za jul 16, 2005 10:25
bert en bartman,
ik zeg ook niet dat je waanzinnig veel vermogen wint met een spaghetti spruitstuk op een 16V, maar dat het wel degelijk positief is ten opzichte van een standaard heb ik wel gemerkt. Je koppelkromme wordt gewoon breder gemaakt, omdat het spaghetti zo is ontworpen dat je bij lagere toerentallen meer vermogen krijgt.
Daarom moet je bij een hoog toerige motor ook altijd nokkenassen, inlaatspruitstuk en uitlaatspruitstuk nemen voor lage toerentallen. Dan krijg je misschien niet zo veel piek vermogen, maar heb je wel een koppelkromme die een een groot toerengebied bestrijken.
En ik weet ook wel waarom savali en madeno zo'n spruitstuk willen verkopen, echter vragen zij (minimaal 800 euro) er veel te veel voor.
Weten jullie het verschil misschien tussen RVS sprtuistuk en gewoon stalen spruitstuk, daar hoor ik toch veel verschillende verhalen over wat nu beter is........???

33 type 2 16V carbs & Delta EVO
Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S