Markfa
Member
Member
Berichten: 225
Lid geworden op: ma mei 26, 2008 18:32
Locatie: Delft

Re: RE: Een Italiaanse schone die ons land niet meer in komt

wo nov 18, 2009 19:58

Onderstaande quote komt van een ander autoforum en geschreven door iemand die beroepsmatig héél veel bijzondere auto's naar Nederland heeft gehaald.
Ik krijg nog steeds bijna wekelijks mensen aan de telefoon die kitcars of drifters zoals SkylineR33, niet-type-goedgekeurde-lotus-elises hebben op nederlands kenteken van na 31-12-1995 en niet meer de apk halen. Dit is ook het geval met kitcars die ik in het verleden heb verkocht.

Op het forum is al veel hierover geschreven maar ik wil het toch nog een keer in de aandacht brengen en hier kort samenvatten.

Tot 1 mei 2009 kreeg elke import kitcar de volgende vermelding op kenteken: basis EGK-9999
In de APK 2 wetgeving TOT 1 MEI 2009 impliceerde dit een vrijstelling voor 4gasmeting. MAW 3,5%co uitstoot was voldoende om de apk te halen.

Sinds 1 mei 2009 is het nieuwe voertuigregelement van toepassing en is deze regel uit de apk2 wetgeving gehaald waardoor kitcars van na 31-12-1995 zonder geregeld emissie bestrijdingsssysteem (lees ZONDER KATALYSATOR EN LAMBDASONDE ) de apk niet meer kunnen halen , tenzij de volgende vermelding op deel 1a staat: "Voertuig niet voorzien van een emissiebestrijdingssysteem"

Voor de reeds geregistreerde kitcars van na 31-12-1995 is het in de meeste gevallen mogelijk het kenteken te laten wijzigen met de bovengenoende vermelding zodat deze auto's toch de apk kunnen halen in de toekomst. Als dit voor jouw kitcar van toepassing is, kan ik je helpen, neem dan contact op, ik doe het kosteloos want ik ben toch wekelijks bij de rdw.

Kitcars met buitenlands kenteken ZONDER geregeld emissiebstrijdingssysteem kunnen NIET MEER ingevoerd worden als de datum eerste toelating na 31-12- 1995 is. Ik help daarmee dus NIET meer.
Dit is precies wat ook voor de 126's geldt. Reeds goedgekeurde 126's van na 98 kunnen een nieuwe uitzondering aanvragen.
En zoals de man van de kitcars al beschrijft is de RDW tamelijk medogeloos. Tussen '95 en '98 kan echter nog een uitzondering worden aangevraagd.
Wat betreft het Poolse kenteken dat toch zeker Europees is: Daar had de RDW geen goed woord voor. Polen was in 2000 nog geen lid van de EU .........blabla. Nu werd er naast mijn autootje een gloednieuwe dodge met een verbruik van 1 op 6 goedgekeurd. Hoe kan die nu voldoen aan de emissie?

Groet,
Mark

P.S. Alvast veel dank voor alle reacties. Het zorgt voor nog meer referenties en opties die er over zijn.

Gebruikersavatar
Performa
Guru
Guru
Berichten: 1196
Lid geworden op: di dec 18, 2007 01:11
Locatie: Antwerpen

Re: RE: Een Italiaanse schone die ons land niet meer in komt

wo nov 18, 2009 20:44

blabla 31-12-1995 zonder geregeld emissie bestrijdingsssysteem (lees ZONDER KATALYSATOR EN LAMBDASONDE ) de apk niet meer kunnen halen , tenzij de volgende vermelding op deel 1a staat: "Voertuig niet voorzien van een emissiebestrijdingssysteem" blabla
Ik lees niets van katalysator of lambda, wie zegt dat een CO regelschroef op een carburator geen emissie bestrijdingssysteem is.
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

roefel

RE: Een Italiaanse schone die ons land niet meer in komt...

wo nov 18, 2009 20:59

Mensen, mensen.

De oplossing voor dit probleem is even simpel als onmogelijk:
Er moet een AMBTENAAR de VERANTWOORDELIJKHEID op zich nemen dat de uitzondering EEGK 9999 er weer komt, of dat de uitzondering, zoals hij nu heet: "voertuig niet voorzien van een emissiebestrijdingssysteem" gewoon direct op het kenteken gezet mag worden.

En daar zit hem nou net de kneep. Heb je wel eens een ambtenaar ontmoet die vrijwillig de verantwoording over iets op zich nam?

En zolang als er geen enkele ambtenaar is, die deze knoop durft door te hakken, blijven wij met een probleem zitten.

