Pagina 1 van 3

crank scraper TS

Geplaatst: di feb 08, 2005 13:39
door Maurizio
Langzaam maar zeker ben ik wat spulletjes aan het verzamelen voor de revisie van mijn TS onderblok.
Om het maar meteen goed te doen wilde ik een crank spacer installeren.

Ik heb ooit van iemand een tekening gehad en wil er dus een/enkele laten maken bij een machinefabriek.
Dus iedereen die er behoefte aan heeft kan nu meeliften!

Het idee is om dit te laten sijden uit een 1 mm dikke aluminium plaat.

Afbeelding

...... dus wie heeft er interesse in een crank spacer, prijs etc is natuurlijk oa afhankelijk van de aantallen. Hier ga ik over een week achteraan, eerst even aantallen polsen dus.

ps alleen serieus gegadigden, ik heb geen interesse om 20 stuks op voorraad te leggen voor handelsdoeleinden :wink:

Saluti,
Maurizio

RE: crank scaper TS

Geplaatst: di feb 08, 2005 14:12
door Gerrit Mobach
Wat is de functie van dit onderdeel? Komt het tussen het blok en de carterpan?

RE: crank scaper TS

Geplaatst: di feb 08, 2005 14:33
door Maurizio
Yep,
wordt gemonteerd tussen ondeblok en carterpan.

Functie:
tijdens het "hoeken" de olie beter in de buurt van de pomp houden......

RE: crank scraper TS

Geplaatst: di feb 08, 2005 16:10
door kroehlur
...maar ook dat tijdens de retourloop van de olie wordt deze door de krukas in de lucht in je carterpan geslingerd waardoor de dichtheid van de lucht toeneemt. Dat levert weer een verhoogde lucht(olie?)weerstand op die je krukas afremt. Met dit ding zorgd je dus dat de olie terug wordt gehouden in de carterpan en niet met de krukas meegaat.

Of dat voor een straatvrikandel enige zin heeft is te betwijvelen. 8)

RE: crank scraper TS

Geplaatst: di feb 08, 2005 17:12
door vV
ook voor racen hoor, er zijn voor zover ik weet geen in gebruik bij de challenge. Ik vraag mij ook af of de theoretische vermogenswinst meetbaar is.
Overigens ligt de plaat te hoog in het carter om als olieschot dienst te doen, dat zal je toch in de carterpan zelf moeten zoeken.
Zo`n ding mag regio 100-120 kosten, daarvoor staan ze tenminste op internet.

RE: crank scraper TS

Geplaatst: di feb 08, 2005 17:34
door gtv 105.21
wel intresse maar dan moet die wel het zelfde zijn als bij paul sprull zodat jen nem kunt gebruiken om de krukas tappen vast te zetten aan het blok voor de stijfheid van het onderblok, dan is het voor de turbo en race mannen ook intresant en dan in combie met hoogwaardig aluminium.

anders kun je beter een schraper maken die de olie van de krukas wangen haalt.





:twisted:

Re: RE: crank scraper TS

Geplaatst: wo feb 09, 2005 08:42
door Maurizio
wel intresse maar dan moet die wel het zelfde zijn als bij paul sprull zodat jen nem kunt gebruiken om de krukas tappen vast te zetten aan het blok voor de stijfheid van het onderblok:
Dat stijfheid verhaal van Spruell is heel leuk, maar ben er niet van overtuigd dat het werkelijk serieuze stijfheid brengt. Natuurlijk alle beetjes helpen als je tot de max gaat.
Het ding is ook behoorlijk stuk lastiger snijden, buigen en dan nog goed uitkomen ook, uitslagen tekenen was nooit mijn sterkste stuk en maakt het meteen prijzig. Zuswieso hoogwaardig alu als uitgangsmateriaal. Dus daarom gewoon een crank scraper :twisted:

Vermogens winst door::
dat de dichtheid van de lucht toeneemt. Dat levert weer een verhoogde lucht(olie?)weerstand op die je krukas afremt.

Heb ik altijd al een mistig verhaal gevonden :blue_lol:

RE: crank scraper TS

Geplaatst: wo feb 09, 2005 09:29
door kroehlur
:lol:

Idd mistig - vandaar ook mijn opmerking over de zinvolheid.

Zie ook antwoord vV.

Voor de rest - vooruit mannen. 8) Whatever rocks your boat.

RE: crank scraper TS

Geplaatst: wo feb 09, 2005 17:40
door gtv 105.21
de vlakke plaat die je wil laten maken schraapt allen de olie niet van de krukas naar mijn mening dan moet je aan inlaad zijde een plaat maken die op max 1 mm van de krukwang zit, naar mijn mening heeft de plaat zoals die getekend is nujuist een tegenover gesteld effect omdat je een olie laag op de plaat krijgt te liggen die weer naar de krukas word gezogen.

schuin zetten van de plaat heeft denk ik daarbij ook het effect dat de olie nu juist weg loopt van de krukas.





:twisted:

Re: RE: crank scraper TS

Geplaatst: wo feb 09, 2005 19:13
door Dottore M
dan moet je aan inlaad zijde een plaat maken die op max 1 mm van de krukwang zit
Leuk als je zo'n 6000 rpm draait en er komt wat wobble in je krukas :schrik:

RE: crank scraper TS

Geplaatst: wo feb 09, 2005 19:14
door Maurizio
@gtv105.21

ik snap waar je naartoe wil. Ik vroeg me ook al af of het niet beter is om aan de inlaatzijde te schrapen en aan de uitlaatzijde juist open te laten.
Zoals in dit plaatje
Afbeelding

Ok, nu weet ik ook waar de door mij gepresenteerde tekening zijn oorsprong had :)
Komt namelijk van dezelfde persoon als het vorige plaatje!
Afbeelding

RE: crank scraper TS

Geplaatst: wo feb 09, 2005 21:11
door gtv 105.21
precies en dan een plaat onder in het carter en het is kaasie, mooiste is dan ook nog een lip die naar de olie wijst zodat de olie er nooit uit geslingert kan worden maar dat het je bij snel straat gebruik niet nodig.

maarten een wobbel in je krukas ik weet niet hoe mechanis je onderlegt bent maar dan maakt het niet meer uit of er wat zit want ik ben bang dat de rest dan al terziele is, een schraper is een oud gebruik in de racerij.




:twisted:

RE: crank scraper TS

Geplaatst: do feb 10, 2005 11:41
door Maurizio
Het enige wat nu opeens door m'n hoofd speelt is, dat ik altijd heb gedacht dat de cilinderwanden juist door de rondslingerende olie nevel/druppels van smering worden voorzien. Verminder je door dit soort grappen niet de oliefilm?

RE: crank scraper TS

Geplaatst: do feb 10, 2005 12:05
door vV
zal toch niet als het in motoren van 200pk met dure zuigers (en soms ook speciale bussen) wordt toegepast.

RE: crank scraper TS

Geplaatst: do feb 10, 2005 12:34
door GTV
ik heb wel vaker hol bay ford blokken met dry sump met dit systeem gezien werkt dit ook optimaal met je gewone carter :?: