Gebruikersavatar
Animale Bianco
Full Member
Full Member
Berichten: 287
Lid geworden op: zo aug 17, 2008 11:28
Locatie: Den Haag

RE: Tunen van mn 166 JTD

do nov 20, 2008 20:10

Als het "door de tuning" stukgaat, was het anders ook wel stuk gegaan alleen later, dus voor hetzelfde geld buiten de garantie periode. Ook al heb ik begrip voor je voorzichtigheid, toch zou ik het wel gewoon doen Dave, de Massimo tuning. Je gaat er zooo gelukkig van worden.
Spec: 258pk / 287Nm
Tune: KW Var.2 - Carbon GTA-Line tube - EtaBeta 20" Tettsut black - 225/30 R20 - SkyTune 2x TwinOval - Novitec soundpipe - Momo Millenium Evo - Ferodo DS2500 - CTF grooved discs - carbon plenum - F430 throttle body - BMC CDA

Gebruikersavatar
DAVE
Guru
Guru
Berichten: 1176
Lid geworden op: do dec 30, 2004 12:25
Locatie: Vilvoorde

RE: Tunen van mn 166 JTD

vr nov 21, 2008 21:51

Ga nog wat nadenken, heb tijd tot de tiende december om te reserveren voor het Squadra-bezoek bij Godderis in Brugge.
Nu : Giulia Veloce "Blue Misano" (2018), Brera Italia Independent 2,0 JTD (2011), 147 1,6 (2007).

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Tunen van mn 166 JTD

vr nov 21, 2008 23:08

Wagen is 4 jaar dus fabrieksgarantie zit er niet meer in en de garage leest mee dus dat is ook geen optie :wink:

Bij "massimo tuning" is het ook veel meer dan zomaar een chipje veranderen, computer wordt geherprogrammeerd, is dus is niet zo eenvoudig om terug in de oorspronkelijke staat terug te brengen.
Vroeger was chiptunen een chip vervangen, tegenwoordig is de chip erg lastig los te maken maar meestal wel via de OBD poort (met speciale computerhardware) te programmeren. Uiteindelijk is het computertechnisch gezien hetzelfde, het is alleen niet meer door de "eindgebruiker" zelf te monteren of te demonteren.

Gebruikersavatar
DAVE
Guru
Guru
Berichten: 1176
Lid geworden op: do dec 30, 2004 12:25
Locatie: Vilvoorde

RE: Tunen van mn 166 JTD

vr dec 05, 2008 12:37

Afspraak is geregeld, volgende week vrijdag rijd ik met een 166 2,4 JTD 20 V TI "Massimo" Squadra getuned....ben zééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééér benieuwd :wink:
Nu : Giulia Veloce "Blue Misano" (2018), Brera Italia Independent 2,0 JTD (2011), 147 1,6 (2007).

Gebruikersavatar
Harry Tijssen
Guru
Guru
Berichten: 1385
Lid geworden op: di dec 28, 2004 21:40
Locatie: Hansweert
Contacteer: Website

RE: Tunen van mn 166 JTD

zo dec 07, 2008 11:34

Ik ben ook benieuwd Dave, echt een prachtige 166 heb je. Laat Stephan hem maar eens flink kietelen hoor.
Als je hem ooit weg doet laat het mij maar even weten. :wink:
Harry Tijssen

Heb: 166 2.4 JTD 20v "03, 156 1.8 16v "03
Had: 75 2.0 carb. "86, 155 1.8 8v "93, 33 1.7 16v QV "92, 155 2.5 V6 12v EVO "95,145 1.4 16v "00, 155 2.0 16v "97,166 2.4 JTD "00

Gebruikersavatar
DAVE
Guru
Guru
Berichten: 1176
Lid geworden op: do dec 30, 2004 12:25
Locatie: Vilvoorde

RE: Tunen van mn 166 JTD

zo dec 07, 2008 21:32

Euh, wegdoen.....rij er nog maar een weekje mee :wink:
Nu : Giulia Veloce "Blue Misano" (2018), Brera Italia Independent 2,0 JTD (2011), 147 1,6 (2007).

