G-san
Member
Member

RE: Tuning ???

di mei 31, 2005 01:54

FF druk geweest. :?

75TS
Heeft er iemand op t forum een chip programmer evt emulator?
Welke ee-prom zit er in een 75 TS?

Misschien eens wat mappings uitlezen en modden :lol: kopietje voor weinig 8)

Heel veel kan met een chip, dr is alleen niemand die er tijd insteekt om de gehele mapping aan te passen op een flink gemodificeerde motor, waaneer het bijvb. echt noodzakelijk is naar grotere injectoren over te stappen in het geval van +15a20 % Pk op een NA motor.
Veel afhankelijk van de duty cycle van je huidigje injectoren (tijdverhouding open/sluiten, racemotor tot +/- 85 %), schiet je ecu niet in een fail safe mode :(

Wanneer er dus meer geinjecteerd dient te worden vanwege meer vermogen zal men beperkt worden door de grenzen van t huidige systeem.
Ook een fijn ding is die luchtklep, die wil je toch ook t liefst aan de kant gooien :twisted:

Er kan dus veel maar bv alleen al bij grotere injectoren moet veel veranderd worden in de eeprom mapping, mapping koudestart, volledige deel en vollastmapping voor ontsteking en brandstof.
Je kan zelfs een eeprom zo modden dat je die luchtklep weg kan gooien en op alphaN draait (gasklepstand/toerental) :wink:

Andretti Molletti

di mei 31, 2005 02:03

Heeee!!
Ben je erweer???

FIjn!

Ik heb een programmer!!
Ik kan programmaatjes in een Eprom branden, maar heb me nooit inhoudelijk verdiept in de materie...

Sander QV is de programeur hier ;)

G-san
Member
Member

di mei 31, 2005 20:21

Dre,

Ja eindelijk weer eens hier, ben met teveel projecten bezig 2 X M3 ex-DTM, Huib z'n turbo (donderdag weer op de bank), TS vlakke race gaschuif, motorfietsen, werk, tja en eigenlijk zou ik ook wat aan mn huis moeten doen :?

Wat voor programmer heb je (merk/type)?
Welk eprom nummer, hoeveel pins word gebruikt in een 75TS.

Ik heb een eprom mapping van een E30 M3 die omgebouwd is om zonder luchtklep te draaien (aditioneel is een gasklep pot + lucht temp zender + kabel boom mod nodig)
Aangezien de basis injectie/onsteking opzet van de std M3 motor niet veel verschild zou zoiets misschien ook mogelijk wezen op een TS.
Komt wel aardig wat uitzoek werk bij kijken.

Eerst maar eens bij voldoende animo een 75TS tuning kitje maken.
-Nokkenassen evt. veren
-Klepstoters
-eprom
-kopbewerking
-uitlaat

Grt,
Gerhard

Theo Romeo
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: Tuning ???

di mei 31, 2005 20:40

Eerst maar eens bij voldoende animo een 75TS tuning kitje maken.
-Nokkenassen evt. veren
-Klepstoters
-eprom
-kopbewerking
-uitlaat

Grt,
Gerhard
Wat is voldoende animo en wat worden dan de kosten (ongeveer....), ik weet dat het moeilijk is om zoiets te regelen voor meerdere personen.. En hoe groot is de markt die je hier aanboort op het forum? Wat ik zie aan motor tuning voor de TS motoren in de AR Challenge is net iets te gek voor mij maar zo'n 20 extra betrouwbare en betaalbare pk's ben ik wel voor in. Zou je kiezen voor behoud van het huidige injectie systeem of is carburateurs ook een aanrader?

Welkom terug trouwens op het forum!
Theo Romeo
Afbeelding

G-san
Member
Member

di mei 31, 2005 21:16

Tot +20pk zou net kunnen, daar boven gaan de std injectoren en de ecu (vanwege injectie tijd) het moeilijk krijgen.
FF uit de losse mouw een paar kosten:
Nokkenassen 600E (uit een blank, zonder verstelling)
Uitlaat spaghetti spruitstuk 500E
Klepstoters (lichter en better) 110E
Eprom afhanklijk van rollenbank kosten voor de 1ste daarna gewoon kopieeren (heb er nog 1 voor +/-172pk maar dat was met wildere nokkenassen)

Carburateurs is een mogelijkheid om hoger te gaan maar geven vaak problemen, koude start, afstelling dient regelmatig gechecked te worden, aanschaf kosten (ff niet uitgaan van een ziek setje 2ehands) +extra kosten inlaat spruitstuk.

