Pagina 1 van 1

Bovenste draagarmen

Geplaatst: za jul 21, 2007 07:35
door vangeel
Omdat het bedrijfje waar ik verstelbare draagarmen heb besteld niet levert (wacht al ruim een maand !) is het volgende idee bij mij gerezen:
Van Rik begreep ik dat je verstelbare draagarmen precies 1 cm korter stelt dan normaal.
Is het dus een vaste maat en is er in de praktijk weinig reden om deze nog te kunnen nastellen ? Bij standaard armen kun je ze ook niet links en rechts gelijk stellen.
In dat geval overweeg ik om het setje nieuwe draagarmen wat ik toch al heb liggen 1 cm in te korten. Ik denk een kwestie van goede meetpunten zetten, 1cm er tussenuit (iets meer voor lasnaden) een stukje rond massief er in, op de juiste maat zetten t.o.v. elkaar en netjes rondom aflassen.
Wie heeft ervaring en/of advies ?

RE: Bovenste draagarmen

Geplaatst: za jul 21, 2007 09:47
door stephen
heb geen idee,tot welke maat te veranderen.

maar ben wel nieuwsgierig,want is wel een goed ideetje voor mijn Giulia,zitten wel al nw. armen onder,maar kan ik deze misschien ook aanpassen :wink:

RE: Bovenste draagarmen

Geplaatst: za jul 21, 2007 10:38
door @lfa@lgra
Lijkt m een slimme keuze. Als je dat een beetje nauwkeurig doet, bv met behulp van een draaibank inkorten, lijkt me dat een prima optie.
Als je gaat lassen laat dat dan zeker door een vakman doen met het juiste materiaal.

RE: Bovenste draagarmen

Geplaatst: za jul 21, 2007 11:01
door Andretti Molletti
Kwa stevigheid denk ik dat je het wel redt, maar kwa uitlijning niet...precies 1 cm is een gok... je moet de boel monteren met een hechtlasje en uitlijnen, dan kan je nog corrigeren!

Re: RE: Bovenste draagarmen

Geplaatst: za jul 21, 2007 11:17
door @lfa@lgra
Kwa stevigheid denk ik dat je het wel redt, maar kwa uitlijning niet...precies 1 cm is een gok... je moet de boel monteren met een hechtlasje en uitlijnen, dan kan je nog corrigeren!
Als je em eerst goed uitlijnd dan en er precies evenveel materiaal tussenuit haalt??

(Stel dat er 1 mm aan scheelt. Dat scheelt plm 0.1 graad. ) :wink:

RE: Bovenste draagarmen

Geplaatst: za jul 21, 2007 20:55
door siegerdehaan89
Ik zou het niet doen... Als je je auto gaat verlagen, moeten de draagarmen langer worden ivm teveel negatief camber anders. Alsie al verlaagd is en hij gaat verder omlaag of omhoog, heeftie teveel positief...

Gewoon die 240 euro uitgeven aan verstelbare, heb ik ook gedaan en ik ben al een meu qua geld uitgeven/zelf maken.... :wink:


Succes!

RE: Bovenste draagarmen

Geplaatst: zo jul 22, 2007 07:49
door vangeel
IK had gehoopt dat het simpelweg een stuk tussen de draagarm halen was, uiteraard met de nodige precisie.
Dit met de redernatie dat standaard draagarmen ook een vaste maat hebben, je stelt ze ook niet na na montage.
Als ik alles compleet moet monteren en dan camber moet bepalen, armen weer eraf, draaibank, lassen enz. dan denk ik dat ik inderdaad toch beter voor de verstelbare kies.
De redernatie dat bij verlagen of montage van eventuele andere verlagingsveren in de toekomst de hoek verandert en je dus moet kunnen bijstellen lijkt me ook zeer logisch.

RE: Bovenste draagarmen

Geplaatst: zo jul 22, 2007 09:39
door @lfa@lgra
Zoveel wijzigd je Camber dan niet hoor. De draagarmen lopen aardig parallel. Je hebt mij in ieder geval op een goed idee gebracht. Met iets inkorten in het midden blijven ze net zo "verstelbaar" als de ori- exemplaren. :wink:

RE: Bovenste draagarmen

Geplaatst: zo jul 22, 2007 10:13
door bralfa
Als je toch een draaibank hebt....
Zaag de draagarm dooren haal er een cm of 2-3 tussen uit. Voorzie de bijde armen van binnendraad. De enehelft linkse draad, de andere rechtse.... Maak een stuk staf met links en rechtse draad.. Zie hier je verstelbare draagarmen...

Re: RE: Bovenste draagarmen

Geplaatst: zo jul 22, 2007 10:17
door @lfa@lgra
Als je toch een draaibank hebt....
Zaag de draagarm dooren haal er een cm of 2-3 tussen uit. Voorzie de bijde armen van binnendraad. De enehelft linkse draad, de andere rechtse.... Maak een stuk staf met links en rechtse draad.. Zie hier je verstelbare draagarmen...
Plus aan beide zijden een borgmoer lijkt me om de "draadspeling" op te heffen. Als je de krachtsoverbrenging puur via de schroefdraad doet is er een reele kans dat je naar verloop van tijd speling in deze verbinding krijgt. Niet voor niets zijn ook de stuurkogels en beide reactiearmen geborgd. :wink:

RE: Bovenste draagarmen

Geplaatst: zo jul 22, 2007 10:40
door bralfa
@@ leek me te voor de hand liggend om nog te gaan tikken... 8)

RE: Bovenste draagarmen

Geplaatst: zo jul 29, 2007 11:50
door berlinista
Is ook een optie. Zo werden ze vroeger gemaakt.
1cm is idd een gegeven maat, wat je later dan nog na kan stellen.
Als je er iets tussenuit haalt, zet er wel een massief pijpje in voor je ze weer aan elkaar last! Voor de sterkte.
Zet je er draad tussen, m14 of zo, gebruik dan wel draad met een hele hoge treksterkte.
Bedenk wel dat je ophanging er op rust....
De huidige, verstelbare armen willen na een kerbstone ook nog wel krom gaan. De oude types, die de verstelmogelijkheid aan de uiteinden hadden, gebeurde dat nooit.
Haal wel het rubber aan de carosseriezijde eruit, en vervang dat door een onderste draagarmbus.
Monteer een powerflex setje op de ogen van de reactiestang.
Rik