Pagina 1 van 2
Data log in de 33 STW
Geplaatst: vr sep 29, 2006 22:52
door Rees-Cees
In mijn 33SW heb ik een datalog waarmee je van alles kan.
Het ergste van een datalog is dat je alle fouten van het rijden er uit kunt halen. Op de fouten wil ik nu even niet in gaan maar jullie wel wat laten zien.
1. het verschil tussen een straatmotor in een racewagen en een race motor.
Plaatje:
Kijk eens naar de verschillen tussen de snelheden. bijvoorbeeld op het rechte stuk. waar de zwartestreep staat is de actuele meeting.
Racemotor 190km/h en de straatmotor 176km/h
2. Toerental en snelheid van de racemotor
3. Poleposition tijdens het SS
De groene lijn is de snelheid met de racemotor en de rode lijn is de snelheid met een straatmotor.
Ik zal ook eens een plaatje laten zien van de bochtsnelheid (heb ik nog even niet maar...). uit dat plaatje blijkt dat ik met maximale snelheid door de bocht ga zowel met straat als racemotor. De acceleratie uit de bocht(en) is met de race motor echter groter dus de eindsnelheid op de stukken voor de volgende bochten is hoger. Dat verklaart dus de uiteindelijke ronde tijd.
RE: Data log in de 33 STW
Geplaatst: za sep 30, 2006 21:28
door Gerben
He Cees,waar heb je die snelheid gemeten,op welk deel van het circuit?
Wat is b.v jouw topsnelheid op z voort?
Re: RE: Data log in de 33 STW
Geplaatst: za sep 30, 2006 23:36
door Rees-Cees
He Cees,waar heb je die snelheid gemeten,op welk deel van het circuit?
Wat is b.v jouw topsnelheid op z voort?
190 das net voor het rempunt op het rechtestuk en 190 das ook de topsnelheid op ZV (let wel dit zijn dus echte KM's en geen dashboardteller Km's)
RE: Data log in de 33 STW
Geplaatst: za sep 30, 2006 23:44
door Roeltje 164
Heb het mogen aanschouwen op het SS aardig gek, dat er zoveel gegevens uit een 33 SW kunnen komen via je laptop, mooi systeem en bijgeleverde software.
Moet je nu ook nog extra sensors plaatsen op de plekken waar je info van wil hebben, vast wel, komt niet vanzelf maar gaat dat makkelijk??
Re: RE: Data log in de 33 STW
Geplaatst: za sep 30, 2006 23:49
door Rees-Cees
Heb het mogen aanschouwen op het SS aardig gek, dat er zoveel gegevens uit een 33 SW kunnen komen via je laptop, mooi systeem en bijgeleverde software.
Moet je nu ook nog extra sensors plaatsen op de plekken waar je info van wil hebben, vast wel, komt niet vanzelf maar gaat dat makkelijk??
momenteel kan ik meten:
snelheid
toerental
welke versnelling (cijfer op het dashboard)
water temp
olie temp bak
olie druk
laterale G krachten
Longitudinale G krachten
Oties zijn legio (remdruk, lambda, benzinedruk, stuuruitslag, veeruitslag enz enz)
RE: Data log in de 33 STW
Geplaatst: zo okt 01, 2006 00:03
door Roeltje 164
Yup en wat mag zoiets kosten Kees??
Re: RE: Data log in de 33 STW
Geplaatst: zo okt 01, 2006 00:04
door Rees-Cees
Yup en wat mag zoiets kosten Kees??
dat kost zo'n kleine 1700 euro. Let wel voor op de weg heb je er niets aan.
RE: Data log in de 33 STW
Geplaatst: zo okt 01, 2006 01:03
door Roeltje 164
Nahw, had geen plannen....