Theo Romeo
Advanced Member
Advanced Member

di mei 31, 2005 21:47

Die 20pk daar gokte ik een beetje op met de standaard injectors en ECU. Momenteel rijdt ik met een ANSA spruitstuk met een aansluiting naar een 60 mm pijp met absorbtie demper maar daar ben ik persoonlijk niet zo kapot van.. Ik heb ook nog zo'n dikker spruitstuk van een Challenge TS maar daar moet ik nog een aansluiting voor (laten) fabrieken.

Nokkenassen uit een blank zijn nokkenassen op maat ?? en andere klepstoters, gaat dat puur om andere bekers met dezelfde veren?
Klinkt interessant in ieder geval.
Theo Romeo
Afbeelding

G-san
Member
Member

di mei 31, 2005 22:10

Theo,

Jaco van JS heeft een mooi uitlaat spruitstuk laten maken die past op een std pijp zonder kat.
Misschien is er iets mogelijk met die challenge uitlaat van je, laat ff weten wat dat voor pijp is.
Nokkenassen worden uit speciaal hard staal gemaakt met dezelfde basis cirkel als std, in combinatie met de speciale lichte race stoters(bekers)/sterkere veren werkt dit perfect op onze race alfa's.
Aangezien de std klepveer erg slap is en afhankelijk van je max. rpm zal je toch al gauw overmoeten stappen naar een ander setje veren.
Kopbewerking is sterk afhankelijk van conditie aangeleverde kop, klepgeleider speling, klepzittingen, kleppen, moet ie gevlakt worden, compressie verh. etc.

164 Q4

di mei 31, 2005 22:38

Nokkenassen worden uit speciaal hard staal gemaakt
Uit gehard staal gemaakt? :-k

Maken ze die dan niet uit bijv 16 Mn Cr 5 en dat ze dan achteraf de nokken met zo'n 63 HRC gaan harden op ca. 1mm diepte?
Apropos harden: Als je voor deze nokkenassen de komstoters gaat nitreren kun je ze nog heel goed gebruiken.
En Scherdel maakt wel passende race veren voor de nord motor met een einddruk van 85kp.

matra sports
Guru
Guru

do jun 02, 2005 10:44

heb je ook nog een adres in Limburg e.o. waar ze voor mijn V6 een spruitstuk op maat kunnen fabrieken ?
EPS is ver weg en Charleroi ook best wel :biggrin:

groeten
jos

Giulia Bianca
Advanced Member
Advanced Member

do jun 02, 2005 11:00

Jos

DVL special products in Waalre tussen Eindhoven en Valkenswaard

Werkt ook wel voor de bekendere coureurs o.a. Hezemans, Euser,.......

Heeft voor wat bekenden van mij uitlaten gemaakt voor race en straatgebruik, allen
zijn ze er zeer tevereden over , zowel in RVS als staal

Je moet hem wel effe bellen, de man werkt alleen en is vaak zeer druk

Telefoon : 040 - 2220106 Dolf van Liempt
trasforma il meglio in massimo

matra sports
Guru
Guru

do jun 02, 2005 11:32

Bedankt zeg ! :thumbs:

Hilbert
Full Member
Full Member
Contacteer: Website

do jun 02, 2005 13:21

Hoi Gerhard,

Draait de nieuwe motor van Huib al wel goed?
Is er een kans dat hij tijdens Italia Zandvoort met de turbo motor rijden kan?
Huib z'n turbo (donderdag weer op de bank)
Grt,
Gerhard
Hartelijke groeten,
Hilbert
http://www.hs-corse.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Theo Romeo
Advanced Member
Advanced Member

do jun 02, 2005 21:23

Gerhard,

Bijgevoegd fotootje van het spruitstuk, de aansluiting op het spruitstuk komt dicht tegen het carter. Fabrikant is mij onbekend..., de spruitstukken van JS zijn dat dezelfde als als die Prins Bredevoort verhandeld?
De nokkenassen moeten die nog gefabriceerd worden of heb je daar reeds ervaring mee?

Afbeelding
Theo Romeo
Afbeelding

Giulia Bianca
Advanced Member
Advanced Member

vr jun 03, 2005 08:02

Zo op de foto te zien lijkt het me CSC, zijn identiek dezelfde als op mijn TS
trasforma il meglio in massimo

marc7eleven
Advanced Member