Pagina 1 van 2
Aluminium vliegwielen
Geplaatst: di feb 28, 2006 09:23
door DJ
Hoi ik heb een paar vragen mbt tot alu vliegwielen, en dan metname tbv V6.
- Wie weet er of voor alfa V6 ergens alu vliegwielen worden gemaakt of ooit een gemaakt zijn?
- Zou een alu vliegwiel wat ook wat zijn voor een "fast street" toepassing of word je de motor dan stationair te onrustig?
- Is dat onrustiger lopen afdoende te ondervangen door nauwkeuriger uitwegen/balanceren drijfwerk?
- Wat mag een alu vliegwiel kosten? (nieuwprijs, dus niet als je toevallig die geluk vogel bent die iemand treft die er perse snel vanaf wil en dus een "weggeef prijs" hanteert, als dat al bestaat bij spullen zoals dit)
Ben benieuwd,
DJ
RE: Aluminium vliegwielen
Geplaatst: di feb 28, 2006 09:26
door DJ
Ff voor de duidelijkheid, dat een vliegwiel voor een V6 niet gewoon maar een plat rond stuk ijzer is agv de v6 opstelling van de cilinders en dat vliegwiel dus iets ingewikkelder in elkaar staat dan 4 lijn weet ik al.
Gr,
DJ
RE: Aluminium vliegwielen
Geplaatst: di feb 28, 2006 12:06
door vV
ik weet dat ze er zijn, kan alleen zo snel de linkjes niet vinden. vnl USA, wellicht ook australie/NZ, doen ze veel met V6-en.
Maar reken op BIG BUCKS.
RE: Aluminium vliegwielen
Geplaatst: di feb 28, 2006 12:54
door Andretti Molletti
Wees even specifieker...
Vliegwiel aan motor of aan bak?? (aangenomen dat het een transaxle is

)
RE: Aluminium vliegwielen
Geplaatst: di feb 28, 2006 17:33
door ravado
ik heb bij diverse geprobeerd maar een Alu vliegwiel voor een V6 is er nog nooit gemaakt.
Als je het voorste vliegwiel bedoelt dan zit daar niet zo heel veel winst in mbt staal want je hebt toch een bepaald contragewicht nodig tov de kruksaspoelie..
Ik zou dan liever een stalen laten maken waar net de straterskrans op past...
Achter op de bak lichter vliegwiel maakt meer winst maar dan zit je weer met de warmte-afgifte van je koppelingsplaat....
RE: Aluminium vliegwielen
Geplaatst: di feb 28, 2006 19:24
door LENZ
Dirk,kreeg laatst het volgende mailtje binnen van Andy van Performatek.
I've been working on a new product that may have some interest for
you. in addition to all the new drive line services Performatek now
offers, i have started development on an Aluminum Flywheel for the V6
engines. This is a part of the standard tuner performance parts
arsenal that has never been available to the Alfa V6 community.
Weight with steel ring gear is projected to come in under 10
pounds. The original (3.0L) flywheel weighs close to 27 pounds!
By going to an aluminum flywheel, rotational mass is cut by some 63%
and inertia greatly reduced. the engine revs much more freely and
more of its torque is free to spin the rear wheels. These types of
weight savings can never be matched by shaving the original, (in
fact, these should be half the weight of a shaved unit) and are much safer.
As far as i know, no one else offers one, and now i know why! The
built in imbalance in the flywheel, required by the engine's V
configuration, makes it much harder to design and build a proper
one. You either have the special equipment and knowledge to make
these or you do not. Most flywheel makers do not. They make zero
balance flywheels (as in 4 cyl Alfa engines) which are a much simpler
proposition. I have found a supplier who specializes in flywheels
like this, and he is willing to entertain the small business that
servicing the Alfa community brings - not a trivial issue!
We used a Milano (75) 3.0L flywheel as the base for the design. It
will work with any V6 engine in a dedion chassis. For 2.5L engines,
a special spacer is required, and 3.0L flywheel bolts are required as
well. The imbalance weight differs between the 3.0 & 2.5 flywheels,
but the difference is well within the range of what a balancing shop
can deal with.
First engineering has been done, costing developed. I am turning
production on this week.
