De Freker

RE: Onderstuur en bandenspanning

wo dec 28, 2005 01:04

Rees Cees, om het niet te verwarrend te maken, moet je geen onderscheid maken tussen nat en droog?

grt,

Freek

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

wo dec 28, 2005 08:50

Bandenspanning zo kiezen dat je over de gehele breedte een gelijke temp zal hebben.
Te laag dan worden banden in midden niet warm genoeg en te hoog heb je ook niet maximale tractie en binnenkant te warm in vergelijk met buitenkant.

Je hebt volgens mij wel een pyrometer nodig voor zo'n afstelling en een pitcrew is ook handig.

Rees Cees

Re: RE: Onderstuur en bandenspanning

wo dec 28, 2005 09:43

Rees Cees, om het niet te verwarrend te maken, moet je geen onderscheid maken tussen nat en droog?

grt,

Freek
waarom? bij nat ligt de grens alleen wat eerder (hoeft niet maar daar heb ik geen zin in om dat uit te gaan leggen)

in de regen zitten er toch ook vier wielen onder of snap ik het nou niet meer

Gerben
Member
Member
Contacteer: Website

do dec 29, 2005 22:08

Er zit ook nog een GROOT verschil tussen een straatband en een slick natuurlijk mede in de stugheid van de zijwangen van de band.
Gas is alles,remmen voor noodgevallen

De Freker

ma jan 02, 2006 22:30

Wat ik wil zeggen is dat als jij je bandenspanning bij gelijkblijvende setup VOOR verhoogd OF achter verhoogd, je op die manier een karakterverschuiving (onderstuurd/overstuurd) kan verzooorzaken...... Vooral in nat/glad zul je dit duidelijker merken.....

Over het algemeen kun je stellen: Hoe harder het rubber onder je auto, zowel qua compound als qua bandenspanning ....hoe minder grip ....

vergelijk het met verse kauwgom onder je schoen op straat en oudere kauwgom.....de versere zal langer blijven plakken als je je voet optilt...de hardere, oude zal eerder breken/loslaten......

Dus wat LC zegt is aannemelijk....een beduidend hogere bandenspanning(dan de normale waarde) zal eerder tot gripverlies aldaar leiden....

en inderdaad dat er verschillen bestaan tussen slicks en straatbanden is duidelijk...en de bandwang....maar we hadden het in eerste instantie over (gelijkblijvende) straatbanden toch waarbij alleen met de bandenspanning werd geexperimenteerd?

Rees Cees

ma jan 02, 2006 22:54

Dus wat LC zegt is aannemelijk....een beduidend hogere bandenspanning(dan de normale waarde) zal eerder tot gripverlies aldaar leiden....
En dat is dus niet zo.

Want: de warmte gaat bij een hogere bandenspanning in het loopvlak zitten en niet in de wang van de band. Dit heb ik proefondervindelijk afgelopen jaar op het circuit getest (met slicks) maar dit geld ook voor straatbanden.

Nu stop ik met deze discussie, LC gaat met mij volgend jaar op een HARC dag rijden om dit te ondervinden.

LC
Member
Member

ma jan 02, 2006 23:16

En dat is dus niet zo.

Want: de warmte gaat bij een hogere bandenspanning in het loopvlak zitten en niet in de wang van de band. Dit heb ik proefondervindelijk afgelopen jaar op het circuit getest (met slicks) maar dit geld ook voor straatbanden.

Nu stop ik met deze discussie, LC gaat met mij volgend jaar op een HARC dag rijden om dit te ondervinden.
Tòch nog een slotopmerking: Ik geloof inderdaad dat er een verschil moet zijn tussen een alledaagse straatsituatie en een circuitsituatie. Op straat, vooral in het dagelijkse stadsverkeer (30 km/u met ons Pandaatje op een natte rotonde) is er weinig sprake van warmte in de band, noch in de wang, noch in het loopvlak. Misschien dat het in zulke situaties toch zo is als ik oorspronkelijk dacht: meer grip met een zachtere band, minder met een hardere band: Panda met harde voorbanden rechtdoor op de rotonde :roll:

Overigens: In de supertest van Autovisie werd van de Subaru Impreza WRX gezegd dat op het circuit de voorbanden snel tè heet werden waardoor weer onderstuur ontstond. Iedere band zal wel z'n optimale werktemperatuur hebben met daaronder, maar ook daarboven minder grip. :shock:

De Freker

di jan 03, 2006 17:09

Tsja....ok.....nou we zullen er wel niet uitkomen, door de grote verschillen in situaties en banden, maar

wat ik eerder zei heb ik/we proefondervindelijk afgelopen jaren ervaren (met straatbanden) op een natte baan met verminderde grip en zelfs met straatbanden op het circuit. ik heb te weinig ervaring op het (extremere) gebied van gevolgen van verschillen in temperaturen voor bandwang en loopvlak, maar daarom vertel ik je/jullie waar ik wel ervaring in heb/mee heb....

maar ik ben er graag bij als jullie gaan rijden, gewoon uit interesse en autoliefde en ik sta er altijd voor open om te leren....

