Veloce's Giulia Super & Spider Aerodynamica
Geplaatst: zo jun 23, 2013 18:39
Nog geen projecttopic van mijn Giulia, dus eerst eens even een korte introductie.
Sinds begin 2008 in mijn bezit en al flink wat dingen aan versleuteld. De bedoeling is niet om deze auto te restaureren, maar wel door de jaren heen in topconditie te houden en waar nodig wat te verbeteren zonder daarbij te veel aan originaliteit in te leveren. Hier zal dus geen dikke 2-liter, kuipstoeltjes en Brembo's op gemonteerd worden, maar voer wel enkele subtiele veranderingen door om het rijgenot te verhogen.
Ten eerste de auto, dit betreft een hele vroege 1e serie Super uit augustus '65. De Super kwam pas begin '65 op de markt, dus deze auto heeft een hoop kenmerken en verschillen die alleen op de auto's uit de eerste productiemaanden zitten. Zo hebben de vroege 1e series iets ander kleppendeksel, andere oliepomp en deurscharnieren, maar hebben de héle vroege zoals de mijne bijvoorbeeld ook een toerenteller zonder rood gebied en oranje knipperlichtindicatoren op het dashboard. Op motorisch vlak zit er een 1600cc in met dubbele Webers en remmen doe je met Dunlop-remmen die eveneens kenmerkend voor de hele vroege 105-jes zijn. (en onderdelen daarvan zijn dúúúúr! )
In 2008/2009 is de complete techniek gereviseerd. Daarbij zijn o.a. de volledige cylinderkop gedaan, dynamo/oliepomp/onsteking en carburateurs gereviseerd en alle rubbers, ringen en seals vervangen. In 2007 was door de vorige eigenaar nog de versnellingsbak gereviseerd (bij Van Neerijnen).
Ik heb de auto gekocht van de 2e eigenaar (de eerste in NL), daarvoor reed de auto rond in de regio van Perugia. Hij is nog ongerestaureerd en volstrekt origineel, werkelijk níks aan gelast. De auto is daarom ook niet zo'n echte blinker, je ziet duidelijk dat de lak wat dunner begint te worden. Helaas is er 4 jaar geleden iemand links achter tegen de bumper op gereden, waardoor die wat krassen in delak had gemaakt en kleine blikschade had veroorzaakt. Zodoende is hij linksachter een heel klein beetje bijgespoten om de krassen weg te werken.
De laatste 2-3 jaar heb ik eigenlijk met name een paar updates uitgevoerd om hem iets beter te laten sturen. Aanvankelijk stond de Giulia op de originele 4,5Jx15" smalle wielen (met centreclips) en 155/70(!)-bandjes. Heel erg sportief was dit niet te noemen (flink wat onderstuur) dus heb ik deze vervangen door een set wielen van een Giulia Sprint GT Veloce. Deze waren oorspronkelijk ook 4,5Jx15" maar zijn nu verbreed naar 6J en voorzien van 185-brede banden.
De schokbrekers zijn vervangen door gele Koni's rondom en ook is hij ietsiepietsie verlaagd met een set Eibach-veren.
Sinds begin 2008 in mijn bezit en al flink wat dingen aan versleuteld. De bedoeling is niet om deze auto te restaureren, maar wel door de jaren heen in topconditie te houden en waar nodig wat te verbeteren zonder daarbij te veel aan originaliteit in te leveren. Hier zal dus geen dikke 2-liter, kuipstoeltjes en Brembo's op gemonteerd worden, maar voer wel enkele subtiele veranderingen door om het rijgenot te verhogen.
Ten eerste de auto, dit betreft een hele vroege 1e serie Super uit augustus '65. De Super kwam pas begin '65 op de markt, dus deze auto heeft een hoop kenmerken en verschillen die alleen op de auto's uit de eerste productiemaanden zitten. Zo hebben de vroege 1e series iets ander kleppendeksel, andere oliepomp en deurscharnieren, maar hebben de héle vroege zoals de mijne bijvoorbeeld ook een toerenteller zonder rood gebied en oranje knipperlichtindicatoren op het dashboard. Op motorisch vlak zit er een 1600cc in met dubbele Webers en remmen doe je met Dunlop-remmen die eveneens kenmerkend voor de hele vroege 105-jes zijn. (en onderdelen daarvan zijn dúúúúr! )
In 2008/2009 is de complete techniek gereviseerd. Daarbij zijn o.a. de volledige cylinderkop gedaan, dynamo/oliepomp/onsteking en carburateurs gereviseerd en alle rubbers, ringen en seals vervangen. In 2007 was door de vorige eigenaar nog de versnellingsbak gereviseerd (bij Van Neerijnen).
Ik heb de auto gekocht van de 2e eigenaar (de eerste in NL), daarvoor reed de auto rond in de regio van Perugia. Hij is nog ongerestaureerd en volstrekt origineel, werkelijk níks aan gelast. De auto is daarom ook niet zo'n echte blinker, je ziet duidelijk dat de lak wat dunner begint te worden. Helaas is er 4 jaar geleden iemand links achter tegen de bumper op gereden, waardoor die wat krassen in delak had gemaakt en kleine blikschade had veroorzaakt. Zodoende is hij linksachter een heel klein beetje bijgespoten om de krassen weg te werken.
De laatste 2-3 jaar heb ik eigenlijk met name een paar updates uitgevoerd om hem iets beter te laten sturen. Aanvankelijk stond de Giulia op de originele 4,5Jx15" smalle wielen (met centreclips) en 155/70(!)-bandjes. Heel erg sportief was dit niet te noemen (flink wat onderstuur) dus heb ik deze vervangen door een set wielen van een Giulia Sprint GT Veloce. Deze waren oorspronkelijk ook 4,5Jx15" maar zijn nu verbreed naar 6J en voorzien van 185-brede banden.
De schokbrekers zijn vervangen door gele Koni's rondom en ook is hij ietsiepietsie verlaagd met een set Eibach-veren.