te controleren door het sper nat te monteren. Mbv een momentsleutel en afgeslepen\aangepaste assen te kijken naar het koppel wat er nodig is om het sper rond te draaien. Ik heb het iemand eens zien doen en het is een behoorlijk gepiel om het echt goed te krijgen. En ze slijten heel snel, dus moet je ook regelmatig afstellen!
Praktisch:
De gouden middenweg is misschien monteren met max 0.05 mm speling. De V-groef in onderdeel 4 duwt hem wel door de speling heen, alleen duurt het dan even voor de sper echt gaat werken.
RE: Sper
Geplaatst: di jun 14, 2005 10:01
door Timmerklits
Valt goed mee hoor vind ik.
Wij hebben hiervoor een paar rollen met verschillende diktes metaalpapier gekocht.
DMV momentsleutel kan je dan eenvoudig testen hoeveel sper je hebt.
Slijten doet het inderdaad wel rap.
Met onze gtv rijden we met iets van een 75 % sper, en dit gaat vrij goed.
Maar eens het weer wat meer gesleten is, dan verlies je zoveel tijd in het uitacceleren uit een bocht.
RE: Sper
Geplaatst: di jun 14, 2005 10:16
door Maurizio
@timmerklits
Hoe hebben jullie 3 frictieplaatjes in de sper gemonteerd?
(een plaatje geeft ~25% sper)