Gebruikersavatar
wim V8
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 574
Lid geworden op: di jun 09, 2009 22:31

RE: Welk type bougie.

ma okt 03, 2011 13:04

Gehad:Montreal '74. 90-BU-21.Die vertoeft nu in Dubai, roest nooit meer!

Gebruikersavatar
Bullettooth
Full Member
Full Member
Berichten: 338
Lid geworden op: vr jan 04, 2008 22:21
Locatie: Ospel

Re: RE: Welk type bougie.

ma okt 03, 2011 14:26


Opmerking over grafietpoederkabels kan ik volledig onderschrijven. Vorig jaar setje standaard bosch siliconen kabels gekocht voor 75TS (met gewone SAE "zandloper aansluiting") en van die dingen is gemiddelde weerstandwaarde in 1 1/2 jaar tijd en 7000km meer dan 40% opgelopen!!
Het kost niet zo veel (E50 voor 10 kabels) maar het is niet veel ook, viel me eerlijk gezegd nogal tegen. Heb die bosch set notabene nog wel eens aangeraden aan iemand. :oops:

Gr DJ
Mmm, dat was ik!! :(

Moet mijn neef even vragen of hij ze al gekocht heeft!?


Wat kan ik beter doen, althans, doorgeven!?
Huidig:
155 WB V6
156 GTA SW Q2

Gehad:
156 2.0 TS SW Q2
156 1.8 TS berlina
156 1.8 TS SW G3
75 2.0TS '91
75 2.0TS '90
155 2.0TS
155 SB V6
90 3.0 V6.
90 2.0 Motronic.
33 1.7 8v, compleet omgebouwd naar 16v.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8833
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: Welk type bougie.

ma okt 03, 2011 15:02


Opmerking over grafietpoederkabels kan ik volledig onderschrijven. Vorig jaar setje standaard bosch siliconen kabels gekocht voor 75TS (met gewone SAE "zandloper aansluiting") en van die dingen is gemiddelde weerstandwaarde in 1 1/2 jaar tijd en 7000km meer dan 40% opgelopen!!
Het kost niet zo veel (E50 voor 10 kabels) maar het is niet veel ook, viel me eerlijk gezegd nogal tegen. Heb die bosch set notabene nog wel eens aangeraden aan iemand. :oops:

Gr DJ
Mmm, dat was ik!! :(

Moet mijn neef even vragen of hij ze al gekocht heeft!?


Wat kan ik beter doen, althans, doorgeven!?
En ik ;) Dat die dingen zo slecht zijn wist ik niet, ik heb net weer een setje besteld voor de auto van Marian. Aan de andere kant, die set kost iets van 6 tientjes, en een Beru-set 270 euro :shock: Dus ik kan 4 keer een set siliconenkabels kopen en nog steeds geld overhouden... Laat ik nou om het jaar die kabels moeten vervangen omdat de weerstand te hoog wordt... Omdat de horizon van een 75 niet per definitie op 4 jaar en verder ligt durf ik die siliconendingen wel aan.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Jan M
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 578
Lid geworden op: vr feb 02, 2007 19:02
Locatie: Ridderkerk

RE: Welk type bougie.

ma okt 03, 2011 16:16

'k heb het ook niet zo op Golden Lodge. Deze komt uit een V6 op 5 cilinders. Mist de middelelektrode en nog geen 1000km oud.
Zo in de lucht geeft hij nog wel een vonk, onder druk in de cilinder, totaal niet.
Met het ontstekingspistool zelfs geen flits, dus geen energie door de kabel.
Omdat de bobine op 1 cilinder z'n energie niet kwijt kon ook deze ingebrand en dus moeten vervangen.

Afbeelding

Afbeelding

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Welk type bougie.

ma okt 03, 2011 16:38

Elke bougie kan stuk gaan en elk merk heeft zo z'n uitval. Het ene misschien meer dan het andere, ongetwijfeld ook afhankelijk van exacte type enzovoorts.

Ik roep NGK (Iridium) omdat ik die ken, maar ik heb geen enkele aanwijzing dat die van Denso of andere merken slechter zouden zijn hoor. Platinums zijn ook prima, maar kosten gewoon meer en hebben een iets slechtere koude start dan Iridium.

Dat Iridium komt puur uit de ervaring dat ook bij moderne "normale" bougies de prestaties al vrij snel minder worden. Ook al heb je een vervangingstermijn van 12000, 20.000 of zelfs 60.000 km (TS 16V 100pk bougies), als je op de helft zit van die termijn, zijn ze al niet zo lekker meer als frisse. Ik maak veel kilometers met m'n dagelijkse auto en de "plezierauto" moet gewoon goed rijden en krijgt behoorlijk op z'n donder. In beide gevallen vind ik de investering wel de moeite.

