Youngtimer <25 jaar in 2012 hoort in de category oldtimer! Geen km-heffing en kastjes dus?

Ja ook voor de erkende klassieker die jonger is moet een uitzondering gelden!
62%
23
Nee, deze groep hoort daar niet in thuis
38%
14
 
Totaal aantal stemmen: 37
Gebruikersavatar
ebbr
Guru
Guru
Berichten: 1184
Lid geworden op: do dec 06, 2007 11:00
Locatie: Azewijn

Oproep: onrust invoering km-heffing youngtimers

wo nov 18, 2009 11:45

Geachte clubgenoten.

Er heerst op dit moment op vele fora, clubs en andere belangenverenigingen veel onrust omtrent de komende invoering van de km-heffing.

Vele vragen blijven onbeantwoord, zoals wat gaat een GPS apparaat kosten. Op welke trajecten moet worden betaald: alle wegen of uitsluitend A en N wegen. Hoe zit het met wegen net over de grens: hoe betrouwbaar is de informatie, kilometers op eigen wegen en/of circuits en wat gebeurd er met geimporteerde auto's (invoerdatum leading?).

De belangen vereniging motorijders heeft het voorelkaar gekregen, dat motorrijders buiten schot blijven vanwege hun hobby toepassing en praktische onmogelijkheden wat betreft de apparatuur. Ook oldtimers voor 1987 blijven buitenschot.

Ik vind het vreemd dat ik met 2 hobby auto's, die in principe schoner zijn dan 'de oldtimer ouder dan 25 jaar', met aantoonbaar hobby gebruik, wel ga betalen (door verzekeringsmaatschappij wel erkend als klassieker). Er wordt gesugureerd dat men dan ook goedkoper uit zal zijn door weinig gebruik, ik heb echter ernstige praktische twijfel.

Ik moet bijv. wel 4 GPS apparaten aan gaan schaffen, en ben verantwoordelijk voor juiste werking (winterstalling accu er uit? = boete/gevangenisstraf...) en wat bij diefstal, nogmaals aanschafkosten etc. Ik heb dus een beetje problemen met het hebben van een kostbaar en lelijk apparaat aan boord.

VRAAG:
Zijn er meer mensen met dit probleem binnen onze club? Ik heb onderstaande actie ondernomen. Ik betaal bijvoorbeeld liever een gereduceerd vast tarrief zonder kastje of beter helemaal niet net als de oldtimer.


Dit is mijn bericht naar onze minister:


Bericht:
Geachte heer Eurlings,

Op de voet volg ik de ontwikkelingen van de km-heffingen middels GPS.
Wat mij opvalt is dat motoren vrij worden gesteld van heffing, omdat dit als hobby voertuig wordt gezien.
Ik lid van SCARB (alfa romeo club nederland) en met mij vele leden, vragen ons af waarom 'youngtimers' hier niet onder komen te vallen!!!
Daarmee bedoel ik auto's die in 2012 niet ouder zijn dan 25 jaar maar toch duidelijk uitsluitend een hobby functie hebben.

Voorbeeld:
-Ik bezit een Alfa Spider bj 1989 die door de verzekering als klassieker gezien wordt.
-Ik bezit tevens een Alfa GTV TB bj. 1996 (zeldzaam in nederland) die eveneens als klassieker door verzekeringsmaatschappijen gezien wordt.

Leidraad voor de maatschappijen zijn:
-max. 5000km/jaar APK check
-opgenomen en erkend als klassieker door de jaaruitgave van het boek: DE ONSCHATBARE KLASSIEKER
-een andere hoofdauto op je naam geregistreerd

Het is naar mijn idee absurt deze liefhebbersgroep op te zadelen met GPS aparatuur en dring aan op 'opname' van deze grote groep hobbiesten 'in de motoren en oldtimer regelgeving' (onder controleerbare genoemde voorwaarden). Ik verwacht dat dit schrijven serieus behandeld en verder geleid gaat worden. Ik hoop op een reactie.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door ebbr op di nov 24, 2009 15:14, 4 keer totaal gewijzigd.
4C Black Edition
Giulia 1300 super (2000 Nord)
Spider 3 2.0 QV
75 2.0 Twin Spark Squadra
Giulia 2.2D Squadra Veloce

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6706
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

RE: Oproep: onrust invoering km-heffing youngtimers

wo nov 18, 2009 12:12

De apparatuur en de kosten ervan vind ik nog overheen te komen. Wat mij echter meer stoort is de bevestiging in de Telegraaf dat de GPS-gegevens wél gebruikt gaan worden door de overheid! Oftewel, straks krijg je automatisch de rekening voor 3 kilometer te snel, zonder correctie, want GPS heeft het tenslotte nooit mis.

