Mobster

K&N e.a. open filters (alfa 33)

di dec 28, 2004 18:05

Toen ik mijn K&N installeerde was de pedaalreactie in het begin enorm afgenomen, maar ik kon wel langer doortrekken naar het einde toe. Waarschijnlijk warme lucht van de motor die in het filter binnenging.

Ik ben dus terug aan het knutselen geweest. Het filter bijna helemaa afgesloten van de motorruimte met een geïsoleerd bakje en twee luchttoevoerleidingen (als iemand zich dit nog herrinerd, dit is dus flexibele zuigdarm :wink: ) er naar toe.
Na er een weekje mee gereden te hebben kan ik terecht zeggen dat het goed werkt. Pedaalreatie zoals een gewoon filter, en de voordelen van de K&N met koude lucht.

Reacties zijn welkom.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Mobster op di dec 28, 2004 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Blu Ollandese
Full Member
Full Member
Berichten: 323
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:33
Locatie: België

Re: K&N e.a. open filters (alfa 33)

di dec 28, 2004 18:14

Toen ik mijn K&N installeerde was de pedaalreactie in het begin enorm afgenomen, maar ik kon wel langer doortrekken naar het einde toe. Waarschijnlijk warme lucht van de motor die in het filter binnenging.
Is dit zo? Is het normaal dat je pedaalreactie enorm afneemt als je een open luchfilter installeert??

Dan zal ik nog eens moeten nadenken vooraleer ik de mijne erop zet!
...Nothing is true, everything is permitted...

'70 Giulia 1300 ti

SCARB LID: 5280

Mobster

di dec 28, 2004 20:22

Zooo erg is het niet hoor. :wink:
Als je je K&N niet van de motorruimte kan afsluiten en met verse luchtvoorzien moet ju'm er niet in stoppen.

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

wo dec 29, 2004 09:11

Stelling:

een K&N filter op een injectiesysteem met luchtweger merk je niet, alleen aan het geluid. Wat je denkt te merken zit tussen de oren.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
Alfa4ever
Full Member
Full Member
Berichten: 294
Lid geworden op: di dec 28, 2004 11:37
Locatie: Drachten
Contacteer: Website

wo dec 29, 2004 09:16

Wat betreft standaard motoren helemaal met de stelling eens. Een standaard filter heeft ruim voldoende reserves.

Maar die mooie airbox die je hebt gemaakt, dat zal zeker wel een voelbaar verschil geven. Voornamelijk op hogere snelheden dan. Netjes gedaan hoor.
Laatst gewijzigd door Alfa4ever op wo dec 29, 2004 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.
GTV 3.0 24V '00, 147 JTD 16V '05, GTV6 3.0 '83 totaalrestauratie, 33 1.3 S '89
gehad:
145 JTD Squadra Massimo '00, 75 3.0 V6 America '90, Sud 1,5 Ti QV, Sprint 1.5 QV, 33 1.7 16V '87, 33 1.7 16V '90

Gebruikersavatar
Alfa33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 728
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:30
Locatie: Amsterdam

wo dec 29, 2004 14:08

Niet helemaal eens met de stelling. Weerstand van een openlucht filter is kleiner dan van een standaard filterhuis. Met andere woorden er is op het moment dat er veel lucht gevraagd wordt (gas geven) sneller in grote hoeveelheden beschikbaar dan bij een standaard filter. Reageert dus sneller en feller op gaspedaal bewegingen.
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

Mobster

wo dec 29, 2004 14:24

Ik twijfel eigenlijk ook niet aan de eigenschappen van een K&N.

Waar ik werk hebben wij zéér nauwkeurige luchtdebietmeters die integraalgrafieken kunnen weergeven.
Als ik tijd heb zou ik wel eens testen willen doen met een standaard luchtfilter en een K&N. Als dan blijkt dat het debiet hoger ligt, dan moet je motor wel meer lucht consumeren. Maar dat weten we nu nog niet...

Gebruikersavatar
Alfa33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 728
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:30
Locatie: Amsterdam

wo dec 29, 2004 14:27

@mobster
meten is weten
In afwachting van jou proef ondervonden resultaten.... :idea:
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

Gebruikersavatar
Alfa4ever
Full Member
Full Member
Berichten: 294
Lid geworden op: di dec 28, 2004 11:37
Locatie: Drachten
Contacteer: Website

wo dec 29, 2004 15:30

De stelling was of het verschil VOELbaar is, niet of het meetbaar is. Uiteraard zal de motor op de testbank beter presteren, maar dit verschil is bij een standaard motor minimaal.
GTV 3.0 24V '00, 147 JTD 16V '05, GTV6 3.0 '83 totaalrestauratie, 33 1.3 S '89
gehad:
145 JTD Squadra Massimo '00, 75 3.0 V6 America '90, Sud 1,5 Ti QV, Sprint 1.5 QV, 33 1.7 16V '87, 33 1.7 16V '90

Mobster

wo dec 29, 2004 17:22

Soms denk ik dat mijn alfa kapot is. Trekt niet snel meer op, ...

Maar als ik iemand meeneem kan die wel degelijk beamen dat ie nog goed optrekt.


5 Pk meer voel je niet, maar dat wil daarom niet zeggen dat ze er niet is

Gebruikersavatar
Alfa4ever
Full Member
Full Member
Berichten: 294
Lid geworden op: di dec 28, 2004 11:37
Locatie: Drachten
Contacteer: Website

wo dec 29, 2004 18:26

5 Pk meer voel je niet, maar dat wil daarom niet zeggen dat ze er niet is
precies
GTV 3.0 24V '00, 147 JTD 16V '05, GTV6 3.0 '83 totaalrestauratie, 33 1.3 S '89
gehad:
145 JTD Squadra Massimo '00, 75 3.0 V6 America '90, Sud 1,5 Ti QV, Sprint 1.5 QV, 33 1.7 16V '87, 33 1.7 16V '90

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

do dec 30, 2004 21:23

Is dit een racer of een straatauto? In dat tweede geval vind ik het niet echt mooi die stofzuigerslangen door de auto, maar dat is persoonlijk hoor. :oops:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Raimon
Guru
Guru
Berichten: 1316
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:14
Locatie: Nieuwegein

do dec 30, 2004 21:58

Mooi werk zo, die "airbox"! Alleen snap ik niet waarom je die slangen niet beter op het filter gericht heb? Ze lijken op deze manier allebei een beetje naast de pot te piesen, om het maar eens oud-Hollands uit te drukken!

Gebruikersavatar
Rens 1.7QV
Guru
Guru
Berichten: 1238
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:21

do dec 30, 2004 22:38

is het niet zo dat zo'n airbox een echte grote doos is???? Want dan kan het veel lucht 'opslaan' ik kan me niet voorstellen dat het nu iets uitmaakt omdat je nog steeds warmte van de motor krijgt. Aangezien het maar een soort bakje is

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Gebruikersavatar
Raimon
Guru
Guru
Berichten: 1316
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:14
Locatie: Nieuwegein

do dec 30, 2004 22:53

Daarom stond het woord airbox ook tussen haakjes... Maar ik persoonlijk denk dat het wel degelijk verschil zal maken...

Terug naar “Tuning onderwerpen”