Ik lees al diverse reacties van mensen die goed hebben nagedacht over de totale weerstand van de hoogspanningskring. Die weerstand is van belang om het voltage waarbij de vonk overspringt te bepalen en de hoeveelheid energie per tijdseenheid die er dan vrij komt te regelen. Teveel energie ineens en je vonk duurt heel kort. Als de vlam dan uitgaat, krijg je een misfire. Te weinig energie en je vonk is zwak, of komt helemaal niet. Die weerstand moet dus wel redelijk kloppen met waar de ontsteking op ontworpen is. Solid copper core draad is de bom in combinatie met de juiste weerstand in de dop/bougie, maar geeft wel relatief veel storing op electronica in de auto. Let dus wel op dat je in dat geval geen sensorbedrading in de buurt van je bougiekabels hebt lopen en zorg dat je ECU een goede eigen voeding krijgt, liefst met een filter er tussen.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4366
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: RE: Welk type bougie.

ma okt 03, 2011 16:57


Opmerking over grafietpoederkabels kan ik volledig onderschrijven. Vorig jaar setje standaard bosch siliconen kabels gekocht voor 75TS (met gewone SAE "zandloper aansluiting") en van die dingen is gemiddelde weerstandwaarde in 1 1/2 jaar tijd en 7000km meer dan 40% opgelopen!!
Het kost niet zo veel (E50 voor 10 kabels) maar het is niet veel ook, viel me eerlijk gezegd nogal tegen. Heb die bosch set notabene nog wel eens aangeraden aan iemand. :oops:

Gr DJ
Mmm, dat was ik!! :(

Moet mijn neef even vragen of hij ze al gekocht heeft!?


Wat kan ik beter doen, althans, doorgeven!?
Ja sorry wist ik toen ook nog niet. Je bent trouwens niet de enige aan wie ik de bosch set had doorgegeven.....
Maar in mijn geval gaat om een gasauto en die zijn stuk gevoeliger op de ontsteking. (simpel gezegd gas ontsteekt moeilijker, is ook klopvaster dan benzine)
Wat Yuri zegt is ook zeker waar. De de plug and play alternatieven (Beru kabelset, Magnecor kabelset) zijn behoorlijk duur. Vandaar dat ik ook eerst z'on simpele bosch set had gekocht (is niet mijn auto danwel portemonnee , voor mijn eigen racer had ik na wat problemen de beurs al eerder getrokken voor nieuwe kabels en nieuwe bobines)
Als de auto een blijvertje is zou ik zeggen investeer in goed spul. Als dat niet zeker is gewoon een set siliconenkabels erop voor E50 en met een benzineauto kan je waarschijnlijk weer probleemloos jaar of twee vooruit.
Risico is alleen dat het goede spul steeds lastiger te vinden is.

Gr,
DJ

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8833
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Welk type bougie.

ma okt 03, 2011 17:04

Overigens ga ik bij het nu bestelde setje standaard siliconenkabels het verloop van de weerstand over de tijd eens monitoren, dit ter lering ende vermaeck. Helaas heb ik een paar maanden geleden niet de weerstanden gemeten van de set bougiekabels die ik toen nieuw op mijn dagelijkse TS heb geknoopt, dus daar heb ik geen goede beginmeting van. Hoe dan ook, met 2 auto's zou ik misschien toch al een voorzichtige trend kunnen ontwaren.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Jan M
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 578
Lid geworden op: vr feb 02, 2007 19:02
Locatie: Ridderkerk

RE: Welk type bougie.

ma okt 03, 2011 20:35

Elke bougie kan stuk gaan en elk merk heeft zo z'n uitval
Wat WhizzMan hier schrijft is natuurlijk ook zo.
Vroeger gebruikte ik Champion (Simca) en had daar eigenlijk nooit problemen mee.
Maar als je de diverse negatieve ervaringen over GL leest + deze eigen ervaring hoeft GL van mij ook niet meer.
Ik heb begrepen dat de GL bougies niet meer gemaakt worden en dus teren op oude voorraad terwijl bij andere
merken de ontwikkeling gewoon doorgaat.
Nu kaarsen van Bosch en dat bevalt prima. Deze heeft het schroefdopje, dus past op beide typen kabels.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4366
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: Welk type bougie.

di okt 04, 2011 08:57

Voor de volledigheid:

Voor warmere motor (track days, motor op gas) gebruikte ik denso Q20 PU, toen die niet meer leverbaar waren NGK BCP 7ES, die hebben tegenwoordig ook geen losse dopjes meer. Als je dat wel wilt: Beru Z64

Standaard toepassing (zoals in de lijsten van diverse bougiesleveranciers) denso Q22 PRU, NGK BCP6 ES of Beru Z29 als je losse dopjes wilt.
Overigens, toen ik bij mijn in de buurt al nergens meer NGK's met losse dopjes kon vinden waren die elders in NL nog gewoon te koop.....
Oude voorraad? Ander toeleverkanaal?

