Gebruikersavatar
Animale Bianco
Full Member
Full Member
Berichten: 287
Lid geworden op: zo aug 17, 2008 11:28
Locatie: Den Haag

RDW keuring / homologatie ombouw 3.0 >>> 3.2 KLAAR

vr sep 30, 2011 18:59

Beste iedereen, ik lees heer vakerd an dat ik ppost. Vaak als ik post zijn het dan gelijk vragen omdat ik ergens mee zit.. Deze keer dus ook :oops:

Begin dit jaar is er een echt nieuwe 3.2 motor in de 166 (bouwjaar maart 2000) ingebouwd. Ik wil graag de auto papieren ook hierop aangepast hebben, omdat de wagen all-risk is verzekerd tegen een getaxeerde waarde. De verzekering maakt er nu geen probleem van, maar ik wil voorkomen dat als er ooit wat gebeurt, de verzeerking ineens tot inkeer komt en dat ik onverzekerd blijk te zijn. Als de 16 total loss is en ik ineens 0,- uitgekeerd krijg is dan erg zuur. Maar goed dan heb je eenmalig je verlies. Het wordt pas vervelend als ik ongewild iemand invalide rijd ofzo, en daar de rest van mijn leven zelf voor moet betalen. Daarom vind ik het belangrijk om alle papaieren weer kloppend te hebben met de waarheid en de motorcode.

Via de RDW en de Alfa / Fiat importieur kom ik niet hard vooruit. De 166 3.2 homologatie is niet overdraagbaar op mijn 166. Ben door een heel proces van bureaucratie heen gegaan, via een stuk of 6 verschillende ingangen maar met nul resultaat. Voor mijn gevoel zullen ze voor een groot deel gelijk hebben maar het voelt ook aan als een vorm van onwil, gewoon hoe moeizaam alles gaat "daar". Het wordt wel erg ontmoedigd als je eens netjes je zaakjes voor elkaar wil hebben...

In de laatste mails krijg ik tenslotte nog wat uitleg waarom het niet kan:
Deze zaak is nou al 6x aan mij voorbij gekomen en een oplossing vanuit de importeur is er niet. Zoals de klant al aangaf, is de enige oplossing om een aanpassing te krijgen op het kenteken een uitgebreide keuring bij de RDW.

De CVO is niet aan te passen, dat is tegen de Europese regels. Ik zou wel een verklaring kunnen maken van de verschillen van een 3.0 naar een 3.2 V6. Maar stuit dan op diverse problemen die niet zouden kloppen in een verklaring, waardoor de aanwezige certificaten voor het geluid en de emissie niet meer overeen komen. Daarbij hoeft de RDW niet akkoord te gaan met een verklaring omdat het voertuig Europees is goedgekeurd.
Er is ook bij ons wel eens met succes een verklaring afgegeven voor een aanpassing van een 156 1.8TS naar een 2.0TS. Echter de motoren waren van het zelfde bouwjaar en vielen in een Typegoedkeuring waardoor de verschillen redelijk eenvoudig op papier te zetten waren.

De 166 3.0 was een fase 2 motor en de 3.2 een fase 3, hierdoor een andere emissie test en geluid. Niet alleen de motor is anders ook de uitlaat en het inspuitsysteem regeling van 4 lambdasondes.

De RDW kan dit wel aanpassen maar dan zal het nameten van diverse waarden, een soort individuele toelating, maar niet op Euroepse Goedkeuring.
Het is niet mogelijk om een juiste verklaring op te stellen. De verschillen zijn te groot vergeleken met de 3.0 V6 Euro 2 en de 3.2 V6 Euro 3. Daarbij is het geluidcertificaat en emissie tot stand gekomen met originele uitlaat systeem en andere componenten.

De 3.2 V6 komt ook nog eens uit het face lift type van na 2003. Daarvoor heeft de fabriek voor alle motor uitvoeringen nieuwe emissietesten moeten uitvoeren.

