vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Tuning ???

wo mar 23, 2005 19:53

laats een uitzending op een duitse zender gezien over chiptuning, mn in turbodiesels. Zelden werd de belofte waargemaakt, en bij degenen die de pk`s wel haalden, bleek er een motor met forse thermische problemen ontstaan te zijn....Vooral na een eindje autobahn...
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

matra sports
Guru
Guru

wo mar 23, 2005 20:45

@Forza 33.Kan commercieel zeer interessant zijn voor ze als goed presteren, die chiptuners. Niet van te voren inlichten, dan is ons voordeel weg.

Dennis de Rooy
Advanced Member
Advanced Member

wo mar 23, 2005 20:46

Ik zet mijn geld op Squadra Tuning wat betreft chiptuning! De geclaimde winst komt uit een test op een goede auto (vermogensbank). Ik heb er een gehad in mijn 33 1.7 16V en dat was merkbaar beter! Daarnaast een bijzonder goede prijs....

Ben ik wel met jullie eens dat er een hoop prutsers rondlopen........
'81 GTV6 3.0 QV
'91 75 TS RACER
'92 164 QV

Andretti Molletti

wo mar 23, 2005 20:59

Tunen van auto's vereist vakmensen...Tunen van goede auto's goede vakmensen...
Tunen van Alfa's vereist gevoel !

Trouwens het tunen van TURBO-diesels is een verhaal apart natuurlijk!

Diesel Tunen vervangt het autoruiten tinten... of was dat een ander topic ;)
8)

Timmerklits
Full Member
Full Member
Contacteer: Website

wo mar 23, 2005 21:06

Betreft diesel tuning das iets helemaal anders ja, daar is het nie zo moelijk om wel aan de beloftes te voldoen, ofwel turbo druk verhogen (chip,...), of wel inspuitdruk(powerbox) verhogen. En niet zo zeer problemen krijgen, wij hebben nog geen enkele klant gehad met problemen.

Maar het chiptunen van atmosferische motoren, daar is inderdaad niet veel bij te winnen, de beloofde 10 pk's meer, zijn thuis op de vermogenbank toch maar 2-3 pk's dus en in koppel is heel niks te merken.
Echter van squadra hebben we nog geen atmosferische kunnen testen.
Als er iemand een alfa heeft met chip van squadra, mag altijd eens afkomen :).

Maar van de 155 q4 turbo zijn we heel tevreden, 190 => 238.

mvg Nick
Alfa Romeo 75 1.8 ie - Alfa Romeo 75 1.8 Turbo Evoluzione (under construction al veel te lang) - Alfa Romeo 75 TS Graduate - Alfa Romeo Giulietta QV 1750 TBI

Maurizio
Guru
Guru
Contacteer: Website

Re: RE: Tuning ???

wo mar 23, 2005 21:09

De TS heeft 2 bougies per cilinder!

Das achtereenvolgens bij Lambda 2 / 1 / 0,8 maar taaltechnisch heb je gelijk, das de optimale Lambdawaarde ;)
Dwz:
2 bougi's dus <30 deg voorontsteking bij 1:12
zuinig Lambda = 2
mileu vriendelijk Lambda = 1
meeste vermogen Lamda = 0.8 , mag ik het zo interpreteren?
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & M336 Ringtool, AR105 Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Andretti Molletti

wo mar 23, 2005 21:18

Heel goed! :D

stephan166

di mar 29, 2005 22:39

Eindelijk weer eens een lekkere discussie. Ik heb me gelijk maar weer eens aangemeld bij dit forum.

Helaas moest ik weer lezen dat er erg weinig kennis is over het echte chiptunen. Ik kan me iderdaad erg goed voorstellen dat er slechte ervaringen mee zijn. Er was en nog steeds is veel rommel te verkrijgen op de markt. Er zijn er maar erg weinig die weten waar het werkelijk om draait. Mooi verhaal van naamgenoot Stephan. Toch even wat recht zetten.

"De standaard chip is wel gebaseerd op verbruik en mileu maar alles is gebaseerd op de optimale lambda waarde."

Er zit een prachtige tabel in de software die bepaald wanneer de lambda sonde invloed uitegeschakeld moet worden. Echte chiptuners passen die aan wanneer nodig en kunnen zo het mengsel op het juiste niveau instellen.

