Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

RE: Helaas dus echt zo...

vr jun 08, 2007 22:50

Wat is dan wel de discussie ? Dat een Mazda een Alfa er uit rijdt ? Kom ik weer bij hetzelfde: Ja en ?
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Gebruikersavatar
Bert-155
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2780
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 14:44
Locatie: Groningen

Re: RE: Helaas dus echt zo...

vr jun 08, 2007 22:52

Dat is dan ook niet de discussie; als je er ziek van wordt kun je beter een asperientje nemen dan reageren wellicht :wink:
Die helpen niet meer :wink:


Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8833
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Helaas dus echt zo...

vr jun 08, 2007 22:57

Het gaat hier ook niet per se om sneller, het gaat er (volgens mij) om dat Alfa 'vroeger' echt léuke rijdersauto's maakte, zo niet de leukste, en dat je die dan als normaal mens nog kon betalen ook.

Helaas bleek dat er te weinig mensen de portemonnee wilden trekken voor de 'leukste' maar niet de 'duurzaamste' auto. Alfa stak zijn R&D-geld domweg te veel in 'leuke' dingen voor de mens en niet in het volledig uit-engineeren van een auto, op alle slakken zout leggen in de vertaling naar de productie-omgeving etc. Dit heeft Alfa de das om gedaan en in de armen van Fiat gedreven. Om Alfa te laten voortbestaan, is toen de keus gemaakt om een aantal unieke technische oplossingen (karakter) overboord te zetten ten faveure van gedeelde techniek (synergie). Die synergie is een tweezijdig zwaard... want onderlinge uitwisselbaarheid van technische concepten komt de identiteit van het 'bijproduct' (de Alfa t.o.v. het hoofdproduct, de Fiat) niet ten goede.

Ja, door deze ontwikkeling zijn de moderne Alfa's absoluut betere en betrouwbaardere auto's geworden dan ze vroeger waren. Maar de centrale vraag is of de moderne Alfa nog wel de reïncarnatie van de 'ouderwetse' Alfa is, of deze nog hetzelfde DNA bezit, of hoe je het ook wilt formuleren.

Voor iedereen zal het antwoord op die vraag misschien anders liggen (merkliefde is sterk en kan het oordeel ook aardig beïnvloeden!), maar je kunt er niet omheen dat Alfa nu op een ander publiek mikt dan vroeger en dat het product daar op aangepast is. Want zet een transaxle met zijn nukken en eigenaardigheden eens af tegen zijn concurrenten in die tijd, dan was de transaxle toch een aardig onaangepaste auto waar veel anders was. Doe datzelfde met een 159 en zijn concurrenten, en dan zie je meer overeenkomsten dan verschillen...
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Bert-155
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2780
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 14:44
Locatie: Groningen

Re: RE: Helaas dus echt zo...

vr jun 08, 2007 22:58

Valium??? :roll:
:lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

Re: RE: Helaas dus echt zo...

vr jun 08, 2007 23:00

Het gaat om een open/gezonde discussie ipv merkblindheid.
.. een 159 is een Vectra met een ander jasje.
Daar begon jij de discussie mee.
En of je nu wel of geen 2000 KG mag trekken zal me een worst wezen, evenals je 407 kan me gestolen worden, wens het jou niet toe overigens.
Het gaat er om dat je hier een topic opend zonder enige bodem, met een aaname dat de 159 en de Vectra dezelfde auto is omdat ze enkel onderdelen delen en jij dit ook in de rij eigenschappen terug zou zien. Laat me niet lachen joh.
Als je dit werkelijk meent snap ik ook jou voorliefde voor BMW maar begrijp ik niet waar je toch nog de goede smaak vandaan haalt om 75 te rijden.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

Re: RE: Helaas dus echt zo...

vr jun 08, 2007 23:01

prodDit heeft Alfa de das om gedaan en in de armen van Fiat gedreven.
Maar dat is nou net wat men niet wil zien....Ik denk echt niet dat het commerciele team bij Alfa moet verdedigen dat "Alfa de das om gedaan is"
Integendeel. Was leuk ja, die rijdersauto's. Brood op de plank moet er ook zijn :wink:
Is de 8C geen leuke rijdersauto dan ? Exclusief ? Duur ? Tuurlijk, maar dat is een M3 ook :wink: M3 kan iedereen bestellen, 8C niet ? Komt nog, die techniek gaat heus wel in een productie auto.
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

