Mobster

Ophanging: Polyurethaan bussen Alfa 33

ma feb 13, 2006 13:45

Dit topic gaat over het vervangen van de standaard rubber bussen door polyurethaan bussen en het vervaardigen ervan.
Polyurethaan is in verschillende hardheiden te krijgen, maar het gaat hier om een straat 33 en ik wou niet TE hard gaan.

Volgende plaatje geeft een goede indicatie over de verschillende hardheden:
Afbeelding

Ik heb me een staafje Polyurethaan met hardheid 'SHORE A 90' aangeschaft.
Koste me ongeveer 110€ voor een as van een meter in Ø50 mm

Ervaringen & tips:
PU verspaant dus niet, tijdens het afdraaien komt er gewoon een dikke rand los die naarmate je verder draait overslaat.
Best is per pas een dikke rand weg te draaien en direct om maat. 0,25mm kun je achteraf niet afdraaien omdat het materiaal te zacht & taai is.
De as niet te ver uit de draaibank laten komen en ook met een draaiend center werken aan het uiteinde.

Het gat binnenin moet groter geboord worden dan het eigenlijk moet zijn, zo geeft boren met 18,5mm een gat van 17,2 mm
Dit past dan goed om een busje met Ø18mm in te duwen.

Ik ben begonnen met maken van de bussen voor de achteras:
Daarvoor moeten er 10 bussen gemaakt worden, 8 dezelfde voor de reactiestangen en 2 voor de panhardstang.

8 bussen PFR1-110 (AR n° 60501911) voor reactiestangen achterwielophanging:

Afbeelding

Binnenin komt een RVS busje met een binnendiameter van Ø9,8 mm Een M10 bout past hier precies in zonder speling.
Buitendiameter van het busje is Ø18mm

Werkwijze:

Draaien en boren van de PU bussen met bovenstaand tekeningetje
Afbeelding

Maken afstandsschijfjes, ik ga 1 stootrubber vervangen door een PU schijfje, de andere blijft rubber
Afbeelding

Draaien van het binnenste busje:
Afbeelding

Busje afzagen op maat en ruimen:
Afbeelding

Past perfect:
Afbeelding

Oude bussen uit de rectiestang halen:
Afbeelding
Afbeelding

Montage PU-bus in de stang:
Afbeelding

Klaar:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Mobster op do feb 16, 2006 09:45, 3 keer totaal gewijzigd.

reijnaje
Guru
Guru

RE: Ophanging: PU bussen alfa 33

ma feb 13, 2006 14:23

Wil je mijn adres het liefst per PB of per mail hebben om een setje naar mij op te sturen? :wink:
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Mobster

Re: RE: Ophanging: PU bussen alfa 33

ma feb 13, 2006 15:00

Wil je mijn adres het liefst per PB of per mail hebben om een setje naar mij op te sturen? :wink:
haha, als ik jou was zou ik nog niet bestellen, Ik heb namelijk zondag in 5 uur 2 bussen kunnen afwerken :mrgreen:

164 Q4

ma feb 13, 2006 15:18

Even als alternatief: Je kunt PU ook gieten. Dan heb je alleen een mal nodig en kun je er eenvoudig een hele serie maken.

Andretti Molletti

ma feb 13, 2006 15:34

Even als alternatief: Je kunt PU ook gieten. Dan heb je alleen een mal nodig en kun je er eenvoudig een hele serie maken.
Kun je dan PU ook smelten??? :shock:

164 Q4

ma feb 13, 2006 19:51

Dat zou ik dan net niet proberen maar je kunt namelijk van dat 2K PU spul krijgen om van die bussen te gieten. Die gekochten van de fabriek zijn trouwens ook gegoten zag ik al wel aan de achterkant.

Ik zeg trouwens ook niet dat je dat moet doen ipv draaien maar alleen even dat die mogelijkheid ook nog bestaat.

Mobster

ma feb 13, 2006 21:21

Dat zou ik dan net niet proberen maar je kunt namelijk van dat 2K PU spul krijgen om van die bussen te gieten. Die gekochten van de fabriek zijn trouwens ook gegoten zag ik al wel aan de achterkant.

Ik zeg trouwens ook niet dat je dat moet doen ipv draaien maar alleen even dat die mogelijkheid ook nog bestaat.
Ja 164, dat heb ik gezien op internet, schijnt dat ze daar trouwens ook mallen van maken om bijv. betonstukken te gieten.

Het draaien van die bussen is de snelste methode voor mij, maar gieten in een bus met de correcte diameter zou idd een mooier resultaat geven.
Voor het draaien moet je echt een beitel gebruiken die superscherp is, anders vertoont het rubber oneffenheden. Het grootste probleem was de binnendiameter van die asjes goedkrijgen, omdat ik enkel een boor van 9,5 mm ter beschikking had, en heb moeten uitwerken met een verstelbare ruimer, maar nu heb ik 2 boren van resp. 9,7 en 9,8 mm bijgekocht.

sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo

ma feb 13, 2006 21:28

Kijk dit is een interessante topic

passen deze bussen ook op type 2 / 33?

Wat ik misschien nog als tip mee kan geven

PU Nijlon Teflon hebben iets mindere draaieigenschappenen zijn wat hak gevoelig

daarintegen zijn er ook POM staven waar je uitstekend mee kunt draaien,ze zijn niet zo hak gevoelig.

ik wil zelf ook een setje voor mijn sprint draaien dus ik volg dit op de voet.

grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Mobster

ma feb 13, 2006 21:45

Kijk dit is een interessante topic

passen deze bussen ook op type 2 / 33?

Wat ik misschien nog als tip mee kan geven

PU Nijlon Teflon hebben iets mindere draaieigenschappenen zijn wat hak gevoelig

daarintegen zijn er ook POM staven waar je uitstekend mee kunt draaien,ze zijn niet zo hak gevoelig.

ik wil zelf ook een setje voor mijn sprint draaien dus ik volg dit op de voet.

grt rogeralfa :driving:
Ik denk wel dat deze ook passen op een type 2 33 en zels op een sprint, op de site van ARparts is er iig geen verschil:
http://www.arparts.nl/index_tuning.htm

Wat is POM?

Andretti Molletti

ma feb 13, 2006 23:38

En misschien in de diepvries leggen van te voren en dan snel draaien of boren?

Mobster

di feb 14, 2006 09:28

En misschien in de diepvries leggen van te voren en dan snel draaien of boren?
Ja, dat ga ik proberen voor die kleine gaten, maar die staaf van 1m kon niet in 1 stuk in mijn diepvries :wink:

Terug naar “Tuning onderwerpen”