Gebruikersavatar
Joel
Full Member
Full Member
Berichten: 276
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:14
Locatie: Maastricht
Contacteer: Website

RE: wil niet meer aanslaan na bougies te hebben vervangen

ma mar 07, 2005 12:36

Twan, ik wil je niet beledigen, maar dit is het zoveelste bewijs dat jij beter niet zelf aan je auto moet gaan rommelen. Ben je daar nou zelf nogsteeds niet achter?

Misschien gelijk ook een waarschuwing voor de technisch wat meer onderlegde personen hier: Misschien moeten we voortaan maar niet meer schrijven dat even een blokkie reviseren, versnellingsbakkie uitbouwen of bougies verwisselen een fluitje van een cent is. Het blijkt maar weer dat dat niet voor iedereen het geval is. Ik moet er niet aan denken wat er gebeurd als zo iemand straks z'n remblokjes gaat vernieuwen...
GT 1600 Junior

Gebruikersavatar
twan
Full Member
Full Member
Berichten: 263
Lid geworden op: do dec 30, 2004 02:21
Locatie: Breda

RE: wil niet meer aanslaan na bougies te hebben vervangen

ma mar 07, 2005 12:42

remblokken e.d. laat ik liever door een vakman doen.
kijk als mijn auto het niet doet (door die bougies) dan doet ie het niet, maar als ie niet remt dan is het een ander verhaal. ik kan zelf wel bepalen wat ik wel en niet laat doen. bovendien vind ik het leuk om te doen, dus ga me er niet vanaf praten.

ik ga nu nieuwe bougiekabels kopen -of dat nu wel of geen zin heeft- die wilde ik toch al vervangen. als dat geen baat heeft probeer ik de oude bougies nog eens. ik laat van me horen.

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

Re: RE: wil niet meer aanslaan na bougies te hebben vervange

ma mar 07, 2005 13:09

Misschien gelijk ook een waarschuwing voor de technisch wat meer onderlegde personen hier: Misschien moeten we voortaan maar niet meer schrijven dat even een blokkie reviseren, versnellingsbakkie uitbouwen of bougies verwisselen een fluitje van een cent is. Het blijkt maar weer dat dat niet voor iedereen het geval is. Ik moet er niet aan denken wat er gebeurd als zo iemand straks z'n remblokjes gaat vernieuwen...
Dat is een goeie idd Joel. Ik twijfel regelmatig of ik zal reageren, het is moeilijk om in te schatten wat de kennis is van degene die de vraag stelt. Daarnaast zit je ook elke keer dezelfde dingen uit zit te leggen. Een bepaalde basiskennis is toch wel nodig om een klusje tot een goed einde te brengen, dit topic is daar een duidelijk voorbeeld van.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: wil niet meer aanslaan na bougies te hebben vervangen

ma mar 07, 2005 13:24

@Twan:

Ook ik heb me aal een paar keer van commentaar onthouden over je technische vaardigheden, want we zijn hier om elkaar te helpen en niet om elkaar af te zeiken. Ik sluit me echter volledig bij Huib, Dinky-boy en Joel aan.

Ik wil niemand de mogelijkheid ontnemen om binnen te treden in de wereld die techniek heet. Je bent enthousiast zat, dat is het em niet, maar zoek iemand op die er kaas van heeft gegeten, of ga eerst eens een eenvoudige cursus autotechniek volgen, bij voorkeur eentje waar ook een praktijkgedeelte bijzit.
Als je daarna weer aan het hobby-en gaat heb veel meer lol in hetgeen je doet.
Leergeld hebben we allemaal betaald, maar het moet natuurlijk niet te gek worden. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
twan
Full Member
Full Member
Berichten: 263
Lid geworden op: do dec 30, 2004 02:21
Locatie: Breda

RE: wil niet meer aanslaan na bougies te hebben vervangen

ma mar 07, 2005 13:41

haha het is opgelost! het was de fucking bobinekabel die niet goed contact meer maakte haha.

koste me dus niks, want ik kwam er per toeval achter. ik had namelijk zojuist een nieuwe bobinekabel gekocht die niet eens paste maar toen zag ik dat het contactpunt van die oude bobinekabel een stukje terug in de kabel was geschoven waardoor ie net geen contact kon maken. die heb ik dus op zijn plaats geduwd en nu loopt ie als een trein.

wat ben ik er mee opgeschoten? een stabieler toerental en dus een beter lopende motor. ik ben weer blij! :D

bedankt voor jullie hulp!

