Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

RE: Helaas dus echt zo...

vr jun 08, 2007 15:13

Ik vind dit soort discussies altijd wel leuk. Lastig om een lijn te trekken, maar als wij kijken naar het huidige Alfa dan zitten daar echt nog wel een geniale sportauto tussen die continu over het hoofd wordt gezien.

Afbeelding

Ik heb heel veel km's gemaakt met de GT, en het is echt een snaarstrakke machines. Ik heb ook heel veel Porsches gereden, en ik vind dat de strakheid van de GT niet heel erg veel onderdoet voor de strakheid van bijv. een Boxster. Stoelen zitten als gegoten, ziet er fantastisch aan, het gevoel in het stuur, het speelse gedrag en de snelle motoren maken dit toch echt wel tot een heerlijke stuurmans auto. Ik heb niet heel erg veel met nieuwe auto's, maar ik ben echt helemaal weg van de GT! Tegenwoordig wordt je als fabrikant ook wel tegengewerkt om nog een sportive auto te maken. Voetgangersveiligheid, die gigantische overhang voor (bij de 159, om van een 407 maar te zwijgen) is hier een mooi voorbeeld van. Daarnaast zijn de Duitsers toch wel de maatstaaf, de kwaliteiten worden steeds degelijker, steeds meer solide en dus neemt het gewicht ook toe. Het gewicht van een fransoos doet niet veel onder voor die van een 159. Duitsers kunnen zich meer permiteren, die auto's hebben niet zo gigantische afschrijving wat Alfa wel heeft waardoor je die tegen een veel minder hoog bedrag in de markt kan zetten.
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

Re: RE: Helaas dus echt zo...

vr jun 08, 2007 15:47

Daarnaast zijn de Duitsers toch wel de maatstaaf, de kwaliteiten worden steeds degelijker, steeds meer solide en dus neemt het gewicht ook toe.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. We hebben sinds kort een BMW 3 serie als vervanger voor de 156 die we hadden. Beide auto's zijn even zwaar, maar de duitser voelt veel meer solide aan. Bij gelijke uitrusting. Ook het aantal piepjes rammeltjes en kraakjes is (bijna) nul. Dus vooral de kwaliteitsindruk is veel beter. Let wel de auto is niet nieuw en heeft 80.000 km gelopen.

Wat betreft het gewicht met nieuwe auto's even snel een vergellijkje: BMW MY 2000 = 1285 kg, MY 2005 (volgende generatie)=1335 kg. Alfa 156 my 2004 = 1240 kg, 159 (1.8) 1405 kg. Moet wel bij gezegd worden dat de groei een stuk groter is, echter het vergelijk met zijn klassegenoten is wel behoorlijk. Scheelt 70 kg met vergelijkbare motor en grootte van de auto bij een 3-serie en 159 bijvoorbeeld. Neem daarbij het verschil in koppel(kromme) mee en je weet de uitkomst al.

Ik vind het jammer omsteeds te lezen dat bijvoorbeeld een Alfa gewoon niet kan voldoen aan de indruk die bijvoorbeeld een 3 of A4 achterlaten, zowel in kwaliteit als rijervaring. En dat is niet alleen bij de 159 zo, maar ook het vergelijk van Brera en zijn opponenten is meestal niet te gunstig. Zlef Japanse auto's als een RX-8 worden hoger aangeslagen. Jammer.

Eén ding blijft wel overeind. Het design is onovertroffen en afwerking blijft altijd vele malen smaakvoller dan welk ander product dan ook.

