Gebruikersavatar
Theo Romeo
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 852
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:38
Locatie: Spui / Blow Down City

Re: RE: Tuning ???

za jul 02, 2005 21:23

Prima ik gaat een prijsje maken, moet wel nog een kopbewerking/flowen bij.
De meest kosten gaan gewoon in de chip zitten, dus hoe meer zielen hoe meer vreugd :lol:
Vol verwachting klopt mijn hart.....
Theo Romeo
Afbeelding

Gebruikersavatar
pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2013
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 21:38
Locatie: mijn schuur

RE: Tuning ???

za jul 02, 2005 23:13

heb de hele discussie gelezen en vind het ook uitermate intresant zit zelf ook te denken aan een squadra chip voor de 155 en die word hier wel redelijk als goed beschouwd dus dat word hem zoiezo maar die spagetti's zijn die ook voor een leuke prijs voor de 155 2.0TS?????

madeno is ook aardig aan de prijs en weet niet of dat het resueltaat er ook naar is maar is het nu ook niet verstandig dan om eerst uitlaat en nokkenassen te doen enzo en als laatste te chippen op een bank of past zo een chip zich dan zelf aan????????

ik bedoel ik kan wel gaan chippen maar als dat geen nut meer heeft als ik een ander spruitstuk bij voorbeeld monteer is het weg gegooid geld????

of denk ik nu helemaal verkeerd???
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Scuderia 1

RE: Tuning ???

za jul 02, 2005 23:17

als eerste zou je moeten kijken wat jou budget wordt
en dan eerst de motor delen op elkaar afstemmen

en dan afregelen
het kan zijn dat een programeerbaar inspuitsysteem met trottlebodys
en een hogere compresssie met nokkenassen intersanter is

denk dan dat je de uitlaat niet moet vergeten

Gsan weet heel betaalbare management systemen

164 Q4

Re: RE: Tuning ???

za jul 02, 2005 23:29


Gsan weet heel betaalbare management systemen
weet ik ook wel. Meer een kwestie van wat kleingeld als van vele honderden of duizenden Euro's: http://www.bgsoflex.com/megasquirt.html

Veel goedkoper kan ik het ook niet bedenken (ja, proletarisch nog).

Scuderia 1

RE: Tuning ???

zo jul 03, 2005 05:47

Ik zelf zou nooit voor megasquirt kiezen denk een hoop werk en ellende
storingen etc
wat je goedkoper hebt aan materiaal kost veel mer werk en tijd om af te regelen

voorbeeld : 8 uur rollenbank kost rond de 1000 Euro
megasquirt kost je mischien 150 Euro ??

een goed systeem waar de mensen ervaring en kennis mee hebben
kost je mischien 7 tot 900 euro en hooguit 200 a 300 om af te regelen
heb je een beter systeem als je geluk hebt hoef je niet eens op de rollen en hebben ze al een vergelijkbare programma gedraaid.

onder beter systeem versta ik niet storings gevoelig, makkelijk te bedienen, en voldoende opties
als ik een systeem kies moet dat en ontsteking en inspuiting regelen wil niet 2 aparte systemen daarvoor alleen maar extra werk en gedoe 8)

164 Q4

RE: Tuning ???

zo jul 03, 2005 14:43

Ik denk dat je je daar op verkijkt maar dat zal vooral met de extreem lage prijs te maken hebben. Dat ding schijnt opvallend goed te zijn met een hele hoop support. Als je het chippie vervangt door http://www.msefi.com/msinfo/ms2/index.htm kan dat ding nog meer en kun je de ontsteking er ook nog mee regelen en is hij ook nog 16bit ipv 8bit (16bit heeft m'n 550pk Nissan nog niet eens, kun je nagaan). Later komt er nog een 'ultra' versie van uit die natuurlijk nog interessanter is.

Ik denk ook niet dat je met een 'vergelijkbaar programma' veel meer kunt dan behalve hem als basis gebruiken want dan zul je ook exact dezelfde setup als diegene moeten hebben. Aan fine-tunen ontkom je sowieso niet als je er echt alles uithalen wil. Als dat niet de bedoeling is doet een squadra-chippie het natuurlijk ook :wink: .
Maar ipv een rollenbank kun je ook op een circuit testen met een G-meter en de andere nodige metertjes (EGT, lambda en dat soort).