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

RE: wil niet meer aanslaan na bougies te hebben vervangen

ma mar 07, 2005 13:46

De aanhouder wint ?

:wink:

Gebruikersavatar
jeroen75
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 677
Lid geworden op: wo jan 19, 2005 14:06
Locatie: Ede

RE: wil niet meer aanslaan na bougies te hebben vervangen

ma mar 07, 2005 13:47

eind goed, al goed :lol:

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

RE: wil niet meer aanslaan na bougies te hebben vervangen

ma mar 07, 2005 15:00

Helemaal eens ben ik het toch niet met bovenstaande…(nu ’t probleem bij Twan opgelost is, kunnen we daar nog even over verder gaan)
Ik heb ook nog niet de kennis van pakweg @@ of Huib, en als ik dan elke keer op een “ga naar de garage, amateur” ga botsen, dat gaat de lol er toch ook een beetje af…. :cry:
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

kroehlur

RE: wil niet meer aanslaan na bougies te hebben vervangen

ma mar 07, 2005 15:10

Op zich goed Michel, maar enige fundamentale kennis van hoe een auto/motor werkt moet toch enigsins een vereiste zijn voordat je begint te sleutelen en topics begint hier.

Vragen zoals: "Wat is een V-snar?", "Waar zit een bougie?" of "Wat is een wiel en hoef ik die zelf uit te vinden?" zouden gewoon niet noodzakelijk zijn voordat je hieran begint.....

Koop een boek. Nee, koop merderen. Ga een cursus volgen. Bouw een beetje kennis op voordat je begint.

Een losgeschoten bobinekabel zou gewoon niet een 3 pagina lange topic onder Algemene Technische Vragen kunne veroorzaken........

Gebruikersavatar
Emilio
Guru
Guru
Berichten: 1025
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:43
Locatie: Almere

RE: wil niet meer aanslaan na bougies te hebben vervangen

ma mar 07, 2005 15:22

Auw.... Nu komen we op glad ijs. Dit forum is voor liefhebbers, en niet alleen voor gevorderde techneuten. Aan de andere kant is het wel irritant als er domme vragen gesteld worden, al doe ik dat ook nog steeds.
Wat mij betreft geldt dat als iemand lekker met zijn hobby bezig is, ik de laatste zal zijn om em niet te helpen. Ook al is het nog zo basis. Everybody has got to learn sometimes, niet waar.

Als Twan nu ook door heeft waarom die kabel niet los moet zitten dan is weer iets wijzer geworden en heeft hij zelf zijn alfa aan de gang gekregen waardoor het rijplezier alleen maar omhoog gaat. En daar gaat het om.

Het voordeel van een forum: Vind je de vraag te dom, dan antwoord je toch niet!
Laatst gewijzigd door Emilio op ma mar 07, 2005 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Emilio

[s]2005 GT 1.9 JTD[/s]
1997 GTV 3.0 24V

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: wil niet meer aanslaan na bougies te hebben vervangen

ma mar 07, 2005 15:43

Domme vragen bestaan niet!!! 8)

En vragen waarvoor voor een deel van de forummers het antwoord heel erg voor de hand ligt, zijn net zo goed welkom. Van een topic als deze leren een hoop anderen ook weer, ook al nemen ze niet aan de discussie deel.

Ik ben het met Kroehler wel eens dat Twan toch beter iets meer elementaire kennis had kunnen opdoen, vóórdat hij begon. Het nut van het vervangen van de kabels is voor mij nog steeds niet aangetoond.

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

RE: wil niet meer aanslaan na bougies te hebben vervangen

ma mar 07, 2005 16:07

Tja eigenlijk heb je 2 categorieën: diegenen die het niet weten en diegenen met gebrek aan ervaring. (ik behoor tot de laatste).
Als je dan, zoals ik, met een gierende v-snaar zit, dan komt zo’n tip als die van @@ (1 cm speling bij stevige duimdruk) als een geschenk uit de hemel. Want als onervaren (maar niet onwetende) sleutelaar weet je natuurlijk WEL dat je je lagers van dynamo en waterpomp molt als ie te strak staat.
DAT soort tips zou ik missen, mocht men besluiten niet meer te antwoorden op amateurs ;)

Ikzelf zit op school voor autotechniek en ik geef toe dat er voordien NIET zelf aan begon, wegens te weinig kennis. Ik ben het er mee eens dat wanneer je niet weet wat een bougie, een bobine etc…zijn je beter naar de garage gaat. Of eens een boek over motortechniek doorworstelt.