Gebruikersavatar
Harry Tijssen
Guru
Guru
Berichten: 1385
Lid geworden op: di dec 28, 2004 21:40
Locatie: Hansweert
Contacteer: Website

RE: Tunen van mn 166 JTD

zo dec 07, 2008 21:34

Ik zei toch, OOIT. :wink:
Harry Tijssen

Heb: 166 2.4 JTD 20v "03, 156 1.8 16v "03
Had: 75 2.0 carb. "86, 155 1.8 8v "93, 33 1.7 16v QV "92, 155 2.5 V6 12v EVO "95,145 1.4 16v "00, 155 2.0 16v "97,166 2.4 JTD "00

Gebruikersavatar
Emilio
Guru
Guru
Berichten: 1025
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:43
Locatie: Almere

RE: Tunen van mn 166 JTD

wo dec 10, 2008 14:22

Het tunen van de JTD motoren gebeurt dus in 99% van de gevallen door ze te chippen en in een paar gevallen (zoals in deze thread) ook met de turbo druk te spelen. Die twee zaken leveren natuurlijk snelle winst. Maar zijn er nog andere zaken die veel opleveren? Ouderwets flowen, heeft dat enig nut? Compressie NOG hoger maken?
Er moet toch wel meer zijn...
Emilio

[s]2005 GT 1.9 JTD[/s]
1997 GTV 3.0 24V

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6849
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Tunen van mn 166 JTD

wo dec 10, 2008 14:36

Open uitlaatsysteem met minder tegendruk en een grotere downpipe. eventuele roetkat verwijderen. grotere/betere intercooler plaatsen.

Flowen helpt natuurlijk ook. compressieverhogen op een turbomotor ben ik geen fan van.

Een motor moet je gewoon zien als een luchtpomp, hoe makkelijker je het maakt om die lucht erdoorheen te pompen hoe meer vermogen je hebt. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Tunen van mn 166 JTD

wo dec 10, 2008 17:15

Het tunen van de JTD motoren gebeurt dus in 99% van de gevallen door ze te chippen en in een paar gevallen (zoals in deze thread) ook met de turbo druk te spelen. Die twee zaken leveren natuurlijk snelle winst. Maar zijn er nog andere zaken die veel opleveren? Ouderwets flowen, heeft dat enig nut? Compressie NOG hoger maken?
Er moet toch wel meer zijn...
Het chiptunen regelt *ook* de turbodruk. Flowen zal wel wat helpen, maar meestal is het bij diesels niet zo zeer de hoeveelheid lucht die je binnen krijgt, maar hoe veel koppel je uit je blok kan krijgen voor er iets *krak* zegt wat de beperkende factor is. Een dikkere turbo plaatsen levert zoveel meer lucht op dat flowen bijna nooit echt de moeite is. Een dikke intercooler, spulletjes die hogere turbodruk aan kunnen in het inlaatkanaal, grotere injectors, dikkere brandstofpomp, grotere turbo, uitlaat met zo min mogelijk tegendruk zijn allemaal dingen die bij de "extremere" tuning van diesels gebruikt worden. Meestal ga je bij het extreem tunen van diesels problemen krijgen met drijfstangen die krom slaan, koppakkingen die er uit vliegen, turbo's die ploffen en brandstofpompen die doorfikken. Je vliegwiel (dual mass) gaat nogal eens stuk, je versnellingsbak loopt uit de lagers of tanden van de laagste versnellingen gaan stuk, die kant gaat het meestal op.

Gebruikersavatar
GTIm
Full Member
Full Member
Berichten: 461
Lid geworden op: wo nov 12, 2008 12:59

RE: Tunen van mn 166 JTD

wo dec 10, 2008 18:07

Ik heb een speciale Turbo laten maken welke als basis de 166 2.4JTD heeft maar met een vergrote lucht schoep en het huis is uitgevreesd. Dus meer lucht flow bij zelfde toeren of lagere toeren bij dezelfde lucht flow = minder vrijving en dus minder warmte in je lucht. Intercooler opwaarderen is een must wil je wat verder gaan, die zijn er trouwens standaard te koop maar ik heb een aangepaste die onder de voorbumper balk zit. Denk ook even aan je luchtfilter. Daarnaast kan je met de Brandstofdruk omhoog maar dat gaat niet met de oudere pomp, dan moet je naar een moderne en ik meen dat de C5 van Alfa gelijk is aan de C6 van BMW. Of wellicht dat de meest recente Pomp van Alfa ook al meer druk geeft. Dat is iets wat ik ook nog wil/moet uitzoeken. Dan ga je naar andere verstuivers [meen dat de eerste generatie 3 gaten had, toen naar 5 en nu naar 7 maar ook daar zijn de meningen over verdeeld. Maar hoe meer vermogen je wilt, des te meer brandstof je zult moeten inpompen. Je kunt ook een grotere diameter uitlaatpijp vanaf je turbo doen [heb ik ook] maar dat vergt een behoorlijke investering wil je dat doorvoeren over de gehele lengte. Je zou de roetfilter/katalisator er tussen uit kunnen halen en voor de APK weer terug zetten maar dan moet je de ECU wel vertellen dat er geen meer in zit! Ik rij zonder een enkele demper, enkel een aangepaste [Mechanische] katalisator met een lagere cpi [cell per square inch] voor een betere doorlaat [moet je wel een Diesel type nemen] en dat maakt geen belachelijk geluid.

