Gebruikersavatar
dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5251
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Venlo
Contacteer: Website

Uitvallen 155 2.0 16V

wo nov 16, 2011 09:05

Daar sta je dan op een druk kruispunt....

Vanmorgen (koud) thuis weggereden.
Koelvloeistof begon op temperatuur te komen (70 graden volgens dashboardmeter), de motor plofte een paar keer (toerenteller sloeg naar "0").

Daarna: stilte.
Niet meer aanslaan, of heel even om meteen weer te sterven.
Startmotor/accu doen het nog!

???
It's not easy, being green (kermit)

Gebruikersavatar
Bullettooth
Full Member
Full Member
Berichten: 338
Lid geworden op: vr jan 04, 2008 22:21
Locatie: Ospel

RE: Uitvallen 155 2.0 16V

wo nov 16, 2011 09:08

BDP sensor!?
Huidig:
155 WB V6
156 GTA SW Q2

Gehad:
156 2.0 TS SW Q2
156 1.8 TS berlina
156 1.8 TS SW G3
75 2.0TS '91
75 2.0TS '90
155 2.0TS
155 SB V6
90 3.0 V6.
90 2.0 Motronic.
33 1.7 8v, compleet omgebouwd naar 16v.

Gebruikersavatar
dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5251
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Venlo
Contacteer: Website

RE: Uitvallen 155 2.0 16V

wo nov 16, 2011 09:10

Zat ik met mijn nontechnisch verstand ook al aan te denken....
It's not easy, being green (kermit)

Gebruikersavatar
dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5251
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Venlo
Contacteer: Website

RE: Uitvallen 155 2.0 16V

zo nov 20, 2011 22:07

Blijft vreemd:
Vandaag heeft de auto "het" gewoon gedaan, probleemloos.
Het lijkt er op dat het probleem zich alleen voordoet bij lage temperaturen (rond of onder het vriespunt).
Na afkoelen is de motor ook dan weer normaal te starten maar zal na korte tijd weer uitvallen.

Ideeën?
It's not easy, being green (kermit)

rutgerdow
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 868
Lid geworden op: ma mar 01, 2010 11:55
Locatie: Delden

RE: Uitvallen 155 2.0 16V

zo nov 20, 2011 22:16

Zoals Toon al zei: bdp
Als deze niet meer goed werkt dan is die storing vaak temperatuur afhankelijk.
en je motor is 100% afhankelijk van een goed bdp signaal: even geen signaal en hij zal direct afslaan.

Ik heb hier nog wel een gebruikte bdp liggen van een 2.0 16v
De bdp is met een krik op straat nog net te vervangen, maar je komt er wel heel erg slecht bij:
hij zit me 1 inbus boutje vast.
Rutger
155 2.0 ts 16v G3 evo 6-bak blue nord 1997
Citroen Berlingo multispace 1.6 16v

Gebruikersavatar
dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5251
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Venlo
Contacteer: Website

RE: Uitvallen 155 2.0 16V

zo nov 20, 2011 22:27

O-kay... maar waarom is het dan zo sterk afhankelijk van de buitentemperatuur?
Vorig jaar in de winter heb ik eigenlijk dezelfde problemen gehad, en toen de buitentemperatuur weer hoger werd waren alle problemen met de motor verdwenen.
It's not easy, being green (kermit)

Gebruikersavatar
Bullettooth
Full Member
Full Member
Berichten: 338
Lid geworden op: vr jan 04, 2008 22:21
Locatie: Ospel

RE: Uitvallen 155 2.0 16V

ma nov 21, 2011 09:58

BDP sensor is een indutieve sensor. Dat wil zeggen een hoopp koperdraad opgewikkte (erg dun).

Ergens knapt/scheurt een draadje met het gevolg dat er geen signaal meer wordt afgegeven. Onder invloed van temperatuurs verschillen zet deze uit en krimpt hij ook weer. Dit is vaak net genoeg om wel doen wel niet meer te laten werken!
Huidig:
155 WB V6
156 GTA SW Q2

Gehad:
156 2.0 TS SW Q2
156 1.8 TS berlina
156 1.8 TS SW G3
75 2.0TS '91
75 2.0TS '90
155 2.0TS
155 SB V6
90 3.0 V6.
90 2.0 Motronic.
33 1.7 8v, compleet omgebouwd naar 16v.

