alfa75turbo
Member
Member

RE: ombouw 1.8tb naar 2.0tb

wo jun 15, 2005 20:32

Niet veel druk onderin?

http://www.squadra-tuning.com/alfa_75_TB.htm

Vergelijk ook eens met de qv :wink:

Groet Charles
zonder Alfa geen Ferrari!

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

do jun 16, 2005 15:33

Je zou natuurlijk de versnellingsbak bak kunnen gebruiken van een Alfa Sei. BMW schijnt
dezelfde versnellingsbak te gebruiken dus niet echt zeldzaam maar wel ijzersterk.
De versnellingsbak van een Maserati BiTurbo schijnt ook te kunnen.
Gewoon de bak aan het blok en een Alfa V6 24V atmosferisch/compressor/turbo etc.

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jun 17, 2005 20:22

@ Bert:

De bak van een Alfa Sei past alleen aan een v6, het ging over 4 cilinders. Ook gebruiken de meeste BMW's een Getrag bak en niet een ZF zoals de Sei. Bovendien schijnt de bak van een Sei helemaal niet zo sterk te zijn, heb in Afrika een paar omgebouwde Alfa's gezien met de bak voorin. De uitleg die ik kreeg was dat ze het koppelingshuis van een Sei bak gebruiken met een adapterplaat en dan een bak van een oude BMW 535 ertegen aan schroeven. Deze bakken gebruiken ze daar op hun V6 Biturbo's en ze schijnen het tot een kleine 600 pk goed vol te houden. Wel moet er natuurlijk gebruik gemaakt worden van een Alfa Sei differentieel en een custom cardanas.

Zelf ben ik een adapterplaat aan het maken om de BMW bak rechtstreeks tegen de v6 te kunnen schroeven, is wel meer werk maar dan heb ik geen onvindbaar Sei koppelingshuis nodig...Het Sei differentieel heb ik al liggen. Als ik er weer mee verder ga zal ik wel foto's maken en een nieuw topic starten.

Ik geloof trouwens dat Roberto Giordanelli in zijn Bertone racer een aangepaste versie van een 105 bak gebruikt achter zijn 500 pk 2.0 16v Turbo blok. Dat zou betekenen dat zo'n bak het vermogen ook aan zou kunnen. Een dergelijke bak is natuurlijk gemakkelijk te gebruiken op een Nord blok!
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

164 Q4

vr jun 17, 2005 20:53

Ik denk ook wel dat Getrag wel één van de sterkste bakken maakt want in de extreem snelle jappen zitten ook Getrag's en die wagens worden soms tot wel 1200pk of meer opgevoerd (voorbeeld met 1325pk: http://www.suprastore.com/stag8upkit12.htm l). De synchro's willen soms wel vrij snel stuk (voornamelijk 3 en 4) maar het vermogen kan de bak (misschien met een kleine aanpassing) wel aan.

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jun 17, 2005 22:24

De Getrag 5 bakken schijnen ook sterker te zijn als de 6 bakken ( bij de BMW's tenminste) doordat er bij de 6 bakken meer tandwielen in bijna dezelfde ruimte gebruikt worden.

Nissan Skyline R34 GT-R gebruikt standaard een Getrag 6-bak en die kan gebruikt worden tot rond de 650 pk. Synchro's inderdaad een probleem, bij Skyline vooral van 5 naar 6.

Belangrijkste voordeel van een BMW bak vergeleken met een transaxle bak vind ik toch wel het schakelgevoel. Gewichtsverdeling wordt er wel wat minder van en de auto wordt in totaal ook zwaarder. Een Sei diff is bijna net zo zwaar als een complete 75 bak...
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Terug naar “Tuning onderwerpen”