alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Verbeteren luchttoevoer 33 door rijwindvulling ??

do jan 12, 2006 21:13

waarom werkt dit bij mijn 8v dan wel
omdat jij misschien maar een pijpje van 5 a 6 cm hebt gebruikt.........

gebruik je 15 cm, dan zou dat heel anders zijn..........
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

_Pieter_
Guru
Guru

do jan 12, 2006 21:53

Zoals met veel zaken zijn de meningen verdeeld.

:idea: Waar ik nu aan zit te denken is een fors dikkere slang dan standaard tot achter de bumper te steken. Het bestaande doorvoergat maak ik dan groter.
Daar zou genoeg koude lucht moeten zijn (volgens Alfa) en vang ik geen mussen. Vervolgens deze dikke slang aansluiten op het standaard luchtfilterhuis, waarvan ik dan direct de aanzuigopening ook groter maak. Het idee is dat er dan minder weerstand is in het aanzuigtraject, het "rietje" is een stuk dikker.

Levert dit wat op of is het je reinste tijdverspeling?

Verder heb ik een 2e hands openlucht filter liggen wat ik eens ga proberen met dit koude weer. Pakt ie beter op, dan ga ik eens in die richting kijken. Dit filtertje heeft nl minder oppervlak dan het standaard filter :!:

Weten jullie waarmee je een openlucht filter kan schoonmaken / olien? Ik heb geen zin om een K&N schoonmaakkit te kopen voor deze ...
SCARB # 4710

Remco S
Guru
Guru

do jan 12, 2006 22:03

Wat je bijvoorbeeld kunt doen, ivm de aanvoer van koude lucht is het volgende:

Afbeelding

op de foto zie je onder het gat waar de koplamp in komt te zitten nog een gat(3 hoekig). Als je dit gat iets groter maakt (netjes en geen hak en zaag werk) kun je dat gat gebruiken voor een buis, over dikke aanzuig slang, die je of in je luchtfilterhuis laat blazen (aansluiten) of op je openluchtfilter richt, die je dan dmv een luchtaanzuigbuis achter je koplamp bevestigd.

Afbeelding

bij mij dient mijn koplamp als trechter maar dat kan niet op straat.

Je ziet op de laatste foto ook onder mijn koplamp een lucht aanvoer gat.

Deze kun je dan ook in je bumper monteren (soort M.A.I.S van madeno)

En het mooie is het gat kun je precies paralel aan het gat van je sleep oog maken.

_Pieter_
Guru
Guru

Re: RE: Verbeteren luchttoevoer 33 door rijwindvulling ??

do jan 12, 2006 22:45

Remco, dank voor je tekst en uitleg!
Wat je bijvoorbeeld kunt doen, ivm de aanvoer van koude lucht is het volgende:

op de foto zie je onder het gat waar de koplamp in komt te zitten nog een gat(3 hoekig). Als je dit gat iets groter maakt (netjes en geen hak en zaag werk)
komt goed, maar zo netjes als die van jou? Ziet er goed uit trouwens :thumbs:
kun je dat gat gebruiken voor een buis, over dikke aanzuig slang, die je of in je luchtfilterhuis laat blazen (aansluiten) of op je openluchtfilter richt, die je dan dmv een luchtaanzuigbuis achter je koplamp bevestigd. bij mij dient mijn koplamp als trechter maar dat kan niet op straat.
Op de foto's kan ik het niet goed zien, maar ik neem aan dat er achter je koplamp een dikke slang zo je LMM ingaat zonder filter? Zet deze constructie druk op je inlaat, en heeft dat een positief effect?
Je ziet op de laatste foto ook onder mijn koplamp een lucht aanvoer gat. Deze kun je dan ook in je bumper monteren (soort M.A.I.S van madeno) En het mooie is het gat kun je precies paralel aan het gat van je sleep oog maken.
Dat is inderdaad erg netjes, dikke kans dat ik ook de gatenboor in mijn bumper zet. Verkoopt madeno die m.a.i.s. van ze ook los? Want op de site is het uitsluitend koppelverkoop...
SCARB # 4710

Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice

do jan 12, 2006 22:49

gewoon een doucheputje bij de praxis of de gamma halen

ziet er (bijna) hetzelfde uit en is veeeeeeeeeeeeeeel goedkoper :wink:
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

_Pieter_
Guru
Guru

do jan 12, 2006 23:02

gewoon een doucheputje bij de praxis of de gamma halen

ziet er (bijna) hetzelfde uit en is veeeeeeeeeeeeeeel goedkoper :wink:
Daar was ik al bang voor, ik vrees dat ik mijn 33 ga volhangen met loodgieterspul 8)