Kijken hoe snel kentekendiefstal tot gemeengoed verworden is.

Groeten, Hylke
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Xceed '19

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Oproep: onrust invoering km-heffing youngtimers

wo nov 18, 2009 12:21

Ik snap je standpunt en waardeer je inzet/. Heb echter 0,0 hoop dat dit werkelijkheid gaat worden. Reken er echt op dat bij het wegvallen van de houderschapsbelasting de inkomsten voor de staat iig gelijk moeten blijven.I wat jij wilt is zelfs meer dan nu het geval is waarbij auto's jonger dan 25 jaar de volle pond moeten blijven betalen. Ik heb zelfs het vermoeden dat de wat oudere "jongtimers"straks zelfs de hoofdprijs per km zal moeten gaan betalen, simpelweg omdat de km/heffing aan een "labeltje" wordt gehangen. Hoe meer je betaalt hoe beter dat voor het milieu schijnt te zijn..... :roll: De enige "meevaller"zou kunnen zijn als je, zolals in jouw geval, weinig km/s per jaar rijdt en dus iets/ voordeliger uitbent.

Maar gelukkig hebben mijn beide nieuwtimers in NL een diep-oranje "F" label en krijg ik in Duitsland een groen label...Afbeelding
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6706
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

RE: Oproep: onrust invoering km-heffing youngtimers

wo nov 18, 2009 12:26

Enige positieve in het hele verhaal is dat ze nu net gaan doen alsof het geld écht in een mobiliteitsfonds komt.

:^o

Na het eerste jaar volgt vervolgens het bericht dat de inkomsten tegenvallen en de kosten per kilometer omhoog zullen gaan.

[-(
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Xceed '19

Gebruikersavatar
Egbertone
Guru
Guru
Berichten: 1309
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 06:59
Locatie: Haaglanden

Re: Oproep: onrust invoering km-heffing youngtimers

wo nov 18, 2009 12:42

Vele vragen blijven onbeantwoord, zoals wat gaat een GPS apparaat kosten. Op welke trajecten moet worden betaald: alle wegen of uitsluitend A en N wegen. Hoe zit het met wegen net over de grens: hoe betrouwbaar is de informatie, kilometers op eigen wegen en/of circuits en wat gebeurt er met geimporteerde auto's (invoerdatum leading?).
- Naar wat ik in het AD lees, blijkt dat het apparaat gratis verstrekt wordt. Maar dat valt uiteraard onder het principe "sigaar uit eigen doos" want een Hollander geeft niks gratis weg.

- Ook lees ik dat de heffing voor alle wegen geldt, ook voor privé wegen (nou ja zeg...!)

- Voor import zal denk ik wel de fabricagedatum of eerste tenaamstelling (in het buitenland) gelden. Dat hanteert de RDW nu immers ook.



Waar ik me persoonlijk aan stoor is de manier waarop de gederfde provinciale opcenten gecompenseerd worden. In de huidige situatie zijn deze in de houderschapsbelasting verwerkt. Aangezien deze verdwijnt verliezen de provincies aardig wat aan inkomsten. Om dit te compenseren mogen de provincies een soort van "inwonersbelasting" gaan heffen, die voor iedereen geldt. Betaalde ik voorheen niets aan de provinciale opcenten omdat ik een klassieker of zelfs helemaal geen auto bezit, ga ik daar nu dus wel aan betalen.

Verder vind ik de naam "kilometerheffing" een beetje misplaatst. Deze suggereert dat je alleen betaalt voor de afgelegde kilometers en niets anders. Er wordt echter behalve naar het aantal afgelegde kilometers ook gekeken naar verbruik/uitstoot etc. De term "milieuheffing" of "autovervuilingsheffing" lijkt me dus meer op z'n plaats.