Groet,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

ErwinV6

RE: Helaas dus echt zo...

vr jun 08, 2007 16:12

Ik ken nogal wat mensen die dagelijks in een moderne Alfa rijden en eigenlijk zijn ze allemaal erg tevreden.
Het zijn niet eens allemaal liefhebbers ook ex VW rijders en ze hebben eerlijk gezegd minder trammelant met de zogenaamde fragiele Italiaanse auto's als met de zogenaamd degelijke Duitsers dus wbt. het kwaliteitsverhaal moet ik er een beetje om lachen.
Verder wat betreft rijbeleving moet ik toegeven dat bv. een nieuwe 5 of 3 serie geweldig rijdt, echter tot op dit moment heeft nog geen Audi mij kunnen bekoren of het nou een voorwielaandrijver is of een Quattro.
Man wat hebben die auto's een karrevrachten onderstuur en wat zijn ze ongelooflijk saai.
Maargoed ik kan eerlijk gezegd niet zoveel moderne auto's verzinnen die mij wel kunnen boeien...........
Ben eigenlijk wel benieuwd naar wat jullie wel echt boeiende betaalbare auto's vinden :idea:
Verder wordt het in mijn ogen wel een x tijd dat een merk als Alfa zich wat meer profileert als een echt sportief merk, aan de andere kant of dat de verkopen nou zo enorm zal stimuleren :roll:
Ik ga gewoon lekker zuinig op mijn klassiekertjes zijn, en dan pak ik er wel een saaie moderne Italiaan bij :wink:

Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

RE: Helaas dus echt zo...

vr jun 08, 2007 16:29

Juist door de toename in kwaliteit (een 159 zit vele malen beter in elkaar dan een 156) is dat gewicht toegenomen. Andere duurzamere materialen voor het verhogen van de kwaliteit. De Duitsers gaan in mijn ogen gewoon veel tactischer om met hun materialen, en de Zweden ook. Vergelijk bijvoorbeeld de gigantisch grote (maar wel mooie) middenconsole van een 159 maar eens met die van een Volvo S40 met de ranke middenconsole. De Duitsers hebben daar gewoon veel meer kaas van gegeten, kunnen beter en efficienter fabriceren.
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Gebruikersavatar
Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3179
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:01
Locatie: Hillywood

RE: Helaas dus echt zo...

vr jun 08, 2007 16:51

Kwestie van ontwikkelingsbudget: als er meer budget beschikbaar is, kan je ook efficienter ontwikkelen qua materiaalgebruik. Plus dat een merk als BMW al jaaaaaaaaren ervaring op dat gebied (icm hoog kwaliteitsnivo) heeft. Ik krijg de indruk dat in het platform van de 159/Brera gewoon veel zaken overdesigned zijn om een hoge NCAP-score te halen, terwijl je met wat meer doorontwikkelen (=geld) het zelfde resultaat met een lager gewicht had kunnen behalen.
Blijft natuurlijk een feit dat het platform van de 159 een compromis uit de GM-tijd is. Stel je voor dat je de liaison niet had gehad: Alfa is de enige die (tot nu toe) dat platform gebruikt, een keuze voor achterwielaandrijving was dan niet ondenkbaar geweest.
Ik zou als FIAT zijnde, en als het budget het toe laat, dit platform snel afschrijven en iets nieuws ontwikkelen. Een te zwaar platform in deze CO2-bewuste tijden is sowieso een molensteen om je nek.
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

166V6
Junior Member
Junior Member
Berichten: 57
Lid geworden op: di okt 03, 2006 17:59
Locatie: the west

RE: Helaas dus echt zo...

vr jun 08, 2007 17:07

Ja en deze discussie kom je dus nooit uit............ het blijft voor een groot deel persoonlijk.
En dat duitsers degelijker zijn is niks nieuws, ze rijden ook goed .
Ik zou zeggen gun ieder zijn geluk, en ieder zijn voorkeur kwa design uitvoering en noem maar maar op.

Ik heb zelf ooit uit emotie een maserati gekocht (biturbo224) dat is de enige Italiaan die me slecht bekomen is, ik rij nu even in een 75 1.8 Indy van 400 euro en ik heb fahrvergnugen en Freude am Fahren.
Biemers: een 518 (75) een 318 i een 323 i en een 735 i, gave bakken en het 6 in lijn van BMW geeft imo een mooier geluid dan de V6 van alfa.