Re: RE: Helaas dus echt zo...

vr jun 08, 2007 23:04

prodDit heeft Alfa de das om gedaan en in de armen van Fiat gedreven.
Maar dat is nou net wat men niet wil zien....Ik denk echt niet dat het commerciele team bij Alfa moet verdedigen dat "Alfa de das om gedaan is"
Integendeel. Was leuk ja, die rijdersauto's. Brood op de plank moet er ook zijn :wink:
Is de 8C geen leuke rijdersauto dan ? Exclusief ? Duur ? Tuurlijk, maar dat is een M3 ook :wink: M3 kan iedereen bestellen, 8C niet ? Komt nog, die techniek gaat heus wel in een productie auto.
Daarom verwacht ik ook nog een "echte" GTA, in dit geval niet lichter maar wel met veel meer power en een veel beter onderstel.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8833
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Helaas dus echt zo...

vr jun 08, 2007 23:08

Tja, het is zo simpel: de betalende klant betaalt alleen voor een rijdersauto als die rijdersauto ook goed in elkaar gezet is, onderhoudsvriendelijk is, de dealerorganisatie helemaal klopt, de onderdelenvoorziening functioneert en noem maar op. En als je ingenieurs beginnen met een rijdersauto te ontwikkelen omdat ze dat zelf zo leuk vinden, kun je er donder op zeggen dat ze al die andere aspecten er maar een beetje bij laten hangen. Eigenlijk moet je andersom werken, eerst alles op orde, en dán pas leuke auto's gaan bouwen.

Vraag maar aan Honda bijvoorbeeld. Overdereven gesteld: die jongens hebben nooit iets leuks of interessants gedaan, alleen zouteloze, maar wel steeds betere bread-and-butter-auto's geëxporteerd. En toen kwam er een CRX, het VTEC-gebeuren, de NSX, de S2000.... etc. En verdomd als het niet waar is: die zitten allemaal ook goed in elkaar!

En zo geweldig leuk was een BMW eind 70er jaren ook niet hoor... lang niet zo leuk als een Alfa in ieder geval. Dat is pas eind jaren 80, begin jaren 90 omgeslagen... hoe kan dat nou?
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

Re: RE: Helaas dus echt zo...

vr jun 08, 2007 23:11

En zo geweldig leuk was een BMW eind 70er jaren ook niet hoor... lang niet zo leuk als een Alfa in ieder geval. Dat is pas eind jaren 80, begin jaren 90 omgeslagen... hoe kan dat nou?
BMW leuk ? Dat heb ik dan gemist ! :wink:
Maar ik bekijk niet enkel de techniek, maar het totaalpakket ! Lelijke auto's. Maatpak-droppie aan 't stuur inbegrepen :wink:
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Gebruikersavatar
dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5251
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Venlo
Contacteer: Website

Re: RE: Helaas dus echt zo...

vr jun 08, 2007 23:23

Brood op de plank moet er ook zijn :wink:
Dat lijkt mij een héél belangrijjk iets: brood op de plank en bij voorkeur een beetje beleg in de koelkast om leuke sandwiches mee te maken.
De automerk-hemel zit vól met namen die het niet gered hebben: Autobianchi, Triumph, Rover, DAF, MG... Oorzaak: te weinig verkopen. Sommigen deden nog wel een -al dan niet halfslachtige- poging om dmv een "rijders-auto" toch nog wat marktaandeel te veroveren maar helaas. Ook na overname door een groter concern viel het doek relatief snel. Ik heb er zelf best bewondering voor dat Alfa Romeo, vanuit een soortgelijke positie, tóch weer overeind lijkt te krabbelen! Het aantal verkopen t.o.v. 2006 is iig aan het stijgen (in tegenstelling tot BMW :wink: )

Deze discussie is er eentje zonder einde, voor Aernoudt lijkt mij de beste optie: een nieuwe Bmw kopen (voor je het weet wordt Bmw overgenomen door Toyota ofzo :mrgreen: )
It's not easy, being green (kermit)

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

Re: RE: Helaas dus echt zo...