RE: Data log in de 33 STW
Geplaatst: wo nov 22, 2006 20:44
door Speeder
Leuk om te zien al die data! Zo kan je nog is gericht aanpassingen doen

Jij hebt toch een Aim MyChron 3 Gold, of heb ik dat mis ?
RE: Data log in de 33 STW
Geplaatst: wo nov 22, 2006 22:10
door GBeetje
Haha Piet, een beetje met mijn kennis zitten pronken.
Maare, superinteressant die data!
Maar ik zie dat je de data uitzet tegen de tijd. Volgens mij kun je dat beter tegen de afgelegde weg (meters) doen. Dat deden wij tenminste altijd wel (ik heb stage gelopen bij Roteg Racing, de importeur van Aim en dus de leverancier van Albi). Of heeft Albert het zelf zo ingesteld?
Maare, keep on goin' met de racert!
Gerrit Bauke
Re: RE: Data log in de 33 STW
Geplaatst: wo nov 22, 2006 22:15
door Speeder
Haha Piet, een beetje met mijn kennis zitten pronken.
Maare, superinteressant die data!
Maar ik zie dat je de data uitzet tegen de tijd. Volgens mij kun je dat beter tegen de afgelegde weg (meters) doen. Dat deden wij tenminste altijd wel (ik heb stage gelopen bij Roteg Racing, de importeur van Aim en dus de leverancier van Albi). Of heeft Albert het zelf zo ingesteld?
Maare, keep on goin' met de racert!
Gerrit Bauke (schoolmaatje van Speeder)
Ha die GB! Heb je je nou eindelijk ook aangemeld, dat werd tijd ook

Binnenkort ons project starten en foto's posten...
PS: Jouw kennis? Ik wist alleen niet dat het een Gold was

Re: RE: Data log in de 33 STW
Geplaatst: wo nov 22, 2006 22:19
door Rees-Cees
Leuk om te zien al die data! Zo kan je nog is gericht aanpassingen doen

Dit is toch een Aim MyChron 3 Gold, of heb ik dat mis ?
ja jij mag nooit meer raden.
@GBeetje: je kunt zelf bepalen of je de tijd of de meters pakt in de grafieken.
Re: RE: Data log in de 33 STW
Geplaatst: wo nov 22, 2006 22:21
door Speeder
Leuk om te zien al die data! Zo kan je nog is gericht aanpassingen doen

Dit is toch een Aim MyChron 3 Gold, of heb ik dat mis ?
ja jij mag nooit meer raden.
@GBeetje: je kunt zelf bepalen of je de tijd of de meters pakt in de grafieken.
Ik zat laatst nog even door een oud topic te scrollen, daar zag ik toevallig een afbeelding staan

RE: Data log in de 33 STW
Geplaatst: wo nov 22, 2006 22:31
door GBeetje
Ja klopt. Maar als je 2 ronden over elkaar legt, dan krijg je in jou geval geen goede vergelijking.
Neem nou het geval dat je bijvoorbeeld Bosuit wilt bekijken in 2 verschillende ronden, dan is hetzelfde punt in de grafiek níet percee hetzelfde punt op de baan, omdat je in de ene ronde al sneller op dat punt was. Als je het in meters doet, krijg je een betere benadering (tenzij je natuurlijk in 1 van die ronden alleen maar hebt zitten slalommen

).
Waar zit je snelheidsopnemer trouwens, op een van je achterwielen?
Re: RE: Data log in de 33 STW
Geplaatst: wo nov 22, 2006 22:37
door Rees-Cees
Ja klopt. Maar als je 2 ronden over elkaar legt, dan krijg je in jou geval geen goede vergelijking.
Neem nou het geval dat je bijvoorbeeld Bosuit wilt bekijken in 2 verschillende ronden, dan is hetzelfde punt in de grafiek níet percee hetzelfde punt op de baan, omdat je in de ene ronde al sneller op dat punt was. Als je het in meters doet, krijg je een betere benadering (tenzij je natuurlijk in 1 van die ronden alleen maar hebt zitten slalommen

).
Waar zit je snelheidsopnemer trouwens, op een van je achterwielen?
op mijn linker voorwiel daar zit de sensor bij de bak