Groet,

Freek

Andretti Molletti

za jan 07, 2006 01:20

Aha ... zie ik deze topic nu pas!!! :shock:

Simpele regel: hoe hoger de bandenspanning hoe meer grip...

Reden: je wilt dat je veren gedempt worden door je schokdempers!!
Als je te lage bandenspanning rijdt krijg je teveel veer in je band die niet gedempt wordt.
De panda klinkt leuk, maar wat is de bandenspanning die voorgeschreven staat en hoeveel wijk je daar dan vanaf???

Je hebt waarschijnlijk achter zoveel grip dat je voor nooit lekker kan krijgen... je hebt bij die auto ook geen stabi... Meet voor de gein de gewichten maar eens op de vier hoeken.. klopt geen drol van...
Wat je denkt is dat je meer grip hebt, maar ik ben ervan overtuigd dat je met een hogere bandenspanning meer grip hebt.. maar hoe meet je dat behalve subjectief???
Door een lagere bandenspanning voel je je auto wel beter "komen" in debocht en dat maakt hem voorspelbaarder en makkelijker te sturen... Nadeel is wel bij vlot insturen dat je band van de velg valt ;)

Daarnaast heb je een groot verschil in low speed understeer en high speed understeer.. zelfs bij een panda ;)
Door de lager bandenspanning is je remweg waarschijnlijk ook groter... je band weg contact is immer minder...

Dit keer dus geen foutje in mijn artikel ;)

(al geef ik toe soms staat er wel eens een misser in hoor ;) )

LC
Member
Member

za jan 07, 2006 01:43

Het is dus allemaal toch behoorlijk ingewikkeld, blijkt wel. Voor wat betreft "high-speed understeer": Zover ben ik met de Panda nooit gekomen :lol: Ik heb de bandenspanning van de Panda weer naar de voorgeschreven 2,0 rondom gebracht: Blijft fors ondersturen in korte (natte/gladde) bochten. Ik denk dat de slechte kwaliteit van de B-merk banden vóór toch ook een belangrijke rol speelt (al is er nog ruim voldoende profiel). Bij m'n GTV merk ik trouwens ook altijd dat hij meer gaat ondersturen in korte bochten wanneer de voorbanden opraken (en dat gebeurt nogal eens, zo iedere 10000 km... :twisted: )

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

za jan 07, 2006 10:25

Bandendruk hoger: vermindering grip, minder contact oppervlak, zeer snelle stuurrespons, zeer stijve wang die auto meer ondersteunt, tractie minder en remweg langer.

Andretti Molletti

za jan 07, 2006 11:13

@LC 2 bar op n panda????
@Bert: onderbouw dat eens!! Je hebt totaal geen stabiliteit in een band met te lage druk en een enorme extra ONGEDEMPTE veer!

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

za jan 07, 2006 11:27

Ja Bert onderbouw dat eens!
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

za jan 07, 2006 12:43

Iedereen die banden maakt, is bij mijn weten verplicht een bandenspaning op te geven die veilig is. Er zijn zoveel variabelen zoals grip situatie
van circuit, circuit lay-out, snelheid, temperatuur, weer, velgmateriaal etc. Een Toyo band is al heel anders als een 100% straatband en de wang is stugger.
In F1 rijdt men met ongeveer 1.1 bar.

De spanning in de band + het luchtvolume bepalen draagcapaciteit. De sterkte van karkas band is niet onbelangrijk en werk je dus mee. Voor Spa alles
zeer hard afgesteld inclu banden maar nu rijden we met een auto op een kartcircuit. Nu wil je niet dat auto gaat glijden maar maximale grip en maak je gebruik van vervorming van de band en zou mijn inziens geen slecht idee zijn op een korte baan met gem. lage snelheden de aangerade bandenspanning ietwat te verlagen waardoor het loopvlak zich als rupsband gedraagt en contactoppervlak blijft behouden voor maximaliseren van de grip. Ook door de vervormingen
van de band heb je sneller banden op temperatuur en tractie/remmen is beter.

Een ietwat lagere spanning verhoogt de grip van de banden maar voor veiligheid (rijden met zeer hoge snelheid) en i.d. vervorming van de wang bij zeer
hoge bochtsnelheden waardoor de band de carrosserie niet goed ondersteunt en banden worden gauw te heet bij keuze voor een ietwat lagere banden-
spanning.

Ik vind het helemaal geen gek idee om bandenspanning van een straatauto/motor met 10% te verlagen van fabrieksspecificatie bij zeer koud weer
en normaal gebruik. Er bestaat in mijn geen ogen geen ideale bandenspanning omdat er teveel variabelen zijn. Race auto's glijden en straatauto's hebben grip.

Andretti Molletti

za jan 07, 2006 12:51

Ik denk dat je het jezelf iets te moeilijk maakt door overal rekening mee te houden... Althans te proberen...
Niet aan F1 denken, niet aan vervorming loopvlak denken...
geen extremen en gewoon ve standaard auto met correcte bandenspanning en gemiddelde band uitgaan...

DAN zal je meer grip krijgen als je ietsjes druk verhoogt en minder als je ietsjes verlaagt....

Dus een motorfiest kan ik ook 0,5 bar uit laten lopen en heb ik meer grip??? ;)

Terug naar “Tuning onderwerpen”