Pagina 1 van 2
Speling tussen klep en zuiger i.v.m. Colombo & Bariani
Geplaatst: di mei 03, 2005 11:19
door Alfa90_Buttje
Ciao,
Hoeveel lift kan een nokkenas hebben voordat de klep de zuiger raakt? Hoe kun je meten wat je over hebt?
Het gaat om mijn 2 liter Nord met carbs. en Motronic zuigers met hogere compressie. Standaard hebben de nokkenassen 9,9mm lift en nu heb ik een set Colombo's thuisgestuurd gekregen, maar de heren bij C&B hebben er één opgestuurd met 11,7 mm lift .......... gaat dat passen? (volgens hun wel, maar volgens hun hoefde de kop ook niet gekotterd te worden

) De kop is al een paar keer gevlakt ..

11,7mm nokkenstok

Motronic zuiger
RE: Speling tussen klep en zuiger i.v.m. Colombo & Baria
Geplaatst: di mei 03, 2005 11:57
door Maurizio
Algemeen:
Zuiger 1 op BDP zetten en dan de nokkenas met de hand verdraaien totdat je tegen de zuiger zit. Dit alles met een gebruikte (en dus reeds gecomprimeerde) koppakking, op moment gezette kop en gestelde kleppen.
Afstand meten bovenzijde klepbeker tot basiscirkel nokkenas.
Klepbeker afstand nog eens meten met de nokkenas op het timing tijdstip.
De waarden van elkaar aftrekken en je weet hoeveel je over hebt.
Om tolerantieverschillen over de verschillende zuigers etc te weten te komen kan je het verhaal nog eens herhalen voor de andere 3 zuigers.
RE: Speling tussen klep en zuiger i.v.m. Colombo & Baria
Geplaatst: di mei 03, 2005 12:22
door vV
de tuners gebruiken hier een soort klei of kunststof voor geloof ik, alles monteren met stukje klei op de zuigers, ronddraaien, demonteren en je kan de dikte meten. Deze jongens en ongetwijfeld Dré ook weten hoe groot de speling moet zijn ivm massatraagheid en hogere toerentallen.
Re: RE: Speling tussen klep en zuiger i.v.m. Colombo & B
Geplaatst: di mei 03, 2005 12:52
door Alfa90_Buttje
Algemeen:
Zuiger 1 op BDP zetten en dan de nokkenas met de hand verdraaien totdat je tegen de zuiger zit. Dit alles met een gebruikte (en dus reeds gecomprimeerde) koppakking, op moment gezette kop en gestelde kleppen.
Afstand meten bovenzijde klepbeker tot basiscirkel nokkenas.
Klepbeker afstand nog eens meten met de nokkenas op het timing tijdstip.
De waarden van elkaar aftrekken en je weet hoeveel je over hebt.
Om tolerantieverschillen over de verschillende zuigers etc te weten te komen kan je het verhaal nog eens herhalen voor de andere 3 zuigers.
Heeej gaaf. Dat kan ik nu nog doen ondanks het feit dat hij al gemonteerd is ...
de tuners gebruiken hier een soort klei of kunststof voor geloof ik, alles monteren met stukje klei op de zuigers, ronddraaien, demonteren en je kan de dikte meten. Deze jongens en ongetwijfeld Dré ook weten hoe groot de speling moet zijn ivm massatraagheid en hogere toerentallen.
Precies, naast de absolute speling krijg je dan de praktijk om je oren geslingerd ... door trial and error verkregen wijsheid?!

RE: Speling tussen klep en zuiger i.v.m. Colombo & Baria
Geplaatst: di mei 03, 2005 21:52
door Alfa90_Buttje
Hier nog een betere foto van de zuiger ..
Ligt het aan mij of zal 11,7mm lift kantje boord zijn?
Re: RE: Speling tussen klep en zuiger i.v.m. Colombo & B
Geplaatst: wo mei 04, 2005 11:09
door Alfa90_Buttje
de tuners gebruiken hier een soort klei of kunststof voor geloof ik, alles monteren met stukje klei op de zuigers, ronddraaien, demonteren en je kan de dikte meten. Deze jongens en ongetwijfeld Dré ook weten hoe groot de speling moet zijn ivm massatraagheid en hogere toerentallen.
Kunnen "deze jongens en ongetwijfeld Dré ook" hier nog iets over zeggen c.q. aan toe voegen?

Re: RE: Speling tussen klep en zuiger i.v.m. Colombo & B
Geplaatst: wo mei 04, 2005 12:36
door Maurizio
Hier nog een betere foto van de zuiger ..
Ligt het aan mij of zal 11,7mm lift kantje boord zijn?
Als in deze positie je nokkenas 11.7 mm lift denk ik dat het een mooie knal gaat geven.
Ik ben niet een van "die jongens ", maar van een goede niet nader te noemen bron

, is een veilige afstand (in BDP) uitlaatzijde 2 mm en inlaatzijde 1.5 mm.
Re: RE: Speling tussen klep en zuiger i.v.m. Colombo & B
Geplaatst: wo mei 04, 2005 13:07
door Alfa90_Buttje
Hier nog een betere foto van de zuiger ..
Ligt het aan mij of zal 11,7mm lift kantje boord zijn?
Als in deze positie je nokkenas 11.7 mm lift denk ik dat het een mooie knal gaat geven.
Wat bedoel je hiermee? Door de "vreemde" hoek waaruit de foto gemaakt is, lijkt het alsof de zuiger er scheef in zit, maar dat is niet zo hoor
.. hier zie je het beter!
Ik ben niet een van "die jongens ", maar van een goede niet nader te noemen bron