Gebruikersavatar
kai
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 808
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 04:19
Locatie: Kloosterburen, Gr
Contacteer: Website

RE: Tuning ???

zo jul 03, 2005 16:06

De MegaSquirt is wel betrouwbaar. Maar heeft als ENIGE Nadeel dat de ontsteking er niet mee kan worden aangestuurd.
Een 8-bit chip heeft geen enkel nadeel tov een 16-bit processor.
Je hebt heel snelle RISC 8-bits processoren die meer dan snel genoeg zijn voor een motormanagement systeem. Motomanagement is geen videobewerking !
De software bepaalt of een Motormanagement systeem goed is of niet. Niet de hardware. Wel kan het zijn dat je wat moet finetunen aan de draadboom en het filteren van de sensorinputs.
16 bits Counters zijn er ook in 8 bits processoren. De resolutie is dus hoog genoeg voor een goede verdeling.

Als bij de afregeling voor het ene systeem zoveel meer tijd nodig is dan een ander zou ik een andere tuner zoeken die meer gevoel heeft voor computersystemen. Of theoretisch wat beter onderlegd is.
Je kunt een systeem heel aardig op de straat afregelen en dan volstaan met een halve dag rollenbanken om de details goed te krijgen. Inmiddels heb je dan zelf zoveel ervaring en voeling met het systeem dat Jij de tuner kunt helpen de goede settings te vinden.
Er zijn zelfs systemen te koop die zichzelf aardig inregelen, maar daar zal niemand alleen op willen vertrouwen.
Zoals altijd: Meten is weten.

Ik heb hier overigens nog een gebouwd MegaSquirt systeem liggen waarvoor ik nog geen tijd heb gehad om m in te bouwen en te proberen.

Gebruikersavatar
kai
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 808
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 04:19
Locatie: Kloosterburen, Gr
Contacteer: Website

RE: Tuning ???

zo jul 03, 2005 16:11

Die super MegaSquirt heeft nog steeds een matige ondersteuning voor onsteking.
Ze gebruiken een doosje van Ford en een distributeur om de vonk te verdelen.
Dat willen we niet natuurlijk.

EDIT:
Even beter bekeken en denk toch dat het wel een optie kan zijn. Ze gebruiken niet verplicht een vonkjes doos van Ford maar er zijn ook andere opties.
Laatst gewijzigd door kai op ma jul 04, 2005 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Scuderia 1

RE: Tuning ???

zo jul 03, 2005 16:14

Kai denk dat je dit mooi kan testen op de 75
die vandaag wel af (Laswerk dan) zal zijn :shock:

Gebruikersavatar
kai
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 808
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 04:19
Locatie: Kloosterburen, Gr
Contacteer: Website

RE: Tuning ???

zo jul 03, 2005 16:17

Nee dat heeft niet zoveel zin. De jetronic werkt prima en de motor is volledig standaard.
Kijk als ik nu eens die Compressor van 164 Q4 kan aftroggelen...

Scuderia 1

RE: Tuning ???

zo jul 03, 2005 16:22

hiermee spreek jij jou lijfspreuk tegen " ad more lightness "
je voegd gewicht toe

je kunt beter de auto kaal trekken en doorlassenwegligging verbeteren
daarna meer pony's :lol:

Gebruikersavatar
kai
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 808
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 04:19
Locatie: Kloosterburen, Gr
Contacteer: Website

RE: Tuning ???

zo jul 03, 2005 17:37

Ik wil er niet het circuit mee op maar gewoon lekker vlot naar de stad en terug kunnen tuffen ... En dat met zoveel mogelijk luxe !

Scuderia 1

RE: Tuning ???

zo jul 03, 2005 20:13

Luxe is dus een hoop extra gewicht meezeulen miejong das nait goud...!!

164 Q4

Re: RE: Tuning ???

zo jul 03, 2005 20:44

Kijk als ik nu eens die Compressor van 164 Q4 kan aftroggelen...
Wat moet jij nou met een M90? Je wou toch persé een M62?

Gebruikersavatar
kai
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 808
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 04:19
Locatie: Kloosterburen, Gr
Contacteer: Website

RE: Tuning ???

zo jul 03, 2005 22:22

Ik wil voor de 3.0 V6 een M62 en geen M90 ja.
Maar zo betrek je iedereen in de "discussie"

Terug naar “Tuning onderwerpen”