"Het enige gebied waar winst op gemaakt kan worden is de voorontsteking.
Dit is wel oppassen want de fabrikant heeft niet voor niets een marge ingebouwd"

Juist deze marge wordt uitgebuit. Die is vooral ingebouwd voor slechte brandstofkwaliteiten. RON98 wordt niet voor niks geadviseerd na toepassing van chiptuning. LPG is nog beter.

De schrijver van het Engelstalige verhaal van Bert heeft duidelijk helemaal niks van chiptuning begrepen. Of hij is geconfronteerd met de bijzonder slechte chips van "blieb" en "blieb" uit Engeland. Die waren namelijk wel heel erg slecht. mengsel- en ontstekingtabellen werden bij deze aanbieders rucksichtlos met een vaste waarde verhoogd. Net als vroeger een draai aan de CO schroef en de verdeler. De vollast ontstekingstabel werd nog wel eens vergeten. Tja, dan doet ie geen pk meer. En geloof me ik kom dergelijks chips nog steeds tegen. Inderdaad heel erg schandalig. Van aanbieders die groots adverteren.

Over diesel tuning kan ik nog wel een paar bladzijden vol schrijven. Laat ik daar maar even mee wachten.

Kortom, weer jammer dat er wordt geoordeeld over materie waar helaas veel te weinig algemeen kennis niveau over bestaat. Daarnaast zijn er nog altijd te veel aanbieders die de markt verzieken en daarmee het "ambacht" chiptuning in een kwaad daglicht brengen.

Doix

di mar 29, 2005 23:23

Super interessant onderwerp, hoop hier meer over te lezen en leren 8)

Grtz,

Aad

matra sports
Guru
Guru

wo mar 30, 2005 10:45

Mijn V6 is bij jouw geweest Stephan. Je hebt hem "om maat" gechipped. Hij loopt gewoon beter als daarvoor, en niet alleen tussen de oren. Een maat van me ( de einige die ik erin laat rijden af en toe ) merkte ook verschil terwijl hij niet wist dat ik bij je was geweest. Voor mij is dat het bewijs.
groeten
jos

164 Q4

wo mar 30, 2005 14:27

Niet om de chip-tuners af te zeiken hoor maar ik vind dat het fenomeen 'chip-tuning' over het algemeen wel flink opgeblazen wordt. Vroegâh, in de carburateur tijd werd het ook gedaan. Dan ging je bij de ontsteking zitten draaien (lees: ook andere soorten verdelers en onderdelen gebruiken) en was je met sproeiers in de weer en daar had je natuurlijk ook veel variatie in tuners (prutser en pro). En nu in de electronica tijd waar alles met computers gaat en de ouderwetse monteur en DHZ'er er niet veel meer van snapt (terwijl het juist met de juiste apperatuur en software heel simpel geworden is om bijv. een diagnose te stellen) wordt opeens alle heil gestopt in wat fijnafstellen en is dat opeens de 'holy grail'.
Let wel: Het werk wat door sommige chiptuners afgeleverd wordt zal best wel goed zijn hoor en dat er een duidelijk merkbaar verschil is, maar dat gold ook voor de klassieke carburateurs tuner (<ook een vak apart trouwens).
Maar nu is het al bijna zo (vooral de jongere generatie) dat tuning automatisch betekent: Chip, uitlaat en open filter. De echt belangrijke dingen mis ik dan. Bij een NA motor is het meeste uit de kop te halen en begint bij de nokkenassen en eindigt met een compleet nieuw gegoten multiklepskop (cosworth is daar bijv. goed in). En bij een turbo is natuurlijk de druk van grootste invloed
Kijk en dan moet alles nog op elkaar afgestemt worden en is de afstelling (carb/ontsteking of chip) nog even belangrijk voor de puntjes op de i zodat het uiteindelijk ook goed loopt.

Kortom: wat de goeie 'chippers' doen zal best goed zijn maar het wordt overschat want de 'carburateur jongens' deden exact dat ook al maar die werden voor hetzelfde werk door de volksmond niet de hemel in geprezen voor hun prestaties.

stephan166

wo mar 30, 2005 20:22

@164 Q4

Je hebt gelijk. Ik zeg "petje af" voor iemand die een 4 of 6 Alfa-carb motor perfect weet af te stellen. Dat is een vak apart. En helaas lijkt deze kennis uit te sterven, letterlijk en figuurlijk. Het vereist know how over de exacte werking en de invloed van het veranderen van bepaalde afstellingen. Daar komt veel ervaring bij kijken. Bij chiptuning is dat net zo. Het is alleen zo omdat het moeilijker te begrijpen is voor een leek dat er vaak heel geheimzinnig wordt gedaan over hoe en wat. Meestal omdat de chiptuner zelf geen idee heeft hoe het eigenlijk werkt. Velen kopen namelijk gewoon de getunde software bij derden en bouwen of programmeren dat in. Vaak is het zelfs zo dat deze "derden" ook niet snappen waar het om gaat. Op m'n website heb ik daar een apart hoofdstukje aan gewijd. "Vreemde praktijken", daar staan een aantal praktijkvoorbeelden van chiptuners met soms behoorlijk bekende namen.