Ieder zijn meug lijkt me !!
alfa 166 3.0 V6 ,164 V6.Historie: Giulia 1.3, 2x Sud, 2X 75 V6, 4x 75 1.8, alfetta GT ,Spider 2.0, 90 2.0, 4x 33, 164 V6,
155 V6, 155 TS,156 1.8TS,147 1.6 88 Kw.Non alfa: Lancia Lybra 2.0 ,Maserati 224 , Dedra 1.6 ,Ducati 750, 3X Fiat

Gebruikersavatar
Kosta
Guru
Guru
Berichten: 1442
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:40
Locatie: Vlaardingen

Re: RE: Helaas dus echt zo...

vr jun 08, 2007 17:56

en het 6 in lijn van BMW geeft imo een mooier geluid dan de V6 van alfa.
[-X
Nu: 147 Gta / Gehad: Sud 1.3 SC / Sud Ti 'Qv / Sprint QV / Alfetta QO / Gtv 6 3.0 / 75 1.8 / 146 Ti / 75 Ts / 156 1.8 ts / 156 Selespeed / 155 2,5 v6 / 166 2.5 v6 / 33 16v /155 2.0 8v / Gtv 6 / 145 QV / 156 2,5 v6

ErwinV6

Re: RE: Helaas dus echt zo...

vr jun 08, 2007 17:56

Biemers: een 518 (75) een 318 i een 323 i en een 735 i, gave bakken en het 6 in lijn van BMW geeft imo een mooier geluid dan de V6 van alfa.

:?: :?: :?: :idea: :shock:

Gebruikersavatar
jef 75
Guru
Guru
Berichten: 1596
Lid geworden op: za apr 15, 2006 20:59
Locatie: 75-City

Re: RE: Helaas dus echt zo...

vr jun 08, 2007 18:07

en het 6 in lijn van BMW geeft imo een mooier geluid dan de V6 van alfa.
[-X
qua geluid moet de bmw 323 i al onderdoen voor de 75 1.8 ie, en dan spreek ik over standaarduitlaten.

166V6
Junior Member
Junior Member
Berichten: 57
Lid geworden op: di okt 03, 2006 17:59
Locatie: the west

RE: Helaas dus echt zo...

vr jun 08, 2007 18:21

tsja 6 tegen 4 pitter................ de biemer wint het dan toch wel maar een BMW 4 pitter klinkt niet .... de 75 wel doet me denken aan mijn jeugd Alfetta Giulietta enz .
Soms is oud worden mooi......................
alfa 166 3.0 V6 ,164 V6.Historie: Giulia 1.3, 2x Sud, 2X 75 V6, 4x 75 1.8, alfetta GT ,Spider 2.0, 90 2.0, 4x 33, 164 V6,
155 V6, 155 TS,156 1.8TS,147 1.6 88 Kw.Non alfa: Lancia Lybra 2.0 ,Maserati 224 , Dedra 1.6 ,Ducati 750, 3X Fiat

Gebruikersavatar
Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2943
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:46
Locatie: Vallekeberg

RE: Helaas dus echt zo...

vr jun 08, 2007 18:52

weet je wat het is ik heb geen geld voor een nieuwe auto, zou wel een 159 of een Brera willen hebben :wink:

Maar ik sta dagelijks in de file met mijn oude Berlina en dat vind ik niet erg, sterker nog iedereen kijkt naar mij, ik hoef niet om me heen te kijken (hint) en kan zo erg veilig rijden 8) dus eigenlijk hoef ik geen nieuwe....

absurd vind ik de gewichten van de huidige modellen :?

als ik dan toch alles zou moeten afwegen geef mij dan maar een perfecte 75 TS (in het WIT) met airco en home made navigatie daar kan geen nieuwe ALFA tegenop 8) kwa looks en rijeigenschappen...
156

