Pagina 1 van 2
magnesium velgen
Geplaatst: do mar 09, 2006 11:45
door twan
hoe zwaar wegen magnesium velgen ten opzichte van lichtmetalen velgen? ongeveer de helft denk ik?
dus wat zou dit betekenen in acceleratie en brandstof verbruik?
en betreft de banden... ik heb nu 195/50/15... is het geen goed idee als ik 185/50/15 neem ivm. spoorvorming?
en is de wegligging dan nog net zo strak of merk je dat wel die éne centimeter?
het gaat om mijn 33 1.5 i.e. 1992.
Re: magnesium velgen
Geplaatst: do mar 09, 2006 11:52
door Dottore M
hoe zwaar wegen magnesium velgen ten opzichte van lichtmetalen velgen? ongeveer de helft denk ik?
dus wat zou dit betekenen in acceleratie en brandstof verbruik?
Lijkt mij een dure grap.... en de helft van alu zullen ze niet wegen.
RE: magnesium velgen
Geplaatst: do mar 09, 2006 11:54
door Andretti Molletti
zuiver magnesium velgen bestaan niet, althans niet voor straatauto's.
Voordeel zit hem in de lagere onafgeveerde massa waarsoor je wegligging toeneemt. Je accel. en brandstofverbruik zullen niet meetbaar veranderen.
RE: magnesium velgen
Geplaatst: do mar 09, 2006 12:16
door RG
De helft ga je niet redden, zeker niet voor straatgebruik.
Op het
GTV6 forum kwam deze vraag toevallig ook net voorbij: daar had men het over 17 lbs voor alu vs. 14 lbs voor magnesium. Al moet ik zeggen dat ik in mijn herinnering ook wel 's ergens gelezen heb dat het verschil in massa groter is...

RE: magnesium velgen
Geplaatst: do mar 09, 2006 16:35
door vV
er is al een heel groot verschil in massa bij verschillende merken alu-velgen. Bij lichte varianten hiervan wordt het verschil met magnesium (volgens mij niet toegestaan voor straatgebruik, maar of dat een vrijwaring van de fabrikanten is of echt wettelijk weet ik niet)) erg klein.
RE: magnesium velgen
Geplaatst: do mar 09, 2006 19:13
door Dr.Agan
Gewoon OZ Superleggera kopen. Die wegen 5 kg in 15" en kosten ca. 150 euro p/st.
Naar mijn idee de beste prijs-prestatie verhouding die beschikbaar is voor gewoone stervelingen.
RE: magnesium velgen
Geplaatst: do mar 09, 2006 21:16
door harald
Als je voor gebruikte magnesium velgen gaat let dan goed op dat de boutgaten nog in orde zijn.
Magnesium velgen zijn nog gevoeliger dan aluminium velgen voor het te strak aandraaien van de wielbouten.
Ik heb in een ver verleden wel eens stalen bussen laten zetten omdat de velgen steeds los liepen.
Dit kwam omdat de gaten beschadigd waren.
RE: magnesium velgen
Geplaatst: do mar 09, 2006 22:35
door Maxtor
Lijkt mij compleet nutteloos voor een straatauto. Als je echt zo graag wilt dat je 33 wat sneller gaat gooi er dan een 16klepper in. Het strippen van je auto is een druppel op de gloeiendeplaat met 1500cc in het vooronder.
RE: magnesium velgen
Geplaatst: do mar 09, 2006 23:04
door Mobster
Daar zou ik mij ook niet te veel in verdiepen, zal praktisch geen verschil uitmaken lijkt me.
195 is idd de beste bandenmaat voor een 33, maar ze zijn wel standaard uitgevoerd met 185 banden.
Idd die 16V erin gooien hé, die heb je al liggen.
Met een 16V kun je 1:10 à 1:14 rijden indien veel stukken met warme motor, rustig gebruik en standaard afstelling.
Groeten.
RE: magnesium velgen
Geplaatst: do mar 09, 2006 23:48
door RG
Lijkt mij compleet nutteloos voor een straatauto. Als je echt zo graag wilt dat je 33 wat sneller gaat gooi er dan een 16klepper in. Het strippen van je auto is een druppel op de gloeiendeplaat met 1500cc in het vooronder.
Just my 2 cent:
Het is absoluut niet zo nutteloos als je denkt. Als je je reservewiel vervangt door een 2 kilo lichter exemplaar, dan wil ik wel met je mee gaan dat je dat geld waarschijnlijk nuttiger had kunnen besteden. Maar onafgeveerde massa (en tevens roterende massa) verminderen is absoluut wel zeer nuttig!
Het heeft namelijk veel voordelen:
-wegligging verbeterd, zowel grip als comfort stijgt
-roterende massa aangedreven wielen lichter, dus minder traagheid en snellere acceleratie.
-massa voertuig verminderd, dus wederom snellere acceleratie
acceleratie is hier niet alleen optrekken, maar versnelling in alle richtingen. dus ook hogere bochtsnelheid en makkelijker remmen.
RE: magnesium velgen
Geplaatst: vr mar 10, 2006 14:02
door vV
en dat is allemaal alleen van belang als je heel regelmatig op de grens rijdt.. dus vaak voluit accelereren, veel bochtige wegen waar je je absoluut niet aan de maximum snelheden (of een beetje extra) houdt... of op het circuit. dus voor straatauto z.g.a. nutteloos.
RE: magnesium velgen
Geplaatst: vr mar 10, 2006 14:40
door RG
Tja, als je je auto alleen gebruikt om van A naar B te komen is het idd behoorlijk zinloos...
Maar wat doe je dan op het forum onder 'tuning-onderwerpen'?
Sterker nog,(mijn mening) wat doe je dan met een Alfa... een basic Toyota oid voldoet dan veel beter!
RE: magnesium velgen
Geplaatst: vr mar 10, 2006 16:03
door twan
al scheelt het maar een beetje, het is toch altijd mooi meegenomen! dus waarom niet...
Re: RE: magnesium velgen
Geplaatst: vr mar 10, 2006 16:34
door Dottore M
al scheelt het maar een beetje, het is toch altijd mooi meegenomen! dus waarom niet...
Cash money baby....
RE: magnesium velgen
Geplaatst: vr mar 10, 2006 18:35
door vV
je hebt 2 vragen: invloed op wegligging en brandstof verbruik:
Ga je ze monteren vanwege het gewicht alleen zal je theoretisch gezien zuiniger rijden. Alleen je winst daar verdampt door de aanschafkosten, sterker nog per saldo verlies.
Wegligging: theoretisch dus beter, daar ook winst. Alleen om er merkbaar effect van te hebben ga je harder rijden, wat dus weer meer brandstof verbruikt !
dus dubbel verlies: de aanschafkosten en extra brandstofverbruik (nog vergeten: de bekeuringen van het harder rijden!)
Dus eigenlijk vind ik persoonlijk dit allemaal een beetje onzinnig.... Jij was toch ook degen die het effect wilde weten van strippen van de auto op deze punten??
Doe waar je zin in hebt, maar ga voor 3 posities achter de komma in verbruik geen magnesium velgen kopen. Als je ze wilt hebben voor de mooi , gewoon doen voor de mooi! En accepteer dat wat je aan de auto wilt veranderen omdat je het mooi en/of leuk vindt, per saldo gewoon geld kost!