vr jun 08, 2007 23:29

Brood op de plank moet er ook zijn :wink:
Dat lijkt mij een héél belangrijjk iets: brood op de plank en bij voorkeur een beetje beleg in de koelkast om leuke sandwiches mee te maken.
De automerk-hemel zit vól met namen die het niet gered hebben: Autobianchi, Triumph, Rover, DAF, MG... Oorzaak: te weinig verkopen. Sommigen deden nog wel een -al dan niet halfslachtige- poging om dmv een "rijders-auto" toch nog wat marktaandeel te veroveren maar helaas. Ook na overname door een groter concern viel het doek relatief snel. Ik heb er zelf best bewondering voor dat Alfa Romeo, vanuit een soortgelijke positie, tóch weer overeind lijkt te krabbelen! Het aantal verkopen t.o.v. 2006 is iig aan het stijgen (in tegenstelling tot BMW :wink: )

Deze discussie is er eentje zonder einde, voor Aernoudt lijkt mij de beste optie: een nieuwe Bmw kopen (voor je het weet wordt Bmw overgenomen door Toyota ofzo :mrgreen: )
Toch iemand die het begrijpt ! :wink:
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: Helaas dus echt zo...

za jun 09, 2007 00:31

En zo geweldig leuk was een BMW eind 70er jaren ook niet hoor... lang niet zo leuk als een Alfa in ieder geval. Dat is pas eind jaren 80, begin jaren 90 omgeslagen... hoe kan dat nou?
BMW leuk ? Dat heb ik dan gemist ! :wink:
Maar ik bekijk niet enkel de techniek, maar het totaalpakket ! Lelijke auto's. Maatpak-droppie aan 't stuur inbegrepen :wink:
:-# :whistle:

Maar toch, kwa rijeigenschappen en beleving waren de Alfa's uit de 70-er jaren leuker (en ik kan het nu weten :oops: )
Maar kwa confort en bouwkwaliteit toen al een wereld van verschil. :!:
Dat laatste schijnt nu nog te zijn, maar toch betwijfel ik dat. Ik ken van dichtbij toch verhalen over motorwissels etc. bij heel dure Duitsers. :shock:
Dat eerste is nu helaas wel achterhaald. (heb ik van gelezen dan toch :wink: )
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
van G
Guru
Guru
Berichten: 1352
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:01
Locatie: Zeeuwsch-Vlaanderen

RE: Helaas dus echt zo...

za jun 09, 2007 00:45

Vorige week nog meegereden in een recente vectra 2.2 GTS

Zo stoer ie moet overkomen door zijn "te ruime jas" en de dubbelloops

zo zielig vond ik 'm binnenin.

Ook het meerijden viel tegen wat betreft het gevoel van degelijkheid en comfort.

Ik heb reeds (slechts) 75 meter gereden in een 159 (Carwash Axel) maar dat voelt toch beter.



o ja de 6-bak van een fransoos is om het enorme tekort aan koppel versus het mee te torsen gewicht (onsuccesvol) op te vangen

Geen papegaaiengedrag maar door het toedoen van een franse Renault monteur die dacht verstand te hebben van een 166 aan de lijve ondervonden.


Ook ben ik van mening, als je 'm dan toch van de baas krijgt de euro's in ogenschouw nemend je zeker beter af bent met een italiaan

Dan heb je iig een mooie koets :mrgreen:
nu Fiat 500 Opening Edition, CLS350
vroegah: MV Agusta F4, Seicento Hobby, clk 230 kompressor, Cagiva Mito evo, 156JTSWAGON, 166V6, 155TS18L16V, THEMA16VTURBO, 33 16V, TIPO17D, ABARTH130TC, 323i, ABARTH105TC FZR1000EXUP, FZR600
ooit ? DELTAintergraleEVO

Gebruikersavatar
jef 75
Guru
Guru
Berichten: 1596
Lid geworden op: za apr 15, 2006 20:59
Locatie: 75-City

Re: RE: Helaas dus echt zo...

za jun 09, 2007 04:14

qua geluid moet de bmw 323 i al onderdoen voor de 75 1.8 ie, en dan spreek ik over standaarduitlaten.
Sorry :?: :?: Een 1800, liefst met open kelken welteverstaan en wat gekieteld voor de toeren, klinkt ontegenzeggelijk heerlijk. Maar een 323i van de eerste 3-serie klinkt mij geweldig hoor...


je hebt goed gelezen wat ik geschreven heb.

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”