Dus gewoon kijken wat voor bougiekabels je hebt/wilt en wat je aan bougies kan bestellen. Opletten dus.

Je kan natuurlijk ook prima een bosch of champion nemen maar daar heb ik zo gauw geen types van bij de hand.


Gr,
DJ

Gebruikersavatar
Stef33
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do jun 16, 2005 18:07
Locatie: Rotterdam

Re: RE: Welk type bougie.

di okt 04, 2011 10:02

'k heb het ook niet zo op Golden Lodge. Deze komt uit een V6 op 5 cilinders. Mist de middelelektrode en nog geen 1000km oud.
Ik moet ook nog ergens een foto hebben van een GL zonder middenelektrode uit m'n eerste 33. Zal hem eens inscannen als ik hem weer tegen kom.
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Welk type bougie.

di okt 04, 2011 10:24

Overigens, toen ik bij mijn in de buurt al nergens meer NGK's met losse dopjes kon vinden waren die elders in NL nog gewoon te koop.....
Oude voorraad? Ander toeleverkanaal?
NGK in Nederland komt via de Europese importeur uit Duitsland. Officieel is dat de enige die aan groothandels mag leveren in Nederland en die mogen weer als enige de winkels/dealers bedienen. Als je probeert via een andere NGK-importeur of rechtstreeks bij de importeur te bestellen als garage, krijg je nee te horen. Er blijven grijze kanalen bestaan natuurlijk, maar NGK werkt die zwaar tegen.

De importeurs kunnen per 10.000 stuks aangeven welke warmtegraad ze willen hebben en of er wel of niet SAE of M3 op moet zitten, of er wel of niet dopjes bij zitten in het geval van M3 en welke electrodeafstand de bougies op gezet moeten worden en dergelijke. Ik had geinformeerd of de iridiums voor de 16V boxer en/of voor de 16V TS in andere specs te leveren waren, maar ik kreeg te horen dat ik er dan minimaal 10.000 moest bestellen. Omdat ik die zelf niet op denk te krijgen, heb ik het daar maar bij gelaten en mensen geadviseerd andere kabels op hun 16V boxer te zetten en dopjes te regelen voor hun 16V TS. Uiteindelijk bepaalt de importeur dus de details qua uitvoering, verpakking en dergelijke. Als je wilt weten waarom er geen M3 meer op jouw favoriete bougies zitten, kan je het beste bij NGK in Duitsland zijn, met wat geluk zit daar iemand die nog antwoord wil geven ook. In de UK zijn ze daar heel netjes in, maar de Duitsers zijn nogal aan hun pyramideverkoop gehecht, dus het kan zijn dat ze je naar de plaatselijke herbalife-outlet doorsturen.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8833
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Welk type bougie.

di okt 04, 2011 18:52

Zo, een setje Bosch grafietkernkabels gehaal en doorgemeten:

Kabels onderste verdeler: bobine - 6,9kOhm, cil 1 - 7,3kOhm, cil 2 - 8,4kOhm, cil 3 - 8,8kOhm, cil 4 - 10,2kOhm
Kabels bovenste verdeler: bobine - 7,8kOhm, cil 1 - 6,4kOhm, cil 2 - 7,7kOhm, cil 3 - 8,3 kOhm, cil 4 - 9,0kOhm

Van de week monteren en daarna regelmatig opnieuw meten :lol:
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8833
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Welk type bougie.

di okt 11, 2011 09:28

Nog maar even terugkomend op de set Bosch-bougiekabels: dat is niet het mooiste wat ik ooit van Bosch heb gezien. Zo had men er geen rekening mee gehouden dat een 75TS van die mooie rubber moffen over de bobines heeft zitten, en rubber doppen over de bobinezijde van de kabels gestoken. Deze rubbers lieten zich echter niet bepaald eenvoudig verwijderen, dus moest ik al meteen de zijkniptang hanteren... Goed, voor 60 euro per 10 kabels moet je misschien niet te kritisch zijn, maar elegant is anders. De set kabels die ik eerder dit jaar had gekocht was van het AD huismerk en die waren beter in dat opzicht, maar nu (tijdelijk?) niet meer leverbaar.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Welk type bougie.

di okt 11, 2011 17:08

Je zou bijna een doos bougiepluggen, verdeelkapstekkers, een rol kabel en een hippe krimptang gaan kopen he? Kennelijk is er goud geld te verdienen in deze business. Zou de naam monster spark plug cable nog vrij zijn? ;)

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Welk type bougie.

di okt 11, 2011 19:01

Toevallig vanmiddag bij de bougieboer geweest en langs mijn ronde neus weg geinformeerd naar kabel... nou daar hadden ze nog wel een stukje van liggen... maar geen clipjes, dopjes etc....
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Terug naar “Algemene Technische vragen”