Vandaag had ik weer een JTD over de vloer. Dit zou een echt goede chip zijn. Het rookgordijn verraadde het al. Schandalige programmeering. Dieseltuning wordt heel veel aangeboden tegenwoordig maar er zijn vreselijk veel chiptuners die niet eens weten hoe een common rail systeem nou echt werkt. Ze passen maar wat aan en als het werkt zijn ze blij. Echter de samenhang en de relatie tussen alle tabellen zien ze niet.

tdk146
Member
Member

za apr 02, 2005 22:20

en dan carb's afstellen op het gehoor of met kwikpijpjes mooie tijd was dat geen geouwe hoer met al die electronica. :lol:
Gr Tom Koppen.

Gehad :146 17IE
146 18TS 16V 165pk.
En diversen andere merken. ;-)

Andretti Molletti

Re: RE: Tuning ???

za apr 02, 2005 23:46

...... Mooi verhaal van naamgenoot Stephan. Toch even wat recht zetten.
"De standaard chip is wel gebaseerd op verbruik en mileu maar alles is gebaseerd op de optimale lambda waarde."
Er zit een prachtige tabel in de software die bepaald wanneer de lambda sonde invloed uitegeschakeld moet worden. Echte chiptuners passen die aan wanneer nodig en kunnen zo het mengsel op het juiste niveau instellen. .
Een lambda waarde en een lamdaregeling zijn twee totaal verschillende dingen...
"Het enige gebied waar winst op gemaakt kan worden is de voorontsteking.
RON98 wordt niet voor niks geadviseerd na toepassing van chiptuning. LPG is nog beter.
LPG is niet beter, het heeft een hoger Octaan...
De schrijver van het Engelstalige verhaal van Bert heeft duidelijk helemaal niks van chiptuning begrepen.
oordeel....
Over diesel tuning kan ik nog wel een paar bladzijden vol schrijven. Laat ik daar maar even mee wachten.
.
Hier zit de kern Stephan, niet alleen kritiek geven, maar ook bijdragen leveren! Dus schrijf die bladzijdes! JIJ hebt de kennis en kwaliteiten dus wij staan hier allemaal te springen :jumping: om jouw ervaringen en kennis te lezen!!!!
Kortom, weer jammer dat er wordt geoordeeld over materie waar helaas veel te weinig algemeen kennis niveau over bestaat.
Wie oordeelt waarover?? ;)

stephan166

zo apr 03, 2005 20:59

Hoi Dre.

Klopt, is verschillend. Maar een moderne motor loopt niet totaal op z'n lambdaregeling. Dat is wat ik begreep uit Stephans verhaal. Hij denkt dat dat wel zo is, dat is dus niet zo.

LPG heeft een minder koelende werking dan benzine, sommige motoren kunnen er op langere termijn slecht tegen. Alfa motoren kunnen daar over het algemeen goed tegen. Feit blijft dat LPi meer koppel en vermogen levert (zowel standaard als getuned) en de onsteking op LPi is stabieler (dit zie je als je de Examiner volgt bij vollast).
Dat er zoveel backfires zijn geweest lag niet aan de LPG op zich maar aan de gevoeligheid van de ontstekingsinstallatie en de grote klepoverlap icm de dis-ontsteking van sommige Alfa motoren. Laten we ook niet de vaak knullige (ondeskundige) inbouw uit het oog verliezen.

Waarom ik zo oordeel over de Engelsman heb ik uitgelegd.

Lees mijn "vreemde praktijken" verhaaltjes maar eens dan weet je wat ik zoal tegen kom op JTD tunings gebied.

http://www.squadra-tuning.com/Vreemde_p ... e-JTDs.htm

Kun je ook zien als een vorm van kritiek. Er staat vooral uitgelegd hoe anderen de boel verkloten en hoe het niet moet. Hoe het wel moet is het geheim van de smit. Dat ga ik hier natuurlijk niet uitgebreid uitleggen.

Terug naar “Tuning onderwerpen”