Gebruikersavatar
hoornstra
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 979
Lid geworden op: di jul 10, 2007 13:20
Locatie: Steenwijk

RE: Oproep: onrust invoering km-heffing youngtimers

wo nov 18, 2009 13:51

Bij mij blijft er een groot Orwell 1984 gevoel hangen.
Ga er maar van uit dat het niet goedkoper wordt.
Het blijft een duur fraude gevoelig systeem, met een zware straf als het ding niet goed werkt.
Voor doodslag worden mindere straffen gegeven.
Het eenvoudigste is volgens mij een opslag op de literprijs brandstof.
Wie veel verbruikt betaald meer, wie weing verbruikt betaald minder. Stimulatie zuinige auto.
Op deze manier betalen ook alle buitenlandse kentekens mee.
Dat we minder file krijgen is natuurlijk lariekoek mensen moeten toch naar hun werk
Er wordt nooit zoveel gelogen als na een jachtpartij, tijdens een oorlog en voor een verkiezing.

verleden:diverse sud, sud 5m, sud ti, 33, 33qv, 33 sw, 164, 146, GTV2.0, 75TS, 166V6

Scarb 0142

Gebruikersavatar
tommaso
Guru
Guru
Berichten: 1277
Lid geworden op: wo jan 12, 2005 12:59
Locatie: SweetLake City
Contacteer: Website

RE: Oproep: onrust invoering km-heffing youngtimers

wo nov 18, 2009 15:14

Volg ook de ontwikkelingen omtrent de km-heffing op de voet.

Zit met het punt dat zogenaamd 59% om precies te zijn van de mensen erop vooruit zouden gaan.
Kan niet bedenken welke grote groep dit zou moeten zijn.
Verder is nog geen enkele informatie te vinden wat die hele heffing nou voor je eigen auto's gaat betekenen.
De heffing wordt volgens het benzine verbruik berekend maar voor de young timers staat dat niet geregistreerd.
Vroegah deed men niet aan A labels en CO2 tabellen etc.

Verder staat er inderdaad dat zinnetje dat de heffing ook voor km op prive wegen zou gaan gelden.
Ben je lekker mee als je het Spettacolo gaat rijden. Misschien dat de SCARB een GPS jammer kan installeren op het circuit?

Denk dat ik maar een type 2 33 ga aanschaffen en mijn huidige 33 daarin laat verdwijnen.
Alfa 155 Q4 WB 1995
Alfa GT jtd 2004 Quaife Q2
ex: Alfa 33 1.7 ie 1991 WTCC Q2 - 484.500 km

Originally Posted by Jeremy Clarkson
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

RE: Oproep: onrust invoering km-heffing youngtimers

wo nov 18, 2009 17:08

Onbegrijpelijk waarom ze het niet gewoon in de brandstofaccijns stoppen. Zeker nu er ook naar verbruik gaat worden gekeken, de heren er nog niet uit zijn (!) hoe ze buitenlanders ook moeten laten betalen en de km-heffing ook op privewegen geldt. Brandstofaccijns verhogen heeft dus exact hetzelfde effect, lost en passant nog even het probleem van buitenlandse auto's op en kost miljarden minder. Kortom, het lijkt op alle fronten een betere oplossing. Zou je zeggen....

Maar.... er is nog één ander belangrijk verschil. Juist ja, dat er bij kilometerheffing privé-informatie wordt vastgelegd :!: Misschien zie ik iets over het hoofd, maar ik krijg zo langzamerhand het gevoel dat dit nog de enige reden kan zijn voor de regering om aan de kilometerheffing vast te houden. :?

En vanwege dat gegeven heb ik er bijzonder weinig vertrouwen in, dat het wel mee zal vallen met waarvoor die informatie allemaal gaat worden gebruikt...
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3889
Lid geworden op: za feb 05, 2005 22:48
Locatie: World city Hardenberg

RE: Oproep: onrust invoering km-heffing youngtimers

wo nov 18, 2009 17:27

Op het circuit is het natuurlijk makkelijk
apparaat eruit bij vrouwtje in de tas en gaan met die banaan :twisted:

voor de rest is het nog steeds afwachten wat het uiteindelijk gaat worden

grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

RE: Oproep: onrust invoering km-heffing youngtimers

wo nov 18, 2009 17:27

En wat als je met je circuitwagen met een kenteken (en GPS natuurlijk) op de kar naar Zandvoort of Assen gaat?