Een verklaring berust dan niet meer op waarheden en daar kunnen wij als vertegenwoordiger van onze fabrikant niet aan meewerken.

Het betreft hier een individuele ombouw en dat verdiend een individuele keuring, uiteraard begrijp je ook dat binnen het voertuigreglement een aanpassing van het kenteken niet noodzakelijk is en dat 3.0 V6 geen problemen oplevert bij de APK keuring.

Hopende je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Nou heb ik op meetings opgevangen dat er wel degelijk 3.0's zijn omgebouwd naar 3.2 en via de RDW van nieuwe correcte autopapieren zijn voorzien. Als dat zo is heb ik al die extra keuringen niet nodig en kan ik op hun type goedkeuring meeliften + de standaard technische keuring.

Nu heb ik twee vragen:
- kan iemand bevestigen dat dit zo is, want dan moet de RDW dat ook kunnen terugvinden. Met jullie bevestiging kan ik iets stelliger mijn punt maken bij de RDW als ze me weer willen afschepen.

- kent iemand een bezitter van zo'n omgebouwde 166 en zou hem met mij in contact willen brengen?

Mocht hier niks uitkomen, dan ga ik de 166 hoe dan ook aanbieden bij de RDW in Lelystad voor een totaal-keuring, dwz alsof het een nieuwe wagen betreft waarvoor nog totaal geen typegoedkeuring bestaat. Het vervelende daarvan is dat ik eerst mijn autopaieren moet inleveren, en pas papieren terugkrijg als de wagen alle keuringen, emissie, technisch, weggedrag, geluid ( dit weekend komt daarvoor -helaas- de originele uitlaat er terug onder ipv de 1.5 ovaal link & rechts) etc met succes heeft doorlopen. Stel dat er wat met de emissie zou zijn, dan mag ik vanaf dat moment offcieel niet meer met de 166 de weg op. Niet dat ik problemen verwacht, alles is tip top in orde technisch, maar het blijft toch een risico dat er ergens toch iets gevonden zou worden.

Iedereen die wat weet, alle hulp wordt erg gewaardeerd.
Laatst gewijzigd door Animale Bianco op ma jun 18, 2012 11:04, 3 keer totaal gewijzigd.
Spec: 258pk / 287Nm
Tune: KW Var.2 - Carbon GTA-Line tube - EtaBeta 20" Tettsut black - 225/30 R20 - SkyTune 2x TwinOval - Novitec soundpipe - Momo Millenium Evo - Ferodo DS2500 - CTF grooved discs - carbon plenum - F430 throttle body - BMC CDA

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

RE: RDW keuring / homologatie ombouw pre fl 3.0 naar 3.2 - h

vr sep 30, 2011 19:33

ga dan eerst langs de garage om het te laten keuren, gewoon om te kijken of er wat mee is.
dan kunnen zij/jij het repareren en kun je hem naar de RDW brengen om hem om te keuren.

als er iets met het CO(emissie) zou zijn komt dat te voorschijn op de keuring.

daarna kun je gerust je auto naar de RDW brengen voor herkeuring
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8022
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: RDW keuring / homologatie ombouw pre fl 3.0 naar 3.2 - h

vr sep 30, 2011 20:02

Het klinkt misschien arrogant maar zou je niet gewoon een originele 3.2 kopen? Ja dat is mosterd na de maaltijd maar dan ben van al dit gezeik af (HOE GOED BEDOELD OOK VAN JE, LAAT DAAR GEEN MISVERSTAND OVER BESTAAN)
Deze auto verkopen met de mededeling dat er een 3.2 in hangt en een 3.2 als basis nemen voor al je plannen... :wink:

Is zuur na al dat werk dat begrijp ik ook, maar stel dat je het niet voor elkaar krijgt en je dus straks een auto zonder papieren overhoudt... :?