Dank voor de tip :!:
SCARB # 4710

Rees Cees

do jan 12, 2006 23:10

NEE Goed Lezen

vandaar een keer de test met extra keleken op de standaard bochten (wat gewoon ook kelken zijn omdat ze aan de ene kant een grotere diameter hebben dan aan de kant van de carb´s.[/quote]

en jij moet leren typen cees :lol:[/quote]

Heel leuk Toon

wees een vent en stort 50 euro voor dit topic

http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic.php?t=9089

ipv te gaan zitten muggeziften.

tis een sprint
Guru
Guru

do jan 12, 2006 23:15

en anders ff informeren bij de meubel zaak, je hebt van die kabel gaten voor achter in je bureau bijvoorbeeld, zij passen ook prima heb ik gehoord.
en ze zijn er in meerdere diameters

Ciao Sjoerd
Gehad: Sud Sprint
156 foute fiat
33 sw duopenotti :twisted: its alive' its alive :twisted:

Afbeelding

Remco S
Guru
Guru

vr jan 13, 2006 06:11

Op de foto zie je net dat vanaf de lmm een buis met een hoek van 45' loopt. op deze buis zit (achter de koplamp zit een k&n filter op de buis gemonteerd)

Je kunt ipv het Madeno onderdeel, ook een Bass reflex pijpje bij een zelfbouw speakerzaak halen. of bv een trechter gebruiken uit het luchtfilterbak van een 156. ik geloof zelf dat er van afvoer materiaal (van die grijze buizen bij de gamma) ook een soort trechter is.)

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

vr jan 13, 2006 07:11

waarom werkt dit bij mijn 8v dan wel
omdat jij misschien maar een pijpje van 5 a 6 cm hebt gebruikt.........

gebruik je 15 cm, dan zou dat heel anders zijn..........
Nope, de buis die ik gebruik is 110 mm dus het dubbele van wat jij beschrijft...

bovendien heb ik de buis niet voor het open luchtfilter gehanegn maar zit deze over het open luchtfilter heen.....
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jan 13, 2006 10:07

Nope,
okee, maar heb je een open filter die zijn lucht vanaf de zijkanten opzuigt, dus niet recht voor zich......

en heb je geen foto om ook dit topic te verduidelijken??

maar waar hebben we het eigenlijk allemaal over, alles wat jij gaat doen krijg je geen merkbaar verschil mee. Op een ander forum was iets soort gelijks en iedereen allemaal verhalen en doen, maar er was er 1 iemand bij die bij ik dacht green werkte en die op de rollenbank van alles had getest. Wat bleek nou, de temperatuur stijging heeft maar hele kleine invloeden van heel weinig pk. Dus een slang achter de bumper houden is nagenoeg hetzelfde en dus nutteloos.

Ga voor een open filter voor het geluid, of maak echt een airbox voor pk winst (maar dat gaat je gewoon veel werk kosten, wel leuks.....ben zelf ook al bezig geweest om tekeningen te maken en zo om de ruimte die je hebt zo goed mogelijk te benutten, echter ontbreekt de tijd om het eens een x te gaan maken........
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Raimon
Guru
Guru

vr jan 13, 2006 20:01

Zo'n Green Twister idee, is daar wel iets mee te behalen?
156 SW 1.9 JTD

_Pieter_
Guru
Guru

za jan 14, 2006 10:58

Zo'n Green Twister idee, is daar wel iets mee te behalen?
Wat is dat?
SCARB # 4710

Raimon
Guru
Guru

za jan 14, 2006 11:06

Twister: Gesloten filter met een opening naar de voorkant van de auto. Ook verkrijgbaar met hittebestendige koude luchtslang waardoor een volledig gesloten systeem wordt verkregen. De slang wordt op de top van het sportfilter gemonteerd. Hierdoor wordt geen warme lucht van de motor gebruikt.
Zoiets dus:
Afbeelding
156 SW 1.9 JTD

Remco S
Guru
Guru

za jan 14, 2006 12:16

Op de foto's kan ik het niet goed zien, maar ik neem aan dat er achter je koplamp een dikke slang zo je LMM ingaat zonder filter? Zet deze constructie druk op je inlaat, en heeft dat een positief effect?

..
Afbeelding

Hier een foto van het gat dat ik bedoel (zou je hem alleen vierkant, of rond moeten maken)

Afbeelding

Terug naar “Tuning onderwerpen”