Het mooiste is: Op 8 mei heb ik op een 126 wel een kenteken gekregen omdat er een wat oudere man de wagen keurde en die heeft vast gedacht: "dat kenteken krijgt hij vroeg of laat toch wel, laten we maar niet moeilijk doen." En omdat hij ja zei heeft de rest van het personeel keurig de papieren in orde gemaakt.
Dus zowel op de afdeling RDW Groningen en als Veendam.
Niemand heeft gezegd, "he, klopt dit wel ?"

De uitzondering kunnen ze dus maken, ze moeten alleen willen, en daar kleeft verantwoordelijkheid aan, en dat wil weer niemand op z'n schouders nemen.

P.s. ik hoop dat ik nu niet per ongeluk een ambtenaar heb beledigd, het is niet persoonlijk bedoeld.

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: Een Italiaanse schone die ons land niet meer in komt...

wo nov 18, 2009 21:09

Wedden dat er een kat gemonteerd kan worden?

Aftermarket kat in duitsland (je weet wel: dat land waarbij men een oplossing voor de regel dient aan te voeren, zoals kat voor oude diesels die zwaarder belast zonder worden)
Ik meen zelfs voor carb auto's ook nog...
Je moet het zien als ongeveer dit: KLIK
Ik weet het, niet helemaal hetzelfde maar ik heb even niets voorhanden.
Dus G-kat in plaats van Oxi-kat.

Met zo'n set, hier samenstellen en voorkeuren bij een APK station - 4gastest alvorens naar de RDW te gaan.
Daarna terug naar orgineel en de set voor andere fanaten?

Ik ken een 126 specialist - die hier aardig in thuis is, pools, zal hem eens vragen.

Dit is zo'n kat voor oude benzine Passats die in Oostenrijk moeten voldoen aan Milieunormen - dus voor benzinemotoren:
KLIK

of hier:
KLIKKIE
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Gebruikersavatar
ericj
Full Member
Full Member
Berichten: 400
Lid geworden op: za feb 04, 2006 15:42
Locatie: Den Haag

Re: RE: Een Italiaanse schone die ons land niet meer in komt

wo nov 18, 2009 21:31

Wedden dat er een kat gemonteerd kan worden?
Niet nodig, ze hebben al een kat, alleen geen geregeld emissiebestrijdingssysteem (maar carbs).

Overigens lijken de problemen met kitcars me een ander verhaal, omdat het hier om individueel goedgekeurde auto's gaat. Ik neem aan dat de 126 wel een typegoedkeuring heeft in een ander EU-land (Polen), en dat is toch een ander verhaal dan een kitcar. Maar goed, ik heb nog niet gehoord op basis van welke wet het kenteken is geweigerd, blijft een beetje zoeken naar oplossingen zonder het probleem precies te kennen zo.

---
Eric

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: Een Italiaanse schone die ons land niet meer in komt...

wo nov 18, 2009 21:34

Iets te vlot doorgebladerd....

Dan een injectie bouwen. injectoren en een breedbeeldlambda... :wink:
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Markfa
Member
Member
Berichten: 225
Lid geworden op: ma mei 26, 2008 18:32
Locatie: Delft

RE: Een Italiaanse schone die ons land niet meer in komt...

wo nov 18, 2009 21:38

Ik citeer een brief van de RDW:
Beslissing:
Uw aanvraag is door mij buiten behandeling gesteld.

De beslissing is gebaseerd op:
artikel 48 en 99 Wegenverkeerswet 1994; hoofdstuk 3 (Toelating tot de weg) of hoofdstuk 6 (Wijziging in de constructie) Regeling voertuigen en artikel 4:5 lid 1 onder c Algemene wet bestuursrecht.

Markfa
Member
Member
Berichten: 225
Lid geworden op: ma mei 26, 2008 18:32
Locatie: Delft

Re: RE: Een Italiaanse schone die ons land niet meer in komt

wo nov 18, 2009 21:42

Iets te vlot doorgebladerd....

Dan een injectie bouwen. injectoren en een breedbeeldlambda... :wink:
True, enkel bestaat er geen injectie voor deze twee cilinder. Er zal dus een injectie van een andere motor moeten worden omgebouwd voor dit blokje. Dit is een hele opgave die bij het niet zelf in staat zijn om het uit te voeren richting de duizend + euro gaat kosten. Bovendien moet je er dan ook een ecu inzetten en noem maar op. Op zich ook wel grappig: Rij ik straks met die kilometerheffing rond in een 126 die twee kastjes heeft, die er niet horen :p

Gebruikersavatar
Performa
Guru
Guru
Berichten: 1196
Lid geworden op: di dec 18, 2007 01:11
Locatie: Antwerpen

Re: RE: Een Italiaanse schone die ons land niet meer in komt

wo nov 18, 2009 21:47

De uitzondering kunnen ze dus maken, ze moeten alleen willen, en daar kleeft verantwoordelijkheid aan, en dat wil weer niemand op z'n schouders nemen.
Ik ben géén ambtenaar ofzo maar jij ziet het te simpel, de uitzondering kunnen ze maken maar dat mogen ze niet en heeft niks met willen te maken.
Iemand die aan de kassa zit van de supermarkt kan misschien wel dingen door laten gaan zonder ze te scannen maar dat mag ze niet.

