Begin dit jaar is er een echt nieuwe 3.2 motor in de 166 (bouwjaar maart 2000) ingebouwd. Ik wil graag de auto papieren ook hierop aangepast hebben, omdat de wagen all-risk is verzekerd tegen een getaxeerde waarde. De verzekering maakt er nu geen probleem van, maar ik wil voorkomen dat als er ooit wat gebeurt, de verzeerking ineens tot inkeer komt en dat ik onverzekerd blijk te zijn. Als de 16 total loss is en ik ineens 0,- uitgekeerd krijg is dan erg zuur. Maar goed dan heb je eenmalig je verlies. Het wordt pas vervelend als ik ongewild iemand invalide rijd ofzo, en daar de rest van mijn leven zelf voor moet betalen. Daarom vind ik het belangrijk om alle papaieren weer kloppend te hebben met de waarheid en de motorcode.
Via de RDW en de Alfa / Fiat importieur kom ik niet hard vooruit. De 166 3.2 homologatie is niet overdraagbaar op mijn 166. Ben door een heel proces van bureaucratie heen gegaan, via een stuk of 6 verschillende ingangen maar met nul resultaat. Voor mijn gevoel zullen ze voor een groot deel gelijk hebben maar het voelt ook aan als een vorm van onwil, gewoon hoe moeizaam alles gaat "daar". Het wordt wel erg ontmoedigd als je eens netjes je zaakjes voor elkaar wil hebben...
In de laatste mails krijg ik tenslotte nog wat uitleg waarom het niet kan:
Deze zaak is nou al 6x aan mij voorbij gekomen en een oplossing vanuit de importeur is er niet. Zoals de klant al aangaf, is de enige oplossing om een aanpassing te krijgen op het kenteken een uitgebreide keuring bij de RDW.
De CVO is niet aan te passen, dat is tegen de Europese regels. Ik zou wel een verklaring kunnen maken van de verschillen van een 3.0 naar een 3.2 V6. Maar stuit dan op diverse problemen die niet zouden kloppen in een verklaring, waardoor de aanwezige certificaten voor het geluid en de emissie niet meer overeen komen. Daarbij hoeft de RDW niet akkoord te gaan met een verklaring omdat het voertuig Europees is goedgekeurd.
Er is ook bij ons wel eens met succes een verklaring afgegeven voor een aanpassing van een 156 1.8TS naar een 2.0TS. Echter de motoren waren van het zelfde bouwjaar en vielen in een Typegoedkeuring waardoor de verschillen redelijk eenvoudig op papier te zetten waren.
De 166 3.0 was een fase 2 motor en de 3.2 een fase 3, hierdoor een andere emissie test en geluid. Niet alleen de motor is anders ook de uitlaat en het inspuitsysteem regeling van 4 lambdasondes.
De RDW kan dit wel aanpassen maar dan zal het nameten van diverse waarden, een soort individuele toelating, maar niet op Euroepse Goedkeuring.
Nou heb ik op meetings opgevangen dat er wel degelijk 3.0's zijn omgebouwd naar 3.2 en via de RDW van nieuwe correcte autopapieren zijn voorzien. Als dat zo is heb ik al die extra keuringen niet nodig en kan ik op hun type goedkeuring meeliften + de standaard technische keuring.Het is niet mogelijk om een juiste verklaring op te stellen. De verschillen zijn te groot vergeleken met de 3.0 V6 Euro 2 en de 3.2 V6 Euro 3. Daarbij is het geluidcertificaat en emissie tot stand gekomen met originele uitlaat systeem en andere componenten.
De 3.2 V6 komt ook nog eens uit het face lift type van na 2003. Daarvoor heeft de fabriek voor alle motor uitvoeringen nieuwe emissietesten moeten uitvoeren.
Een verklaring berust dan niet meer op waarheden en daar kunnen wij als vertegenwoordiger van onze fabrikant niet aan meewerken.
Het betreft hier een individuele ombouw en dat verdiend een individuele keuring, uiteraard begrijp je ook dat binnen het voertuigreglement een aanpassing van het kenteken niet noodzakelijk is en dat 3.0 V6 geen problemen oplevert bij de APK keuring.
Hopende je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Nu heb ik twee vragen:
- kan iemand bevestigen dat dit zo is, want dan moet de RDW dat ook kunnen terugvinden. Met jullie bevestiging kan ik iets stelliger mijn punt maken bij de RDW als ze me weer willen afschepen.
- kent iemand een bezitter van zo'n omgebouwde 166 en zou hem met mij in contact willen brengen?
Mocht hier niks uitkomen, dan ga ik de 166 hoe dan ook aanbieden bij de RDW in Lelystad voor een totaal-keuring, dwz alsof het een nieuwe wagen betreft waarvoor nog totaal geen typegoedkeuring bestaat. Het vervelende daarvan is dat ik eerst mijn autopaieren moet inleveren, en pas papieren terugkrijg als de wagen alle keuringen, emissie, technisch, weggedrag, geluid ( dit weekend komt daarvoor -helaas- de originele uitlaat er terug onder ipv de 1.5 ovaal link & rechts) etc met succes heeft doorlopen. Stel dat er wat met de emissie zou zijn, dan mag ik vanaf dat moment offcieel niet meer met de 166 de weg op. Niet dat ik problemen verwacht, alles is tip top in orde technisch, maar het blijft toch een risico dat er ergens toch iets gevonden zou worden.
Iedereen die wat weet, alle hulp wordt erg gewaardeerd.