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

RE: Helaas dus echt zo...

vr jun 08, 2007 19:19

Ik had eigenlijk een biertje en borrlenootjes gepakt, maar toen ik las dat Aernout een 407 SW reed omdat hij de nieuwe Alfa's niets vond werd ik toch even misselijk.
Om te beginne kan je ze qua design niet naast elkaar zetten want dan is de 407 een lelijk gedrocht en voelt deze qua gebruikte materialen in het interieur en rammels en kraakjes een klasse minder aan als de 159. En ja heb in beide gereden en de 159 verslaat op alle punten de 407. (mijn persoonlijke mening is dat de 406 nog een betere auto was/is dan de 407, comfortabeler en een betere wegligging maar dat terzijde)
Verder als een beetje sportieve rijder neem ik aan dat je een 407 voor het werk hebt en om km te vreten en zal het een diesel zijn, ik dacht eerst aan een finacieele keuze maar dat kan niet want het verschil tussen beide is zo goed als nihil en dan heb je voor laatste nieuwprijs € 32.050 de Peugeot 407 SW Premium 1.6 HDiF 16V tegen voor laatste nieuwprijs € 33.395 de Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTDm 8v Business
waarbij de 407 minder vermogen en minder koppel heeft minder snel is en een mindere wegligging en de peugeot bijv een 5bak heeft en de Alfa een 6bak (lekker belangrijk), en idd de Alfa is 85 KG zwaarder.
Of je gaat naar de top uitvoering van de beide modellen
de Peugeot 407 SW Féline 2.7 V6 HDiF 24V voor € 46.790 tegenover de Alfa Romeo 159 2.4 JTDm 20v Distinctive voor € 46.455
met voor de Peugeot 150 kW (204 pk) 440 NM tegen de Alfa 147 kW (200 pk) 400 NM daar komt de alfa tekort alleen het vertaald zich in cijfers als volgt,
topsnelheid 228 km/h
acceleratie 0-100 km/h 8,8 s
verbruik binnen beb. kom 11,9 l/100km
verbruik buiten beb. kom 6,5 l/100km
verbruik gecombineerd 8,5 l/100km

tegen de Alfa
topsnelheid 224 km/h
acceleratie 0-100 km/h 8,4 s
verbruik binnen beb. kom 11,6 l/100km
verbruik buiten beb. kom 5,9 l/100km
verbruik gecombineerd 8,0 l/100km
Maar idd jongen de Alfa is 45 KG zwaarder

Of mocht je geen Alfa rijden/leasen van je werkgever?
Ik ben het er wel mee eens dat de huidige modellenlijn best wel een beetje mag Sonja Bakkeren, gezien de historie van "ons" merk.

PS ik neem ook maar even voor het gemak aan dat je de nieuwe Vectra niet hetzelfde vind rijden dan de 159 want dan twijfel ik zwaar aan je rijdersgevoel.
Laatst gewijzigd door GiuliaCorse op vr jun 08, 2007 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Gebruikersavatar
jef 75
Guru
Guru
Berichten: 1596
Lid geworden op: za apr 15, 2006 20:59
Locatie: 75-City

Re: RE: Helaas dus echt zo...

