Gebruikersavatar
TurboMarc
Guru
Guru
Berichten: 1623
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Hoogwoud

Sper

za jun 11, 2005 21:31

Heb vandaag het differentieel gedemonteerd om de sper te gaan vergroten.
Inhoudelijk ziet het er als volgt uit:

Afbeelding

Aan beide kanten zitten dus 4 plaatjes, waarvan er 3 met de aandrijving meedraaien en 1 met het wiel. Hoe het technisch werkt weet ik niet maar vermoed dat het iets met wrijving en warmte te maken heeft. 1/4 van de plaatjes draait met het wiel dus 25% sper. Ik kan een plaatje wat meedraait met de aandrijving vervangen voor een plaatje dat meedraait met het wiel en de volgorde van de plaatjes wijzigen zodat het mooi in balans is. 2/4 = 50% sper ?!

Waar of niet? Is het zo simpel?

De vraag is dus, zijn alle plaatjes even dik? Moet er een bepaald speling in de as tussen de plaatjes zitten etc.

Genoeg reden tot discussie ??
Scarb# 00072

Alfa 75 Turbo Evo Superleggera Racer
Alfa 75 TS CUP Racer
Alfa GTV 2.0 V6 Turbo

G-san
Member
Member
Berichten: 163
Lid geworden op: wo jan 05, 2005 21:05

RE: Sper

za jun 11, 2005 22:12

het geheel word met een bepaalde voorspanning gemonteerd, kijk maar in een workshop manual, plaatjes kun je vaak op dikte kiezen

AG
Full Member
Full Member
Berichten: 274
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 04:27
Locatie: Dieren

RE: Sper

zo jun 12, 2005 07:00

Er is op het ouse forum al heel veel over gepraat daar staat ook een linkje naar GTV6.org waar een goede uitleg wordt gegeven dit doet het echter niet meer dus je zou even op de nieuwe site moeten zoeken.

Maar meet maar eens de plaatjes met de uitsteksels deze zijn er in verschillende diktes en als het goed is de sperplaten ook. Je kan ook proberen om de totale dikte te meten dan de plaatjes in de goede volgorde te leggen en dan met de tussenplaten de orginele dikte weer te maken. Denk er echter wel aan dat de sperplaten die er nu inzitten al versleten zijn. Er moet inderdaad voorspanning op zitten of 0,05 mm speling.

AG

Gebruikersavatar
Timmerklits
Full Member
Full Member
Berichten: 287
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 11:58
Locatie: Hoeselt
Contacteer: Website

RE: Sper

zo jun 12, 2005 09:48

Aan de hand van hoeveel voorspanning dit heeft kan je het % sper hier uit halen.

Wrijvingskracht = f * Normaalkracht

f = materiaalafhankelijk
Normaalkracht = de kracht waar mee de plaatjes op elkaar worden gedrukt

Vergroot je dus die kracht dan heb je meer wrijvingskracht dus meer sper.
(Dus dikkere plaatjes ertussen)

25% sper wil gewoon zeggen, dat als het verschil in kracht wat tussen beide wielen wordt overgebracht niet hoger dan 25 % komt, dus niet hoger dan de wrijvingskracht, dan werken je twee wielen alsof ze verbonden zijn met elkaar met een starre as.
Wordt het verschil hoger dan gaat er één van de twee banden doorslippen en wordt al je vermogen hier naar overgebracht.

100% sper wil dus zeggen één vaste as wat je aandrijft met twee wielen erop, (vb, gokart)

Je kan dit testen door je differentieel aan ene kant vast te zetten in de bankschroef en aan de andere kant met een momentsleutel zien wanneer hij doorslipt.

Ik weet niet meer vanbuiten hoeveel dit juist is, maar gemmakelijkste is, eerst testen voor dat je iets veranderd, dit als 25% beschouwen, en dan dikker plaatjes, nog eens meten enzo zie je de verschillen.

mvg Nick

mvg Nick
Alfa Romeo 75 1.8 ie - Alfa Romeo 75 1.8 Turbo Evoluzione (under construction al veel te lang) - Alfa Romeo 75 TS Graduate - Alfa Romeo Giulietta QV 1750 TBI

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1312
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: "Beeg" Z-Limburg, 161 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

RE: Sper

di jun 14, 2005 08:31

Het is wat lastiger... even kort, zo uit mijn hoofd:

Theoretisch:
Je sper moet je dus met de verschillende plaatdikten afstellen. Gemonteerd kom je dan op een bepaalde voorspanning uit. Waarde weet ik zo even niet, staat ook niet in de 75 boeken. Heb eens gehoord dat de waarden uit de Montreal manual komen.
Dit is het beste te controleren door het sper nat te monteren. Mbv een momentsleutel en afgeslepen\aangepaste assen te kijken naar het koppel wat er nodig is om het sper rond te draaien. Ik heb het iemand eens zien doen en het is een behoorlijk gepiel om het echt goed te krijgen. En ze slijten heel snel, dus moet je ook regelmatig afstellen!


Praktisch:
De gouden middenweg is misschien monteren met max 0.05 mm speling. De V-groef in onderdeel 4 duwt hem wel door de speling heen, alleen duurt het dan even voor de sper echt gaat werken.
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & M336 Ringtool, AR105 Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Gebruikersavatar
Timmerklits
Full Member
Full Member
Berichten: 287
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 11:58
Locatie: Hoeselt
Contacteer: Website

RE: Sper

di jun 14, 2005 10:01

Valt goed mee hoor vind ik.

Wij hebben hiervoor een paar rollen met verschillende diktes metaalpapier gekocht.
DMV momentsleutel kan je dan eenvoudig testen hoeveel sper je hebt.

Slijten doet het inderdaad wel rap.
Met onze gtv rijden we met iets van een 75 % sper, en dit gaat vrij goed.

Maar eens het weer wat meer gesleten is, dan verlies je zoveel tijd in het uitacceleren uit een bocht.
Alfa Romeo 75 1.8 ie - Alfa Romeo 75 1.8 Turbo Evoluzione (under construction al veel te lang) - Alfa Romeo 75 TS Graduate - Alfa Romeo Giulietta QV 1750 TBI

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1312
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: "Beeg" Z-Limburg, 161 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

RE: Sper

di jun 14, 2005 10:16

@timmerklits

Hoe hebben jullie 3 frictieplaatjes in de sper gemonteerd?
(een plaatje geeft ~25% sper)
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & M336 Ringtool, AR105 Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Terug naar “Tuning onderwerpen”