Waarom zou die ambtenaar zijn job riskeren voor jouw?
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

Gebruikersavatar
ericj
Full Member
Full Member
Berichten: 400
Lid geworden op: za feb 04, 2006 15:42
Locatie: Den Haag

Re: RE: Een Italiaanse schone die ons land niet meer in komt

wo nov 18, 2009 22:16

Ik citeer een brief van de RDW:
Beslissing:
Uw aanvraag is door mij buiten behandeling gesteld.

De beslissing is gebaseerd op:
artikel 48 en 99 Wegenverkeerswet 1994; hoofdstuk 3 (Toelating tot de weg) of hoofdstuk 6 (Wijziging in de constructie) Regeling voertuigen en artikel 4:5 lid 1 onder c Algemene wet bestuursrecht.
Ok, maar deze artikelen hebben betrekking op een individuele goedkeuring. Dus de typegoedkeuring in Polen wordt niet geaccepteerd, omdat Polen in 2000 nog geen EU-lid was? Ik vraag me dan af of alle 126-jes uit Polen een individuele goedkeuring hebben, want aan de acceptatie van de typegoedkeuring is per 1 mei natuurlijk niks veranderd als het goed is. Wanneer de typegoedkeuring vroeger wel werd geaccepteerd kunnen ze dat niet zomaar veranderen lijkt me. De keuringseisen voor individuele goedkeuring zijn wel aangescherpt per 1 mei, maar wat jij wilt is dat ze de typegoedkeuring overnemen.

---
Eric

Markfa
Member
Member
Berichten: 225
Lid geworden op: ma mei 26, 2008 18:32
Locatie: Delft

Re: RE: Een Italiaanse schone die ons land niet meer in komt

wo nov 18, 2009 22:29

De uitzondering kunnen ze dus maken, ze moeten alleen willen, en daar kleeft verantwoordelijkheid aan, en dat wil weer niemand op z'n schouders nemen.
Ik ben géén ambtenaar ofzo maar jij ziet het te simpel, de uitzondering kunnen ze maken maar dat mogen ze niet en heeft niks met willen te maken.
Iemand die aan de kassa zit van de supermarkt kan misschien wel dingen door laten gaan zonder ze te scannen maar dat mag ze niet.

Waarom zou die ambtenaar zijn job riskeren voor jouw?
Het was inderdaad te simpel om het te schrijven alsof een ambtenaar daar op de werkvloer dit zou moeten doen. Maar het gaat er meer om dat er een uitzondering bestaat (wordt gegeven aan auto's van na 97 die al een kenteken hadden gekregen) die in principe door een willekeurig bevoegd persoon binnen de RDW aan ons gegeven kan worden. Echter moet één iemand ooit zijn handen in het vuur durven en willen te steken.

Overigens kreeg ik in een latere brief weer een andere weerlegging.
Quote RDW again:
Op grond van Regeling Voertuigen (hierna te noemen RV), die met ingang van 1 mei 2009 in werking is gestreden, dient het voertuig getoetst te worden aan hoofdstuk 3 RV en aan bijlage IV behorend bij artikel 3.7 RV voordat het voertuig toegelaten kan worden tot de weg. De toelating tot de weg blijkt uit de afgifte van het Nederlands kentekenbewijs.

Voor een voertuig met een datum van eerste toelating na 31 december 1997 geldt dat deze met betrekking tot emissie-eisen getoetst ( en goedgekeurd) is aan richtlijn 70/220/EG-2006/96EG. In de richtlijn wordt onderscheidt gemaakt tussen bedrijfsmatig en niet bedrijftmatig geproduceerde of geïmporteerde voertuigen.

Voor zover het een voertuig met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking betreft dat niet bedrijfsmatig in Nederland wordt vervaardigd dan wel niet bedrijfsmatig wordt geïmporteerd - door de fabrikant aangewezen officiële importeur- moet het voertuig zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambda sonde.

Het door u aangeboden voertuig heeft een datum van eerste toelating van 2 juni 2000, waardoor uw voertuig van een emissiebestrijdingssysteem moet zijn voorzien. Mijn enkele constatering dat een dergelijk systeem afwezig is in uw voertuig, is voor mij op voorhand de reden om uw aanvraag voor afgifte van een Nederlands kentekenbewijs te weigeren. U kunt alleen in aanmerking komen voor een Nederlands kentekenbewijs wanneer (onder meer) aangetoond is dat uw voertuig, conform richtlijn 70/220/EG-2006/96EG, voorzien is van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem.

...........
..........