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

RE: Oproep: onrust invoering km-heffing youngtimers

wo nov 18, 2009 19:14

Ik voorspel in ieder geval dat ik, vanuit Zeeuws Vlaanderen, richting Breda lekker over Belgie ga rijden. Rij ik net zo ver zonderr registratie, want die werkt niet in het buitenland. Scheelt zo een paar honderd KM.
En zal ik nog vaker 1 van de oldtimers pakken, ook geen straf.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Gebruikersavatar
Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2943
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:46
Locatie: Vallekeberg

Re: RE: Oproep: onrust invoering km-heffing youngtimers

wo nov 18, 2009 19:56

Het eenvoudigste is volgens mij een opslag op de literprijs brandstof
benzineopslag is geen optie, de grensstreken hebben dan voordeel...die kunnen goedkoper tanken
156

Gebruikersavatar
Frits
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: do feb 10, 2005 21:54
Locatie: Delft
Contacteer: Website

Re: RE: Oproep: onrust invoering km-heffing youngtimers

wo nov 18, 2009 21:08

Onbegrijpelijk waarom ze het niet gewoon in de brandstofaccijns stoppen. Zeker nu er ook naar verbruik gaat worden gekeken, de heren er nog niet uit zijn (!) hoe ze buitenlanders ook moeten laten betalen en de km-heffing ook op privewegen geldt. Brandstofaccijns verhogen heeft dus exact hetzelfde effect, lost en passant nog even het probleem van buitenlandse auto's op en kost miljarden minder. Kortom, het lijkt op alle fronten een betere oplossing. Zou je zeggen....

Maar.... er is nog één ander belangrijk verschil. Juist ja, dat er bij kilometerheffing privé-informatie wordt vastgelegd :!: Misschien zie ik iets over het hoofd, maar ik krijg zo langzamerhand het gevoel dat dit nog de enige reden kan zijn voor de regering om aan de kilometerheffing vast te houden. :?
En vanwege dat gegeven heb ik er bijzonder weinig vertrouwen in, dat het wel mee zal vallen met waarvoor die informatie allemaal gaat worden gebruikt...
Voor de veelgestelde vragen: Klik ;-)

De enige reden die de regering heeft is geld, over 5 - 10 jaar zullen er opmerkelijk veel auto's niet meer op benzine/diesel/gas rijden, maar op elektriciteit, lucht of andere slimme technieken. Accijns op "brandstof" is dan geen optie.

De privacy... het wordt een slim kastje, deze registreert de kilometers en zendt alleen de 'hoeveelheden' door, niet waar en hoe laat. Er gaan wel ´commerciële´ kastjes komen, hier zullen bedrijven de registratie (en doorzenden) overnemen en indien gewenst de info gebruiken. Misbruik is dan niet uit te sluiten. Maar dat is momenteel ook het geval met een mobiele telefoon.
http://www.alfa90register.info" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8833
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Oproep: onrust invoering km-heffing youngtimers

wo nov 18, 2009 21:12

Kan de regering eigenlijk zomaar verordonneren dat je 400 euro moet aftikken voor een kastje in je auto?
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

pepijn
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 504
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:02
Locatie: Berkel Enschot

RE: Oproep: onrust invoering km-heffing youngtimers

wo nov 18, 2009 21:20

Ik zei dan toch meer heil in betalen via de km-stand via de apk. Tellers zijn net zo fraudegevoelig als die kastjes gaan worden denk ik, of laat iets inbouwen wat onafhankelijk de km-stand bijhoud en alleen tijdens de APK kan worden uitgelezen. km-stand word met de APK genoteerd: X kilometers keer X euro. Dit bedrag is dan in een keer, kwartaal of per maand te betalen maar wel het totaal te voldoen voor de volgende APK.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

Terug naar “Het Forum Café”