bert
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: Onderstuur en bandenspanning

za jan 07, 2006 13:27

Je kiest banden die passen bij gewicht en snelheid van de auto en in ieder instructieboekje staan voorgeschreven bandenspanningen en een straatauto met straatbanden op het circuit moet natuurlijk bandenspanning van alle banden omhoog. Bert's fine tuning is armetierig en Bert kijkt na afloop naar de banden
en bij meer slijtage aan de buitenkanten gaat de spanning omhoog en ik reed met Alfetta/Berlina met meer spanning voor als achter.

Waarom meer bandenspanning voor als achter bij voorwielaangedreven, zware 164?? Spanning gaat i.d. omhoog om onderstuurgedrag te verminderen
voor een betere balans en stabiliteit voor-achter. Als auto op vooras teveel grip heeft, stuurt deze scherp in maar de situatie achter is minder en auto reageert niet goed op koerswijziging en duwt de auto in onderstuur. Bandenspanning gaat voor niet omhoog voor nog betere grip maar voor een betere balans.

Niet voor het verhelpen van onderstuur, want dat kies je voor bandenspanning voor lager en achter hoger, maar voor creeren van veel meer stabiliteit gedurende aanremmen, insturen, nemen van de bocht etc.

Andretti Molletti

Re: RE: Onderstuur en bandenspanning

za jan 07, 2006 13:37

Dan zal ik het al die jaren op het circuit wel mis hebben gehad ;) :wink: :wink:

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

za jan 07, 2006 13:56

. 1. Bert's fine tuning is armetierig en Bert kijkt na afloop naar de banden
en bij meer slijtage aan de buitenkanten gaat de spanning omhoog en ik reed met Alfetta/Berlina met meer spanning voor als achter.

2. Waarom meer bandenspanning voor als achter bij voorwielaangedreven, zware 164?? Spanning gaat i.d. omhoog om onderstuurgedrag te verminderen voor een betere balans en stabiliteit voor-achter. Als auto op vooras teveel grip heeft, stuurt deze scherp in maar de situatie achter is minder en auto reageert niet goed op koerswijziging en duwt de auto in onderstuur. Bandenspanning gaat voor niet omhoog voor nog betere grip maar voor een betere balans.
re: 1. je kan ook de afstelling van wielophanging veranderen :wink:

re 2. teveel grip is volgens Bert teveel onderstuur? :shock: als je vooras teveel grip heeft en je achterzijde kan het niet bijsloffen dan krijg je overstuur...
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

za jan 07, 2006 14:54

2. Je hebt helemaal gelijk en is een schrijffout . Veel grip op de vooras en de auto zoekt de binnenkant van de bocht op en wil oversturen.

Maar ik probeer eigenlijk te typen dat voor een veilig,prettig en stabiel stuurgevoel met meer balans de banden op de vooras een hogere spanning krijgen in relatie tot achter bij een straatauto.

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

za jan 07, 2006 17:05

dat is een persoonlijke keus aangezien een ieder een andere interpretatie van stabiel heeft maar ik ga in deze stelling wel voor een groot deel met je mee...als het een straatauto betreft..
Overigens wel als kanttekening dat een te lage bandenspanning een effect geeft als een versleten schokdemper en dat wil je ook niet!!
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

LC
Member
Member

za jan 07, 2006 19:21

@LC 2 bar op n panda????
Ja, staat echt in het instructieboekje (bij 135/70 -13 bandjes) :)

Terug naar “Tuning onderwerpen”