Wat ook een leuke en relatief goedkope meerwaarde is, is een Q2 sper in je bak laten zetten. Heb ik ook in m'n 6-bak laten doen. Toch altijd leuk als je je koppel ook in de bochten kwijt kunt. Succes er verder mee ... 8)
147 Cup 3.2V6, Bertone GT Veloce Gr. II

Gebruikersavatar
GTIm
Full Member
Full Member
Berichten: 461
Lid geworden op: wo nov 12, 2008 12:59

RE: Tunen van mn 166 JTD

wo dec 10, 2008 18:20

O ja :shock: was vergeten dat in de 1.9 16-klepper een vast vliegwiel werd gebruikt maar is wat minder soepel rijden. Zelf heb ik een aangepast vliegwiel waar ook andere bus voor de drukgroep bij nodig was. Voor langeduurswedstrijden kan ik een oliepomp met koeler op de bak aansluiten waarbij ik boven de lagere versn. de retour heb laten plaatsten zodat deze smering krijgen. Aansluitpunt zit onder bij de stop.
Wat ik ook heb en niet onbelangrijk is een Diesel koeler, jawel. In vol ornaat rij ik dan met OliekoelerMotor, OliekoelerBak, Dieselkoeler, Intercooler, Waterradiator. Je wil niet weten hoe zuur ik ben als ik een stootje aan de voorkant krijg :cry: Denk er nog aan om de stuurbekrachtings spoel voor een normale koeler te vervangen omdat die dingen rottige aansluitingen hebben en nog wel eens willen gaan lekken [vlak voor je rechter voorwiel :? ]
He he, we zijn er ... :P
147 Cup 3.2V6, Bertone GT Veloce Gr. II

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Tunen van mn 166 JTD

wo dec 10, 2008 19:24

Tim, is dit de 147 voor de dieselcup waar je het over hebt?

Gebruikersavatar
Emilio
Guru
Guru
Berichten: 1025
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:43
Locatie: Almere

RE: Tunen van mn 166 JTD

wo dec 10, 2008 20:06

En waar kan je dan op uit komen met een 8v of een 16v?
De cijfers ben ik wel erg nieuwsgierig naar.
Hoe zit het met de driveability op de openbare weg?
Emilio

[s]2005 GT 1.9 JTD[/s]
1997 GTV 3.0 24V

Gebruikersavatar
GTIm
Full Member
Full Member
Berichten: 461
Lid geworden op: wo nov 12, 2008 12:59

RE: Tunen van mn 166 JTD

do dec 11, 2008 11:51

Is idd de Cup Diesel 8V van de TDC en ook in de ARC of waar ik ook maar wil rijden. Zit nu op 190pk/330Nm met de Kat. ertussen. Wil ik meer dan moet ik naar een andere pomp en/eventueel ook verstuivers. Op de opnbare weg kan prima maar niet met mijn onderstel. :cry: Meer koppel heb ik niet nodig en gaat ten koste van de Bakbetrouwbaarheid. Wel moet ik meet snelheid zien te krijgen vandaar dat de de koppel/pk verhouding wat mager lijkt. In Italië zijn ze met een 16 klepper aan de gang gegaan en daar kwamen ze niet spectaculair veel verder. Ben nu ook glas en raam bediening eruit aan het halen en moet ook met het dashboard aan de gang om gewicht eruit te halen. Daarnaast mosten we met Toyo All Weathers rijden wat zware banden zijn. Met Spettacolo Spotivo heb ik met 2 a 3 jaar oude gebruikte slicks gereden dus heb nog geen goed vergelijk daarmee. In principe zou ik met de 75TS en moeten kunnen strijden, echter mijn 147 1.9 8V JTD Cup is 1150kg en de 75's meestal ronde de 950kg. :P
147 Cup 3.2V6, Bertone GT Veloce Gr. II

Terug naar “Tuning onderwerpen”