Ben samen met jou verbaast waarom deze aanpassing (waar nota bene een affabriek versie van bestaat) zoveel bureaucratische voeten in de aarde moet hebben. Ik ken forumleden die in ouwe benzine hokken moderne dieselblokken hebben gebouwd en het gewoon gekeurd kregen.. :shock:

In ieder geval suc6 ermee, grtz,fRank

Gebruikersavatar
Animale Bianco
Full Member
Full Member
Berichten: 287
Lid geworden op: zo aug 17, 2008 11:28
Locatie: Den Haag

RE: RDW keuring / homologatie ombouw pre fl 3.0 naar 3.2 - h

vr sep 30, 2011 20:09

Niet arrogant Frank, logisch zelfs als ik altijd van plan was geweest een 3.2 ervan te maken. De auto was al ruim 2 jaar klaar zoals ik hem wilde met velgen en andere optische aanpassingen, toen de 3.0 vastliep. Op zoek naar een goed ander blok kwam ik een buitenkansje tegen in de vorm van een verse 3.2. Voor mij was de keus toen snel gemaakt, voor mijn gevoel beter dan een revisie motor of een tweedehands met bv 40k of 60k op de teller, en als bonus ook nog een extra span trappelende hoefjes. Dus ipv een reparatie aan de 166 zelfs nog een upgrade :-)
Spec: 258pk / 287Nm
Tune: KW Var.2 - Carbon GTA-Line tube - EtaBeta 20" Tettsut black - 225/30 R20 - SkyTune 2x TwinOval - Novitec soundpipe - Momo Millenium Evo - Ferodo DS2500 - CTF grooved discs - carbon plenum - F430 throttle body - BMC CDA

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8022
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: RDW keuring / homologatie ombouw pre fl 3.0 naar 3.2 - h

vr sep 30, 2011 20:25

Ja snap ik, voortschrijdend inzicht enzo... :lol:

Blijf t meer dan sneu vinden dat iemand die graag 100% in orde wil zijn zo betutteld wordt, bah NL regeltjesland. :sick:

Suc6 man,grtz,fRank

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6848
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: RDW keuring / homologatie ombouw pre fl 3.0 naar 3.2 - h

vr sep 30, 2011 21:21

Gaat niet goedkomen ben ik bang.... :(

Nummer van de originele motor in de 3,2 slaan is de makkelijkste en goedkoopste optie..
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

Re: RE: RDW keuring / homologatie ombouw pre fl 3.0 naar 3.2

vr sep 30, 2011 21:28


Nummer van de originele motor in de 3,2 slaan is de makkelijkste en goedkoopste optie..
+1
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Chevron
Newbie
Newbie
Berichten: 46
Lid geworden op: vr sep 15, 2006 09:17

RE: RDW keuring / homologatie ombouw pre fl 3.0 naar 3.2 - h

vr sep 30, 2011 23:31

Moet geen probleem zijn om deze goedgekeurd te krijgen, de 40% vermogens eis is komen te vervallen.
Als alles deugelijk is gemonteerd is het geen probleem om de 3.2 op kenteken te krijgen.

Voorbeeld is mijn Berlingo, standaard een 19D met 70 pk.
Nu een XM TD 12 blok met standaard 110 pk volgens de gegevens, levert nu 160+ pk,s
Goedgekeurd zonder problemen, zolang alles maar deugelijk en netjes gemonteerd is.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6848
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: RE: RDW keuring / homologatie ombouw pre fl 3.0 naar 3.2

za okt 01, 2011 01:42

Moet geen probleem zijn om deze goedgekeurd te krijgen, de 40% vermogens eis is komen te vervallen.
Als alles deugelijk is gemonteerd is het geen probleem om de 3.2 op kenteken te krijgen.

