Naar aanleiding van een discussie in een eerder topic hierbij even een eigen topic over mijn luchtfilter escapades. Ik wil graag een mooi hard geluid, net als met K&N's. Maar, na enige kritiek van de nodige mensen wil ik geen K&N trommels plaatsen. Hoofdzakelijke nadelen: slechte filtratie, veranderde flow, aanpassen carbs, dansende carbs.
Daarom richt ik me nu op de oplossing om het luchtfilterhuis helemaal leeg te halen, het achterklepje dicht en vast te lassen en het voorste kapje (met aanzuigbuis etc. dus) te verwijderen. Over die compleet open zijde schuif ik dan een konisch K&N filter. Tot slot leg ik dan nog even een keer een luchtgeleidingsbuisje van onder de bumper naar vlakbij het luchtfilter.
Nu de vraag welk filter ik moet hebben? Ik heb even wat rekenwerk gedaan en ben tot onderstaande tabel gekomen:
Wat is belangrijker? Maximale oppervlakte lijkt me toch? Of zijn er andere factoren?
Hoe is de ruimte op die plek? Heb ik wel ruimte voor een filter met een lengte van 17,8cm? Voordeel van deze is natuurlijk ook dat hij verder naar voren zit en dus "koudere" lucht aanzuigt.
Iemand enige ervaring met deze oplossing? Hoe is het geluid? Geen vermogensverlies? Geen aanpassingen aan de carbs nodig neem ik aan?
Graag jullie hulp!
Ciao,
Michael