Dit is precies wat ook voor de 126's geldt. Reeds goedgekeurde 126's van na 98 kunnen een nieuwe uitzondering aanvragen.Onderstaande quote komt van een ander autoforum en geschreven door iemand die beroepsmatig héél veel bijzondere auto's naar Nederland heeft gehaald.Ik krijg nog steeds bijna wekelijks mensen aan de telefoon die kitcars of drifters zoals SkylineR33, niet-type-goedgekeurde-lotus-elises hebben op nederlands kenteken van na 31-12-1995 en niet meer de apk halen. Dit is ook het geval met kitcars die ik in het verleden heb verkocht.
Op het forum is al veel hierover geschreven maar ik wil het toch nog een keer in de aandacht brengen en hier kort samenvatten.
Tot 1 mei 2009 kreeg elke import kitcar de volgende vermelding op kenteken: basis EGK-9999
In de APK 2 wetgeving TOT 1 MEI 2009 impliceerde dit een vrijstelling voor 4gasmeting. MAW 3,5%co uitstoot was voldoende om de apk te halen.
Sinds 1 mei 2009 is het nieuwe voertuigregelement van toepassing en is deze regel uit de apk2 wetgeving gehaald waardoor kitcars van na 31-12-1995 zonder geregeld emissie bestrijdingsssysteem (lees ZONDER KATALYSATOR EN LAMBDASONDE ) de apk niet meer kunnen halen , tenzij de volgende vermelding op deel 1a staat: "Voertuig niet voorzien van een emissiebestrijdingssysteem"
Voor de reeds geregistreerde kitcars van na 31-12-1995 is het in de meeste gevallen mogelijk het kenteken te laten wijzigen met de bovengenoende vermelding zodat deze auto's toch de apk kunnen halen in de toekomst. Als dit voor jouw kitcar van toepassing is, kan ik je helpen, neem dan contact op, ik doe het kosteloos want ik ben toch wekelijks bij de rdw.
Kitcars met buitenlands kenteken ZONDER geregeld emissiebstrijdingssysteem kunnen NIET MEER ingevoerd worden als de datum eerste toelating na 31-12- 1995 is. Ik help daarmee dus NIET meer.
En zoals de man van de kitcars al beschrijft is de RDW tamelijk medogeloos. Tussen '95 en '98 kan echter nog een uitzondering worden aangevraagd.
Wat betreft het Poolse kenteken dat toch zeker Europees is: Daar had de RDW geen goed woord voor. Polen was in 2000 nog geen lid van de EU .........blabla. Nu werd er naast mijn autootje een gloednieuwe dodge met een verbruik van 1 op 6 goedgekeurd. Hoe kan die nu voldoen aan de emissie?
Groet,
Mark
P.S. Alvast veel dank voor alle reacties. Het zorgt voor nog meer referenties en opties die er over zijn.