Voorbeeld is mijn Berlingo, standaard een 19D met 70 pk.
Nu een XM TD 12 blok met standaard 110 pk volgens de gegevens, levert nu 160+ pk,s
Goedgekeurd zonder problemen, zolang alles maar deugelijk en netjes gemonteerd is.
laat me raden; de Berlingo is van voor '98 ? :roll:

Auto's na '98 gelden helaas iets andere eisen voor. :( Dan kan er alleen iets ingebouwd worden als je aantoont dat je aan een andere typegoedkeuring voldoet, met andere woorden; de auto moet op die manier door de fabriek geleverd zijn. Je kunt je 147 1.6 dus wel omkeuren naar een 3,2 GTA als je alles ombouwt maar als je alles GTA maakt en er een 2.5 inhangt krijg je hem niet omgekeurd. :?
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Chevron
Newbie
Newbie
Berichten: 46
Lid geworden op: vr sep 15, 2006 09:17

RE: RDW keuring / homologatie ombouw pre fl 3.0 naar 3.2 - h

za okt 01, 2011 09:02

Klopt je hebt helemaal gelijk, helemaal niet bij stil gestaan dat het hier gaat om een Alfa van na 1997.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6848
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: RE: RDW keuring / homologatie ombouw pre fl 3.0 naar 3.2

za okt 01, 2011 09:22

Ik ken forumleden die in ouwe benzine hokken moderne dieselblokken hebben gebouwd en het gewoon gekeurd kregen.. :shock:
:lol: En we hebben nog veel meer van die achterlijke combinaties gebouwd en goedgekeurd gekregen.. :wink: Alleen zijn dat dus wel allemaal auto's van voor 1998. :wink: Vanaf dat moment is er iets met de Europeses typegoedkeuring oid waardoor het allemaal moeilijk wordt. :? Wij beginnen er niet aan om iets om te bouwen van na 1997 in ieder geval. :(
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: RDW keuring / homologatie ombouw pre fl 3.0 naar 3.2 - h

zo okt 02, 2011 21:53

Auw.... (2x) Ik zie zo ook wel twee mogelijkheden (iets met identiteit) maar die bevinden zich wel in een grijs gebied... (nou ja eigenlijk zwart)

Succes met het vervolg en jouw keuzes!
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Rendy
Newbie
Newbie
Berichten: 48
Lid geworden op: zo apr 13, 2008 21:48
Locatie: Bladel

RE: RDW keuring / homologatie ombouw pre fl 3.0 naar 3.2 - h

ma okt 03, 2011 10:29

Neem eens contact op met Stephan vn Squadra Tuning.
Die heeft zelf een GTV met 2 V6 motoren, dat alles staat gewoon netjes op papier.
*verkocht* Alfa 145 1.4 IE *verkocht*
*verkocht* Alfa 156 1.8 TS G3 Nero *verkocht*
*overleden* Alfa 146 1.6 TS BLU GOLFO MET *overleden*
*verkocht* Alfa 156 1.9 JTD Bianco *verkocht*
Alfa 155 2.0 TS Blue Lord
Alfa 155 2.5 V6

Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3035
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

RE: RDW keuring / homologatie ombouw pre fl 3.0 naar 3.2 - h

ma okt 03, 2011 11:06

Datum eerste toelating staat op 24-03-2000 en is op 1-08-2010 op kenteken gezet.
Ik weet niet wanneer die nieuwe regelgeving precies in gegaan is, maar misschien dat hier een oorzaak ligt :?:
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Gebruikersavatar
Bullettooth
Full Member
Full Member
Berichten: 338
Lid geworden op: vr jan 04, 2008 22:21
Locatie: Ospel

RE: RDW keuring / homologatie ombouw pre fl 3.0 naar 3.2 - h

ma okt 03, 2011 12:16

Moet volgens mij allemaal niet zo moeilijk zijn.

Ik zal even het email adres opvragen van iemand, die zijn 156 2.0 JTS heeft omgebouwd tot 3.2 GTA. Hij is bij de RDw geweest en heeft alles op papier. kost €1112,- of zo..
Huidig:
155 WB V6
156 GTA SW Q2

Gehad:
156 2.0 TS SW Q2
156 1.8 TS berlina
156 1.8 TS SW G3
75 2.0TS '91
75 2.0TS '90
155 2.0TS
155 SB V6
90 3.0 V6.
90 2.0 Motronic.
33 1.7 8v, compleet omgebouwd naar 16v.

Terug naar “Algemene Technische vragen”