They will not be inexpensive, however, i think pricing will be within
"reason", and the performance gain will provide good value. It is a
one time expense that will provide benefit forever, never wear out or
need rebuilding.
The first buy is the worst because there is a significant amount of
engineering cost to amortize. I have enough committed buyers now to
make the proposition financially viable (at least i am not likely to
lose too much money!), and so i am proceeding. The more that commit
to the first buy, the better i can make the pricing. If you have any
interest, please contact me soon, and we can discuss further. email
or call 508-655-8079.
Thanks.
andy kress
RE: Aluminium vliegwielen
Geplaatst: di feb 28, 2006 23:50
door frankalfa
Hoi Dj,bedoel je zoiets?
Zit in de bak van mn 75 carb (met Ts techniek).Handige maat met de beschikking over draai-en freesbanken op zn werk heeft t destijds voor me gemaakt.
Is volledig alu met een stalen schijf er in als aangrijpvlak voor de plaat. De motor welke ( op een conisch filter in de grille en brulpijp na) standaard is loopt merkbaar nerveuzer stationair. En hangt best wat vlotter aan het gas dan normaal.
Grtz, fRank
RE: Aluminium vliegwielen
Geplaatst: wo mar 01, 2006 08:28
door ravado
Hey dat is een knap ding Frank!
maar dat is geen massaproduktie zoals ik het lees.... wel mooi!
RE: Aluminium vliegwielen
Geplaatst: wo mar 01, 2006 12:58
door DJ
@andretti: bedoel vliegwiel aan de motor dus met startkrans. vliegwiel/koppelingdrager aan de bak lijkt me ook lastig van alu omdat je koppeling erop aan moet grijpen. moet je er een stalen plaat in maken vervolgens waarschijnlijk problemen met verschil in uitzettingscoefficient alu/staal agv warmteontwikkeling bij schakelen/koppelen. maar blijkbaar kan het wel frank rijd er mee.
@lenz: drie keer raden waarom ik deze vraag hier stel................. ff dubbel checken.
@all: wat zijn de verschillen (bevestiging maatvoering startkrans etc) tussen 75 3.0V6 164 3.0V6 164 3.0 24V 166 3.0 24V en 3.2 24V vliegwielen of zijn deze gelijk?? Meen me uit de diverse 75 24V ombouw topics iets herinneren over langere of kortere bouten en toplagers??
Gr,
DJ
RE: Aluminium vliegwielen
Geplaatst: wo mar 01, 2006 23:38
door ravado
de V6 uit de 75 en 164 (12v) zijn beiden hetzelfde.....
voor de 24v weet ik het niet...
Re: RE: Aluminium vliegwielen
Geplaatst: do mar 02, 2006 10:57
door Dottore M
de V6 uit de 75 en 164 (12v) zijn beiden hetzelfde.....
\
Volgens mij niet hoor, er was iets met shims of vulringen om een transaxle vliegwiel van een 164 blok te houden
Re: RE: Aluminium vliegwielen
Geplaatst: do mar 02, 2006 23:11
door ravado
de V6 uit de 75 en 164 (12v) zijn beiden hetzelfde.....
\
Volgens mij niet hoor, er was iets met shims of vulringen om een transaxle vliegwiel van een 164 blok te houden
nee dat is het probleem niet. Het probleem is dat de startmotor bij een transaxle niet goed boven de starterskrans komt te liggen van een 164 blok maar dat heeft niets met het vliegwiel te maken, ditr komt omdat de krukas van een 164 een aantal, ik meen 4, mm's korter is dan die van een 75 en wil je dat toch passend krijgen dan gebruik je 3 a 4 vulringen...
Ik heb hier beide vliegwielen liggen en die zijn exact hetzelfde.
RE: Aluminium vliegwielen
Geplaatst: vr mar 03, 2006 13:04
door Dottore M
Ahah !
RE: Aluminium vliegwielen
Geplaatst: vr mar 03, 2006 16:43
door vV
RE: Aluminium vliegwielen
Geplaatst: vr mar 03, 2006 17:51
door ravado
leuke topic maar deze persoon op alfabb krijgt het niet zonder problemen (lees: enorme slijtage) voor elkaar......