vr jun 08, 2007 19:25

Ik had eigenlijk een biertje en borrlenootjes gepakt, maar toen ik las dat Aernout een 407 SW reed omdat hij de nieuwe Alfa's niets vond werd ik toch even misselijk.
Om te beginne kan je ze qua design niet naast elkaar zetten want dan is de 407 een lelijk gedrocht en voelt deze qua gebruikte materialen in het interieur en rammels en kraakjes een klasse minder aan als de 159. En ja heb in beide gereden en de 159 verslaat op alle punten de 407. (mijn persoonlijke mening is dat de 406 nog een betere auto was/is dan de 407, comfortabeler en een betere wegligging maar dat terzijde)
Verder als een beetje sportieve rijder neem ik aan dat je een 407 voor het werk hebt en om km te vreten en zal het een diesel zijn, ik dacht eerst aan een finacieele keuze maar dat kan niet want het verschil tussen beide is zo goed als nihil en dan heb je voor laatste nieuwprijs € 32.050 de Peugeot 407 SW Premium 1.6 HDiF 16V tegen voor laatste nieuwprijs € 33.395 de Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTDm 8v Business
waarbij de 407 minder vermogen en minder koppel heeft minder snel is en een mindere wegligging en de peugeot bijv een 5bak heeft en de Alfa een 6bak (lekker belangrijk), en idd de Alfa is 85 KG zwaarder.
Of je gaat naar de top uitvoering van de beide modellen
de Peugeot 407 SW Féline 2.7 V6 HDiF 24V voor € 46.790 tegenover de Alfa Romeo 159 2.4 JTDm 20v Distinctive voor € 46.455
met voor de Peugeot 150 kW (204 pk) 440 NM tegen de Alfa 147 kW (200 pk) 400 NM daar komt de alfa tekort alleen het vertaald zich in cijfers als volgt,
topsnelheid 228 km/h
acceleratie 0-100 km/h 8,8 s
verbruik binnen beb. kom 11,9 l/100km
verbruik buiten beb. kom 6,5 l/100km
verbruik gecombineerd 8,5 l/100km

tegen de Alfa
topsnelheid 224 km/h
acceleratie 0-100 km/h 8,4 s
verbruik binnen beb. kom 11,6 l/100km
verbruik buiten beb. kom 5,9 l/100km
verbruik gecombineerd 8,0 l/100km
Maar idd jongen de Alfa is 45 KG zwaarder

Of mocht je geen Alfa rijden/leasen van je werkgever?
Ik ben het er wel mee eens dat de huidige modellenlijn best wel een beetje mag Sonja Bakkeren, gezien de historie van "ons" merk.
=D>

Gebruikersavatar
Aernoudt
Guru
Guru
Berichten: 1863
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 10:14
Locatie: Doesburg
Contacteer: Website

RE: Helaas dus echt zo...

vr jun 08, 2007 19:51

@GiuliaCorse: dit topic gaat over Alfa niet over Peugeot, die hebben een eigen forum. Maar als je dan commentaar geeft lees dan op zijn minst goed de info zodat je correcte gegevens aanhaalt ;) Tevens had je dan ook al kunnen lezen waarom de 407 er is. Daarnaast weet je niet welke uitvoering/versie ik heb en wat voor onderstel er onder zit en dus hoe dat rijdt. Los daarvan rijd ik liever in mijn BMW's of mijn 75's :lol: Die vergelijking trek je dan weer niet, da's dan toch weer jammer :roll: .

Feit blijft dat het de V6 Brera, toch wel een top model van wat Alfa momenteel maakt (wat in de winkel te koop is) er door een Mazda wordt uitgereden... en geen sportief gevoel meer achter kan laten. Da's toch behoorlijk triest. Dus ipv commentaar op mij te leveren is het wellicht handiger dat we commentaar op Alfa en haar importeur geven zodat die weer eens op zijn minst 1 leuk model gaan maken :wink:
* 936 1/2 (822) * http://www.vimeo.com/4510549 *

cmva
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 846
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 17:53
Locatie: Westdorpe
Contacteer: Website

Re: RE: Helaas dus echt zo...

vr jun 08, 2007 19:57

Goede kennis van me heeft geen 407 SW gekocht omdat ie "maar " 1600 kg geremd mocht trekken? Hij was overigens niet op zoek naar de lichtste variant.
Dan heeft ie niet zo goed gekeken...

Nou is ie best lang mee bezig geweest (spaarcentjes) Heb net ook even op internet gekeken , zie alleen een max geremd gewicht van 1600kg,Heb jij dan een hele speciale 407?
CMVA

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”