Pagina 1 van 2

Spider IV: aanpassingen onderstel

Geplaatst: do mei 19, 2005 21:11
door Pietro Originale
Ik vind mijn Spider IV nogal slap geveerd: bij remmen duikt de auto naar voren, verkeersdrempels zijn een crime (gelukkig heb ik een carterberschermer) en in de bochten helt hij over. Ik heb ook het vermoeden dat een type IV hoger op de poten staat dan oudere Spiders: misschien als compensatie voor de slappere veren (langere veerweg)?
Wat kan ik daaraan doen?
Steutel bijvoorbeeld biedt op zijn site een setje progressieve veren aan, hij claimt dat het drempelprobleem dan verleden tijd is. Maar worden de andere punten mee opgelost?
Let wel: ik wil geen snoeihard geveerde auto, komende uit een verlaagde 33 vond ik de soepele vering wel lekker. Ben wel bereid wat consessies te doen, maar sowieso lijkt een harde vering op een slappe carrosserie mij niet zo'n briljant idee...

RE: Spider IV: aanpassingen onderstel

Geplaatst: do mei 19, 2005 21:53
door Andretti Molletti
Dan is een setje progressieve veren i.c.m. gasdempers ideaal.

Eerste cm veert comfortabel en dan wordt i steeds harder...

RE: Spider IV: aanpassingen onderstel

Geplaatst: vr mei 20, 2005 09:04
door Giulia2000TS
Ik heb achter progressieve veren en is ideaal voor wat jij zoekt. Drempeltje en dagelijkse dingen gaat gewoon erg goed....

RE: Spider IV: aanpassingen onderstel

Geplaatst: vr mei 20, 2005 09:19
door Pietro Originale
@Molletti: gasdempers, moet ik dan denken aan Koni geel/rood?

RE: Spider IV: aanpassingen onderstel

Geplaatst: vr mei 20, 2005 11:39
door bert
Check/controleer/laatvervangen de bussen in je voorwielophanging. Grote kans dat deze
zijn uitgedroogd bij een Spider. De precisie komt helemaal terug en Spider blijft natuurlijk rollen en duiken maar Spider hoort vertrouwenswekkend en zeer precies aan te voelen .
Spider reageert op B-wegen vrij heftig, in ieder geval heftiger dan andere 105, op veerbewegingen en kan zeer vermoeiend zijn. Kans met zwaardere veren is nog meer reacties. Persoonlijk voorkeur Spider: std. veren, niet te platte/brede banden en rubbers
in prima staat.

Zeker als je geluiden hoort van de voortrein vervang eerst de rubbers (dat zou ik sowiezo toch gelijk doen als ik nieuwe veren zou laten monteren).
Bel Steutel eens of andere veren lekker werken voor waar je hem wil gebruiken.

RE: Spider IV: aanpassingen onderstel

Geplaatst: vr mei 20, 2005 12:50
door Andretti Molletti
gasdempers komen oa van Bilstein/Monroe maar niet van koni ...

RE: Spider IV: aanpassingen onderstel

Geplaatst: vr mei 20, 2005 13:04
door Pietro Originale
@Molletti: ik wilde het een nederlands feestje houden :wink:

@Bert: ik vind mijn Spider sowieso niet strak sturen, vaag en/of speling om het middelpunt, maar ik dacht dat dat door de stuurbekrachtiging komt? Vorig jaar is bij de oplevering van de auto ook van alles vervangen in de voorwielphanging (rubbers, fuseekogels e.d.).
Ik vind het echter moeilijk te beoordelen of mijn auto nou minder strak rijdt dan een andere type IV Spider, ik heb geen vergelijkingsmateriaal...

RE: Spider IV: aanpassingen onderstel

Geplaatst: vr mei 20, 2005 16:55
door bert
Moeilijk te zeggen. Een tandheugelsysteem voelt vaak directer aan als een indirect stuurhuis
zoals op een 105 is gemonteerd. Je zou kunnen kijken naar slijtagepatroon van de banden
en of je kan zien of banden ongelijk zijn afgesleten. Een goede wieluitlijning kan helpen.
Niet tegen rol-en duik bewegingen maar wel in verhoge stuurgevoel.

Je kan ook de schokdempers er onderuit halen en eens testen. Schokdempers zullen wel
fabrieksorigineel zijn en sowiezo 12 jaar oud.

RE: Spider IV: aanpassingen onderstel

Geplaatst: vr mei 20, 2005 22:22
door Pietro Originale
@Bert: hij spoort prima (in tegenstellig tot zijn eigenaar :lol: ). Als ik het stuur los laat blijft hij netjes in een lijn doorrollen. Maar een check van de dempers is inderdaad niet zo'n gek idee: de auto is 14 jaar oud (>110k kms...).

RE: Spider IV: aanpassingen onderstel

Geplaatst: vr mei 20, 2005 22:27
door Andretti Molletti
Tja bij ons gaan dempers maar één race mee ... 50 km... ;)

Re: RE: Spider IV: aanpassingen onderstel

Geplaatst: vr mei 20, 2005 22:28
door Remco S
@Bert: hij spoort prima (in tegenstellig tot zijn eigenaar :lol: ). Als ik het stuur los laat blijft hij netjes in een lijn doorrollen. Maar een check van de dempers is inderdaad niet zo'n gek idee: de auto is 14 jaar oud (>110k kms...).
Bij van asselt in hilversum hebben ze een schokbreker test bank.

Is denk ik niet ver rijden voor jou :driving:

RE: Spider IV: aanpassingen onderstel

Geplaatst: vr mei 20, 2005 22:29
door Pietro Originale
@Molletti: net zoals twee jaar geleden mijn remmen op Zandvoort 8)

@Remco S: dat is te overwegen, maar druist wel een beetje tegen mijn principe in om mijn neus zo min mogelijk bij dealers te laten zien. Maar met zo'n test weet ik wel natuurlijk waar ik aan toe ben.

RE: Spider IV: aanpassingen onderstel

Geplaatst: vr mei 20, 2005 22:32
door Andretti Molletti
Ricambi Originali zeker';)

RE: Spider IV: aanpassingen onderstel

Geplaatst: vr mei 20, 2005 22:34
door Pietro Originale
@Molletti: nee, ik geloof tarox schijven, merk blokken weet ik niet meer. Maar het was meer het resultaat van een te zware voet op allebei de twee rechterpedalen. :roll:

RE: Spider IV: aanpassingen onderstel

Geplaatst: vr mei 20, 2005 22:39
door Andretti Molletti
Merk blokken was dan zeker Originale of gewone straat blok...

Tijd voor een betere compuond...
kom kijken op de 4e juni !!

;)