Gebruikersavatar
Bullettooth
Full Member
Full Member
Berichten: 338
Lid geworden op: vr jan 04, 2008 22:21
Locatie: Ospel

RE: Uitvallen 155 2.0 16V

ma nov 21, 2011 10:00

De BDP sensor is een inductieve opnemer. Dat wil zeggen een hoop koperdraad opgewikkeld (erg dun).

Ergens knapt/scheurt een draadje met het gevolg dat er geen signaal meer wordt afgegeven. Onder invloed van temperatuurs verschillen zet de senor uit en krimpt hij ook weer. Dit is vaak net genoeg om wel doen wel niet meer te laten werken, omdat de draadbreuk weer even wel/geen contact maakt.
Huidig:
155 WB V6
156 GTA SW Q2

Gehad:
156 2.0 TS SW Q2
156 1.8 TS berlina
156 1.8 TS SW G3
75 2.0TS '91
75 2.0TS '90
155 2.0TS
155 SB V6
90 3.0 V6.
90 2.0 Motronic.
33 1.7 8v, compleet omgebouwd naar 16v.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Uitvallen 155 2.0 16V

ma nov 21, 2011 12:48

Dan zou hij in de zomer nog slechter moeten werken dan in de winter. Toch kan het best de BDP zijn hoor, maar wat het dan vorig jaar geweest is? Ik zou sowieso even kijken welke temperaturen inlaatlucht en koelvloeistof de ECU denkt te zien, daar kan ook nog iets niet mee in orde zijn tenslotte.

rutgerdow
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 868
Lid geworden op: ma mar 01, 2010 11:55
Locatie: Delden

RE: Uitvallen 155 2.0 16V

ma nov 21, 2011 13:34

Als ie uitvalt en daarna niet wil aanslaan, dan is de bdp een goeie kandidaat.
kvs temp sensor is een goeie tweede. Derde de lhm sensor.
Rutger
155 2.0 ts 16v G3 evo 6-bak blue nord 1997
Citroen Berlingo multispace 1.6 16v

Gebruikersavatar
dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5251
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Venlo
Contacteer: Website

RE: Uitvallen 155 2.0 16V

wo nov 23, 2011 12:37

Thnx again, komend weekend gaan we ermee aan de slag. Tot die tijd toerbodiezel ik 8-[

lhm = luchthoeveelheidmeter btw???
It's not easy, being green (kermit)

Gebruikersavatar
dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5251
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Venlo
Contacteer: Website

RE: Uitvallen 155 2.0 16V

za nov 26, 2011 21:14

Esvida kan er niet bij..... :shock: :?

Is daar echt bij te komen zonder bv het uitlaatspruitstuk te demonteren en zoja: hoe dan?????
It's not easy, being green (kermit)

rutgerdow
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 868
Lid geworden op: ma mar 01, 2010 11:55
Locatie: Delden

Re: RE: Uitvallen 155 2.0 16V

za nov 26, 2011 22:11

Esvida kan er niet bij..... :shock: :?

Is daar echt bij te komen zonder bv het uitlaatspruitstuk te demonteren en zoja: hoe dan?????
De bdp? Het is mij gelukt op straat met een krik en daarna een week lang nog een afdruk van
het subframe in m'n onderarm.......

Wil je ruimte hebben dan moet je of inlaatspruitstuk demonteren of subframe laten zakken.....
Rutger
155 2.0 ts 16v G3 evo 6-bak blue nord 1997
Citroen Berlingo multispace 1.6 16v

Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3035
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

RE: Uitvallen 155 2.0 16V

za nov 26, 2011 22:25

Is het niet practischer om je rechterwiel te verwijderen, kunstof kapjes voor de toegang tot je distributiegedeelte...... Kun je zo bij de bdp sensor ;)

Gebruikersavatar
dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5251
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Venlo
Contacteer: Website

RE: Uitvallen 155 2.0 16V

za nov 26, 2011 22:33

Keep 'm coming! 8)
Uiteraard mag degene die roept dat het gewoon kan zonder demontage en verminkingen het komen demonstreren :lol:
Als het subframe los moet, is dan de wiel-uitlijning ook foetsie eigenlijk?
It's not easy, being green (kermit)

Terug naar “Algemene Technische vragen”