Dit besluit is gebaseerd op de volgende artikelen:
26 en 48 lid 1 Wegenverkeerswet 1994, artikel 3.7 RV en de daarbij behorende bijlage IV.

Markfa
Member
Member
Berichten: 225
Lid geworden op: ma mei 26, 2008 18:32
Locatie: Delft

Re: RE: Een Italiaanse schone die ons land niet meer in komt

wo nov 18, 2009 22:34

Ik citeer een brief van de RDW:
Beslissing:
Uw aanvraag is door mij buiten behandeling gesteld.

De beslissing is gebaseerd op:
artikel 48 en 99 Wegenverkeerswet 1994; hoofdstuk 3 (Toelating tot de weg) of hoofdstuk 6 (Wijziging in de constructie) Regeling voertuigen en artikel 4:5 lid 1 onder c Algemene wet bestuursrecht.
Ok, maar deze artikelen hebben betrekking op een individuele goedkeuring. Dus de typegoedkeuring in Polen wordt niet geaccepteerd, omdat Polen in 2000 nog geen EU-lid was? Ik vraag me dan af of alle 126-jes uit Polen een individuele goedkeuring hebben, want aan de acceptatie van de typegoedkeuring is per 1 mei natuurlijk niks veranderd als het goed is. Wanneer de typegoedkeuring vroeger wel werd geaccepteerd kunnen ze dat niet zomaar veranderen lijkt me. De keuringseisen voor individuele goedkeuring zijn wel aangescherpt per 1 mei, maar wat jij wilt is dat ze de typegoedkeuring overnemen.

---
Eric
Klopt, maar de type goedkeuring wordt niet geaccepteerd dan wel genegeerd door de RDW in al haar brieven. Zo is er na 1 mei nog wel een andere 126 goedgekeurd, deze is identiek aan de mijne en van na 97. Toen zijn we begonnen over het gelijkheidsbeginsel, dit werd als volgt verworpen:
Voor zover u een beroep doet op het gelijkheidsbeginsel kan ik dit niet honoreren. U heeft onvoldoende aangetoond dat er sprake is van een identieke situatie. Zo is bijvoorbeeld uw aanvraag aan de RV beoordeeld. Daarnaast is het ook niet uitgesloten dat de RDW een kennelijke misslag heeft gemaakt door in het verleden op onjuiste gronden een kentekenbewijs af te geven. In ieder geval kan een beroep op het gelijkheidsbeginsel er niet toe leiden dat e RDW gedwongen wordt structureel in strijd met de van toepassing zijnde regelgeving te handelen.

Markfa
Member
Member
Berichten: 225
Lid geworden op: ma mei 26, 2008 18:32
Locatie: Delft

RE: Een Italiaanse schone die ons land niet meer in komt...

wo nov 18, 2009 22:41

Nog een mooi punt:
Ze hebben mij aangegeven dat mijn brief te laat was aan de RDW, daarom is mijn bezwaarprocedure beëindigd. Vervolgens gaf ik aan dat ik de brief van de RDW waar mijn reactie op kwam 4 weken na datering had ontvangen. Dit had ik kunnen bewijzen met een poststempel op de envelop aldus de RDW. Nu ben ik zonet voor alle quotes al mijn brieven aan het nakijken, en ik heb dus heel wat enveloppen wel bewaard. Echter worden de brieven van de RDW niet gestempeld met een datum stempel :? wat het voor de ontvanger onmogelijk maakt zijn gelijk te halen op dat punt.

Gebruikersavatar
ericj
Full Member
Full Member
Berichten: 400
Lid geworden op: za feb 04, 2006 15:42
Locatie: Den Haag

RE: Een Italiaanse schone die ons land niet meer in komt...

wo nov 18, 2009 22:48

Wat ik bedoel is of 126's die ooit zijn geimporteerd (voor 1 mei) allemaal een individuele goedkeuring hebben gehad, of dat bij deze de Poolse typegoedkeuring wel is geaccepteerd. Als die vroeger in het algemeen wel werd geaccepteerd, mag je wel degelijk verwachten dat deze ook voor de jouwe wordt geaccepteerd. Als de oude importjes ook een individuele goedkeuring kregen wordt het een lastiger verhaal om gelijk te krijgen. Ik weet alleen niet hoe je kunt zien wat voor goedkeuring er op een auto zit, maar wellicht dat er wat 126 eigenaren te vinden zijn die dit wel weten.

Het gaat dus niet om de enkele 126 die na 1 mei is doorgelaten, het gaat om de 'bulk' van voor 1 mei.

---
Eric

Markfa
Member
Member
Berichten: 225
Lid geworden op: ma mei 26, 2008 18:32
Locatie: Delft

RE: Een Italiaanse schone die ons land niet meer in komt...

wo nov 18, 2009 22:50

Ik ga het nazoeken.

Terug naar “Het Forum Café”