Pagina 1 van 1

benzinedruk regelaar

Geplaatst: di aug 26, 2008 13:55
door sudsprint
Wat is nou eigenlijk het voordeel/nadeel van een instelbare benzinedruk regelaar?

RE: benzinedruk regelaar

Geplaatst: di aug 26, 2008 15:21
door thomfr
Er zijn twee verschillende antwoorden:

Carburateurs:
Voordeel:
Benzinedruk is exact aan te passen zodat de carburateurs genoeg benzine krijgen en niet overlopen..
Nadeel:
Als je niet weet wat je doet loopt of je carburateur over (brandgevaar) of je hebt kans dat de motor te mager loopt.

Injectie:
Exact juiste benzinedruk voor het systeem
Nadeel
Bij verkeerde afstelling loopt ie gewoon niet of beroerd..

Voor weggebruik voldoet het originele exemplaar (bij carburateur geintegreerd in het filter) prima.

Thom

RE: benzinedruk regelaar

Geplaatst: di aug 26, 2008 17:47
door WhizzMan
Benzinedruk moet je niet mee rommelen als je een injectiemotor hebt en niet daarna ook de ECU remapped. Over het algemeen is de benzinedruk van uit de fabriek zo gekozen dat je injectors het meest ideale sproeibeeld geven. Als je de druk gaat verlagen zal je motor te arm gaan lopen, tenzij je de computer programmeert om langer te injecteren. Als je de druk gaat verhogen zal je te grote druppeltjes krijgen en zullen ze de achterkant van het inlaatkanaal raken. Hierdoor zal bij koude motor de brandstof slecht verdampen en zal je motor te arm lopen en zal er relatief veel onverbrande brandstof in je uitlaat terecht komen. Als je motor wel warm is zal de benzine uiteindelijk wel verdampen, maar zal je ECU in closed loop gaan bijregelen om het teveel aan brandstof te compenseren. Hierdoor zal je nettoresultaat 0 zijn in closed loop en zal je bij vol gas waarschijnlijk ook nauwelijks meer brandstof krijgen omdat de correctiefactor die in closed loop berekend wordt ook bij vol gas gebruikt wordt. Slimmer zijn dan de ECU valt dus erg tegen en het eindresultaat zal waarschijnlijk op z'n best even goed zijn als voordat je begon.

De juiste oplossing is om als je meer brandstof wilt, de ECU opnieuw te programmeren zodat er meer brandstof geinjecteerd wordt. Als je injectoren hiervoor meer dan 75-90 % van de tijd open moeten staan zal je een slag grotere injectoren moeten nemen en de ECU helemaal opnieuw programmeren om de verhoogde benzineuitstroom te compenseren. Het zou kunnen zijn dat je om de grotere injectoren te voeden een benzinepomp met meer opbrengst nodig hebt, misschien zelfs ook grotere brandstofleidingen. Nog steeds zal ook voor de grotere injectoren de brandstofdruk zeer waarschijnlijk tussen de 2.5 en 3.2 bar liggen, net als voor de orginele, dus ook daarvoor is het niet noodzakelijk.

Re: benzinedruk regelaar

Geplaatst: di aug 26, 2008 22:45
door Andretti Molletti
Wat is nou eigenlijk het voordeel/nadeel van een instelbare benzinedruk regelaar?
Is het (idd) voor injectie of carburatie?

Re: benzinedruk regelaar

Geplaatst: di aug 26, 2008 23:52
door sudsprint
Wat is nou eigenlijk het voordeel/nadeel van een instelbare benzinedruk regelaar?
Is het (idd) voor injectie of carburatie?
In eerste instantie voor injectie maar voor carburatie en turbo is natuurlijk ook leuk om te weten.