
Vroeger was chiptunen een chip vervangen, tegenwoordig is de chip erg lastig los te maken maar meestal wel via de OBD poort (met speciale computerhardware) te programmeren. Uiteindelijk is het computertechnisch gezien hetzelfde, het is alleen niet meer door de "eindgebruiker" zelf te monteren of te demonteren.Wagen is 4 jaar dus fabrieksgarantie zit er niet meer in en de garage leest mee dus dat is ook geen optie
Bij "massimo tuning" is het ook veel meer dan zomaar een chipje veranderen, computer wordt geherprogrammeerd, is dus is niet zo eenvoudig om terug in de oorspronkelijke staat terug te brengen.








Het chiptunen regelt *ook* de turbodruk. Flowen zal wel wat helpen, maar meestal is het bij diesels niet zo zeer de hoeveelheid lucht die je binnen krijgt, maar hoe veel koppel je uit je blok kan krijgen voor er iets *krak* zegt wat de beperkende factor is. Een dikkere turbo plaatsen levert zoveel meer lucht op dat flowen bijna nooit echt de moeite is. Een dikke intercooler, spulletjes die hogere turbodruk aan kunnen in het inlaatkanaal, grotere injectors, dikkere brandstofpomp, grotere turbo, uitlaat met zo min mogelijk tegendruk zijn allemaal dingen die bij de "extremere" tuning van diesels gebruikt worden. Meestal ga je bij het extreem tunen van diesels problemen krijgen met drijfstangen die krom slaan, koppakkingen die er uit vliegen, turbo's die ploffen en brandstofpompen die doorfikken. Je vliegwiel (dual mass) gaat nogal eens stuk, je versnellingsbak loopt uit de lagers of tanden van de laagste versnellingen gaan stuk, die kant gaat het meestal op.Het tunen van de JTD motoren gebeurt dus in 99% van de gevallen door ze te chippen en in een paar gevallen (zoals in deze thread) ook met de turbo druk te spelen. Die twee zaken leveren natuurlijk snelle winst. Maar zijn er nog andere zaken die veel opleveren? Ouderwets flowen, heeft dat enig nut? Compressie NOG hoger maken?
Er moet toch wel meer zijn...

 was vergeten dat in de 1.9 16-klepper een vast vliegwiel werd gebruikt maar is wat minder soepel rijden. Zelf heb ik een aangepast vliegwiel waar ook andere bus voor de drukgroep bij nodig was. Voor langeduurswedstrijden kan ik een oliepomp met koeler op de bak aansluiten waarbij ik boven de lagere versn. de retour heb laten plaatsten zodat deze smering krijgen. Aansluitpunt zit onder bij de stop.
  was vergeten dat in de 1.9 16-klepper een vast vliegwiel werd gebruikt maar is wat minder soepel rijden. Zelf heb ik een aangepast vliegwiel waar ook andere bus voor de drukgroep bij nodig was. Voor langeduurswedstrijden kan ik een oliepomp met koeler op de bak aansluiten waarbij ik boven de lagere versn. de retour heb laten plaatsten zodat deze smering krijgen. Aansluitpunt zit onder bij de stop. Denk er nog aan om de stuurbekrachtings spoel voor een normale koeler te vervangen omdat die dingen rottige aansluitingen hebben en nog wel eens willen gaan lekken [vlak voor je rechter voorwiel
  Denk er nog aan om de stuurbekrachtings spoel voor een normale koeler te vervangen omdat die dingen rottige aansluitingen hebben en nog wel eens willen gaan lekken [vlak voor je rechter voorwiel  ]
 ]  
 Meer koppel heb ik niet nodig en gaat ten koste van de Bakbetrouwbaarheid. Wel moet ik meet snelheid zien te krijgen vandaar dat de de koppel/pk verhouding wat mager lijkt. In Italië zijn ze met een 16 klepper aan de gang gegaan en daar kwamen ze niet spectaculair veel verder. Ben nu ook glas en raam bediening eruit aan het halen en moet ook met het dashboard aan de gang om gewicht eruit te halen. Daarnaast mosten we met Toyo All Weathers rijden wat zware banden zijn. Met Spettacolo Spotivo heb ik met 2 a 3 jaar oude gebruikte slicks gereden dus heb nog geen goed vergelijk daarmee. In principe zou ik met de 75TS en moeten kunnen strijden, echter mijn 147 1.9 8V JTD Cup is 1150kg en de 75's meestal ronde de 950kg.
  Meer koppel heb ik niet nodig en gaat ten koste van de Bakbetrouwbaarheid. Wel moet ik meet snelheid zien te krijgen vandaar dat de de koppel/pk verhouding wat mager lijkt. In Italië zijn ze met een 16 klepper aan de gang gegaan en daar kwamen ze niet spectaculair veel verder. Ben nu ook glas en raam bediening eruit aan het halen en moet ook met het dashboard aan de gang om gewicht eruit te halen. Daarnaast mosten we met Toyo All Weathers rijden wat zware banden zijn. Met Spettacolo Spotivo heb ik met 2 a 3 jaar oude gebruikte slicks gereden dus heb nog geen goed vergelijk daarmee. In principe zou ik met de 75TS en moeten kunnen strijden, echter mijn 147 1.9 8V JTD Cup is 1150kg en de 75's meestal ronde de 950kg.  