Anderzijds: ikzelf probeer mensen als Twan ed. te helpen met dat beetje kennis dat ik al vergaard heb (alleen wanneer ik ’t zeker weet, anders schrijf ik niks). Ik word op mijn beurt verder geholpen door de @@’s en de Moletti’s. Toch een mooie “hierarchie” ? Zo raakt iedereen geholpen ! :thumbs:

Maar toch geeft dit topic een beetje een wrang gevoel, waarbij ik nu mijn klavier toch 2 x ga ronddraaien vooraleer een vraag te stellen…
:?
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

RE: wil niet meer aanslaan na bougies te hebben vervangen

ma mar 07, 2005 16:33

@Michel

99% van de vragen valt niet onder categorie die hier bedoeld wordt. Jouw vraag bijvoorbeeld over de v-snaar is logisch als je zelf nog weinig gesleuteld hebt. Met wat vragen en tips van dit forum voorkom je dat je alles zelf uit moet vinden door eerst alle fouten te maken. Als we niks meer van elkaar kunnen leren dan kan het forum wel stoppen.

Het gaat hier om de vragen van de mensen die echt voor het eerst onder de kap kijken, zonder enige basiskennis. Op dat moment wordt het ook gevaarlijk om adviezen te geven, omdat wij bepaalde zaken logisch vinden die door een onervaren (en ongetalenteerde) sleutelaar over het hoofd gezien worden. Daarnaast worden dan vaak onnodig onderdelen vervangen, omdat men niet in staat is een goede diagnose te stellen. Bij zaken als remmen kan het ook gevaar opleveren voor de verkeersveiligheid. Overigens geldt dit lang niet alleen voor de remmen, als op de linkerbaan van de snelweg je motor uitvalt levert dit ook gevaar op om maar wat te noemen.

Amateurs zijn we hier denk ik voor zo'n 95%, dus dat zegt niets.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

kroehlur

RE: wil niet meer aanslaan na bougies te hebben vervangen

ma mar 07, 2005 16:33

Ach jeeee......

Dink heeft gelijk: Stomme vragen bestaan niet.

Volgens mij zijn er ook 2 categorieen: diegenen die van tevoren probeeren het probleem te begrijpen en diegenen die zich koploos erin storten en de vragen stellen als het mis gaat.....

Ik ben ook amateur, ik weet niet alles (ver van), ik wordt vaker verrast als ik aan het sleutelen ben, ik geef niet so vaak antword op vragen in dit categorie omdat ik bijna nooit HET goede antwoord weet. Dat laat ik aan de Moletti's en @@'s over.

Maar ik heb het boek gelezen en ik heb het cursus gedaan en de T-shirt gekocht en dat lijkt mij allemaal een beetje het uitgangspunt om te beginnen met sleutelen - ook op amateuristisch basis.

Maar goed. Het zal alvast niet een probleem zijn want iedereen krijgt volgens mij de best mogelijke antworden op hun vragen hier en zo moet het ook. Mijn opmerkingen waren ook eerder gericht aan Twan dan het vragen stellen hier in het algemeen.

Enjoy yours. :wink:

Gebruikersavatar
Roebar
Guru
Guru
Berichten: 1329
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:06

RE: wil niet meer aanslaan na bougies te hebben vervangen

ma mar 07, 2005 16:36

Echt belachelijk Michel,Als een vraag hebt gewoon stellen.
Ik dacht dat we bij een CLUB zaten om onze kennis te delen ook al worden er "domme"vragen gesteld.................
Ik vraag me af of Dré ook wel eens zo denkt als iemand anders een vraag stelt.


Misschien zegt Meneer Twan dan wel oh ja ik heb het gevonden toch wel leuk eigenlijk Jeeeee laat ik eens een cursus gaan doen of naar een technische meeting(of ben je daar dan ook niet welkom)

Volgens mij kunnen de hooggeplaatste techniekers hier zich beter eens druk maken over antwoorden als "nou als ik geld had dan wist ik het wel"of een Jackson op een fietsie
Of de nieuwe 159 nou wel of geen plastik dekseltje op de motor moet hebben...PPffff dan koop je hem toch niet als je geen plastik deksel wilt :blue_lol:
Spider 1.8 TS
Als je de weg kwijt bent...kom je nog eens ergens..

Terug naar “Algemene Technische vragen”