, is een veilige afstand (in BDP) uitlaatzijde 2 mm en inlaatzijde 1.5 mm.
Voor mij ben je wel "één van die jongens" hoor

.. totdat iemand het beter weet ga jij door voor de koelkast

RE: Speling tussen klep en zuiger i.v.m. Colombo & Baria
Geplaatst: wo mei 04, 2005 13:28
door Maurizio
zuiger op bdp en nokkenas lift 11.7 mm TEGELIJK is zekers weten klep tegen zuiger!
Lift in BDP (valve lift at TDC) is op de
C&B site te vinden. Kan alleen geen 11.7 mm as vinden voor een Nord
RE: Speling tussen klep en zuiger i.v.m. Colombo & Baria
Geplaatst: wo mei 04, 2005 14:29
door Alfa90_Buttje
Ah kijk, nu wordt het spannend!
Voor de uitlaat hadden de heren C&B deze voor geschreven voor mijn 90 2.0 ..
En voor de inlaat dees:
11,7mm lift dus, 274 graden, voor straatgebruik (S) ... een nieuwe nokkenstok in hun assortiment meen ik ..
RE: Speling tussen klep en zuiger i.v.m. Colombo & Baria
Geplaatst: wo mei 04, 2005 14:46
door Maurizio
Maakt op zich niets uit, gewoon de "clearance test" doen zoals al eerder beschreven, dan weet je waar je aan toe bent..
RE: Speling tussen klep en zuiger i.v.m. Colombo & Baria
Geplaatst: wo mei 04, 2005 15:28
door Giulia2000TS
Ivm garantie zou ik oppassen met iets te monteren waarbij je weet dat het niet is wat je hebt besteld. Straks je fraaie zuigertjes in een deuk en niemand die er van weet. Laat ze eerst maar eens bevestigen dat het ook werkelijk kan...
RE: Speling tussen klep en zuiger i.v.m. Colombo & Baria
Geplaatst: wo mei 04, 2005 15:48
door Andretti Molletti
Klepbeker pockets moeten bewerkt worden...
Boel monteren en timen met de aanwezige merktekens op de nokkenassen.
Op BDP zetten en de inlaatklep indrukken... dan heb je ongeveer 4 mm speling... nu doordraaien, de klep gaat sneller open dan de zuiger naar benee... ergens vind je een punt waar de zuiger klep maar 2 of minder mm heeft...
Zelfde voor de uitlaat... maar die gaat open terwijl de zuiger nog omhoog komt... dus daar heb je op bdp de zuiger klepspeling van minimaal 2...
Ik reed met inlaat 1 mm en uitlaat 1,5mm-2 mm klepzuigerspeling...
Geheim zit um in de klepveren... standaard veren zijn niet toereikend en zeker niet bij rpm boven de 7000...
Let bij het klepbeker op frezen ook op de axiale speling vd nokkenas en kijk eens of de nokkenassen soepel in de kop draaien voor montage vd kleppen... vaak is een as minimaal krom...
woow de goede oude tyd... geen onderstel gekloot maar een mooie motor bouwen

Re: RE: Speling tussen klep en zuiger i.v.m. Colombo & B
Geplaatst: wo mei 04, 2005 16:25
door Maurizio
Op BDP zetten en de inlaatklep indrukken... dan heb je ongeveer 4 mm speling... nu doordraaien, de klep gaat sneller open dan de zuiger naar benee... ergens vind je een punt waar de zuiger klep maar 2 of minder mm heeft...

die is nieuw voor me, nam aan dat door het grote slag verschil tussen zuiger en klep, de zuiger veel sneller weg was, dan dat de klep kan volgen.....
RE: Speling tussen klep en zuiger i.v.m. Colombo & Baria
Geplaatst: wo mei 04, 2005 16:32
door Alfa90_Buttje
.. en bovendien draait de nokkenas maar de helft van het aantal omwentelingen van de krukas
Klepbeker pockets moeten bewerkt worden...
Boel monteren en timen met de aanwezige merktekens op de nokkenassen.
Op BDP zetten en de inlaatklep indrukken... dan heb je ongeveer 4 mm speling... nu doordraaien, de klep gaat sneller open dan de zuiger naar benee... ergens vind je een punt waar de zuiger klep maar 2 of minder mm heeft...
Da's wel weinig .. ik had er nu al zo'n 2 mm koolaanslag op de zuiger zitten
Zelfde voor de uitlaat... maar die gaat open terwijl de zuiger nog omhoog komt... dus daar heb je op bdp de zuiger klepspeling van minimaal 2...
Ik reed met inlaat 1 mm en uitlaat 1,5mm-2 mm klepzuigerspeling...
Dus ook meer lift aan de inlaat dan aan de uitlaat ..
Geheim zit um in de klepveren... standaard veren zijn niet toereikend en zeker niet bij rpm boven de 7000...
Klopt, dat zei Stephan ook al .. die adviseerde 155 TD veren.
Let bij het klepbeker op frezen ook op de axiale speling vd nokkenas en kijk eens of de nokkenassen soepel in de kop draaien voor montage vd kleppen... vaak is een as minimaal krom...
Daar zeg je zoiets .. wie gaat daar nu vanuit?
woow de goede oude tyd... geen onderstel gekloot maar een mooie motor bouwen

