Rees Cees, om het niet te verwarrend te maken, moet je geen onderscheid maken tussen nat en droog?
grt,
Freek
waarom? bij nat ligt de grens alleen wat eerder (hoeft niet maar daar heb ik geen zin in om dat uit te gaan leggen)Rees Cees, om het niet te verwarrend te maken, moet je geen onderscheid maken tussen nat en droog?
grt,
Freek
En dat is dus niet zo.Dus wat LC zegt is aannemelijk....een beduidend hogere bandenspanning(dan de normale waarde) zal eerder tot gripverlies aldaar leiden....
Tòch nog een slotopmerking: Ik geloof inderdaad dat er een verschil moet zijn tussen een alledaagse straatsituatie en een circuitsituatie. Op straat, vooral in het dagelijkse stadsverkeer (30 km/u met ons Pandaatje op een natte rotonde) is er weinig sprake van warmte in de band, noch in de wang, noch in het loopvlak. Misschien dat het in zulke situaties toch zo is als ik oorspronkelijk dacht: meer grip met een zachtere band, minder met een hardere band: Panda met harde voorbanden rechtdoor op de rotondeEn dat is dus niet zo.Dus wat LC zegt is aannemelijk....een beduidend hogere bandenspanning(dan de normale waarde) zal eerder tot gripverlies aldaar leiden....
Want: de warmte gaat bij een hogere bandenspanning in het loopvlak zitten en niet in de wang van de band. Dit heb ik proefondervindelijk afgelopen jaar op het circuit getest (met slicks) maar dit geld ook voor straatbanden.
Nu stop ik met deze discussie, LC gaat met mij volgend jaar op een HARC dag rijden om dit te ondervinden.